• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

afgift öresundsbron

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
da vi jo meget ofte pendler frem og tilbage over öresundsbroen.
valgte vi en husbil på under 6 m da vi får nogle få måneder siden købte ny
dette for at vi kunne komme endnu mere over til alle vore gode venner i HBK

Men Men
først kunne betalings anlæget ikke klare at måle vores bil, der er 599 cm
det kunne vi jo godt forstå og fik det råd fra kundeservice at medbringe registrering attesten og specifikationer på husbilen.

Men ak

det ville damen i betalingsanlæget heller ikke godtage og de målte vores husbil manuelt
resultatet blev 606 cm. Altså høj afgift

jeg ringede igen til kundeservice som beklagede og bad mig sende en mail.

det gjorde jeg så og vedlagde de samme papirer som viser hvad bilen måler fra fabrikken.

Igår fik vi svar.

nu vil de måle den igen og hvis de igen måler den over 6 m er det det som gælder.
Vi forstår ingenting !

er der andre der har været ude for det samme ???

og er der nogen der har nogle gode tip

jeg vil lige sige at der ikke er cykelstativ på
hilsen Michael og Marianne

J

Jarn

Guest
Sv: afgift öresundsbron

Hej, jag kör också ofta över Öresundsbron med husbil. Jag använder elektronisk Bropass (Biz) och kör alltid i den filen som är för lastbilar och bussar.

Jag har aldrig haft problem där, tvärtom ibland när jag kör över med bilar som varit 15 - 20 cm över 6m så har det ändå varit lägre taxan som gäller för bilar under 6m jag behövt betala.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

hej Roland
vi har også brobiz og kør i samme bane som du, men 4 gange har den taget den høje takst, når vi har ringet til kundeservice har de altid ændret det på fakturan.
men efter den blev målt manuelt af 2 meget sure svenske damer er det høj takst som gælder.
og vi mener jo at når vi har papir på at husbilen er 599 cm skal vi ikke betale det
hilsen Marianne

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Detta finns inlagt i en tidigare tråd, OBS, den blåmärkta texten.:

Skickat: den 21 november 2008 17:04​
Ämne: FW: Brobizzpriset​
Hej Gunnar,
roligt att höra ifrån dig igen, även om det var ett tag sedan sist. Tack också för dina synpunkter - såväl ris som ros.
När det gäller klassificeringsgränserna så finns det olika argument för och emot olika lösningar. Vi är som sagt en bro och har inte samma behov av kapacitetskontroll och -utnyttjande som färjorna. Dock arbetar vi på samma marknad och därmed har vi också anammat existerande normala fordonskategoriseringar. Nu vet jag att det också varierar mellan rederierna, en del har en gräns på 6 meter, andra på 7 etc. Men det finns trots allt en gräns, och den som hamnar precis på linjen upplever givetvis det som orättvist och kanske också obegripligt.
Utöver att vi således anpassat oss till den prisstruktur som är etablerad på marknaden, handlar det för oss också om att försöka ha en så automatiserad passage som möjligt. Detta för att hålla kostnader, och därmed priser, nere. I betalstationen kan vi läsa av längd, däremot inte "vilken typ" av fordon det är. Varje gång ett pris sätts utifrån något annat än längd, kräver det en ökad administration - antingen i betalstationen i samband med passage eller i efterhand. Den här administrationen blir ganska dyr och ibland medför den också en mer stelbent service mot våra kunder.
Vad vi har gjort är att i möjligaste mån undvika att lösa cykelställ etc räknas in i totallängden, dvs är husbilen 5,95 och man har hängt på ett cykelställ, ja, då ska man få priset för personbil. Men som sagt, eftersom klassifikationssystemet är baserat på längd, finns det en risk för att cykelstället trots allt räknas med.
Att ändra en längdgräns från t.ex. 6 meter till 7 meter, är inte heller gjort i en handvändning utan kräver tekniska, och därmed ekonomiska, insatser.
På sikt kommer vi genom olika EU-direktiv att troligen få en förändring av fordonsklasser, men det dröjer ännu några år. Tills dess kommer vi nog inte att genomföra några stora förändringar avseende fordonskategorier och därmed prissättning.
Vänliga hälsningar/Venlig hilsen
Ann-Marie Bolander Boström
Øresundsbron Besöksadress: Kalkbrottsgatan 141, Limhamn
Postadress: Box 4278, 203 14 Malmö
Tel.: +46 (0)40-676 60 00
För er som har husbil strax under 6 meter och tar med cyklar hängande bakpå, skriv ut brevet och visa i kassan om de vill ha dubbel avgift.

F

F.d. 2577

Guest

Hej hbägare, varför trängas i en 6-metersbil när kostnadsbilden ser ut som den är?
Lägg mer än en halv miljon på en bil och bo "trångt"? När vi tog Öresundsbron kostade vår 7-m hb 236:- med brobizz och senaste resan med till T-land med TT kostade t/r 2140:- det är bara att välja restillfälle. Ö-bron icke vardag och TT-resan dagtid. Med klubbrabbatter.
Leffe

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

ja nu trænges vi bestemt ikke i denne bil vi har faktisk meget mere plads i denne bil end i den gamle som var 6.5 m . på grund af alkoven.
noget der også vejede tungt i vores valg af bil ,var vægten da vi ikke kan parkere med en husbil på over 3500 kg der hvor vi skal bo i fremtiden.
de fleste steder omkring København er der sådanne regler , der er særlige pladser til biler over 3500 kg. og vi vil ha husbilen der hvor vi bor.

men nu var det heller ikke størelsen på bilen der er problemet. men det at Øresundsbroen ikke vil godtage de papirer vi har på bilen. de mener ikke den er 599 cm

hilsen Marianne

J

Jarn

Guest

Jag håller med dig Marianne, har ni 599 cm i registreringsbeviset, då skall de rätta sig efter det på Öresundsbron och ni skall betala lägre avgiften.

Men varför blev ni uppmätta manuellt vid bron? Kör man i Biz filen är där ju inga människor?

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

hej Roland
når vi kør i Biz filen måler den til høj afgift
det er sket 4 gange, derfor rådede kundeservice os til at køre i manuel bane og vise papirene. Problemet er bare at I Danmark står bilens længde ikke på reg. beviset. og Broen godkender ikke spicifikations beviset på husbilen da det er på Tysk. og det selvom
bilens stelnummer står på det.
jeg overvejer at skrive til vores Trafikminister.
eller hvem kan man ellers vende sig til ?
hilsen Marianne

S

Stavve

Guest

Hej !

Vi var på Gotland på semestern och jag hade för säkerhets skull kollat med rederiet i förväg att det var längden på registreringsbeviset som gällde. Vår bil är 5.8m utan cykelställ, men med är den klart över 6m med. Inga diskussioner inget, trassel det var bara att åka. Förstår att det är bekymmer om det inte står någon längd på danska registreringsbevis. Går det att få ett intyg på längden av tillverkaren?

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

jeg har mailet dem igen og bedt om den precise årsag til at de ikke vil
godtage husbilens papirer.
vi gir ikke op så let
hilsen Marianne

Svalan

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2025

Hej ! jag undrar varför det ska vara dubbelt så hög avgift för ett fordon som är över 6 m , pris för en 6 metare är 316 kr , vår husbil är 6,8 m och kostar 632kr......Mvh Anders o Christina..... :confused::confused:

F

F.d. 8502

Guest

Hej VI åker ofta över bron med vår husbil som är 6,60 och avgiften är sedan i våras 376:- enkel resa
188:- för personbil
Jag håller med om att skillnaden är för stor ,men vad gör en liten människa mot brokonsortiet.
svend

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Får se vad vi ska betala i kväll 7.28m vi har bro bizz,sen bär det ner till Tyskland på kors virkes vägen ska bli trevligt

Berra

J

Jarn

Guest

BroPass
Om du kör över Øresundsbron någon gång per år eller mer så är BroPass rätt avtal för dig. Du betalar halva priset per överfart jämfört med vårt kontantpris, och med din BroBizz i framrutan kommer du snabbt och smidigt genom betalstationen utan att stanna.
Beställ online

Priser

Priserna i BroPass består av en årsavgift och ett pris per överfart över bron. Priset per överfart beror på storleken på fordonet.

Årsavgift 320,00

Pris per enkelresaSEK inkl moms
Motorcykel 84,00
Bil upp till 6 meter 188,00
Bil upp till 6 meter med släp/husvagn, husbil över
6 meter samt varubil/minibuss 6-9 meter 376,00

Senast redigerad av en moderator:

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Allå!

Vår bil är 9,5 m enl. reg.beviset och även så i verkligheten.

Någon som vet priset per enkelresa både med och utan brobizz.

Bara nyfiken Kjell

F

F.d. 52943

Guest

BroPass
Om du kör över Øresundsbron någon gång per år eller mer så är BroPass rätt avtal för dig. Du betalar halva priset per överfart jämfört med vårt kontantpris, och med din BroBizz i framrutan kommer du snabbt och smidigt genom betalstationen utan att stanna.
Beställ online

Priser

Priserna i BroPass består av en årsavgift och ett pris per överfart över bron. Priset per överfart beror på storleken på fordonet.

Årsavgift 320,00

Motorcykel 84,00

På resemässan i Göteborg kunde man beställa Brobizz i Öresundsbrons monter - dom bjöd på första årsavgiften!

Kjell Anders

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025

Priser

Årsavgift 320,00

Motorcykel 84,00

Allå igen!

Tolkar jag rätt om jag med en husbil på 9,5 m med bropass kommer undan med 376:- per enkelresa?
Verkar som 9 m-gränsen gäller bara varubil och minibuss, eller?

Vänligen Kjell

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Priser

Allå igen!

Tolkar jag rätt om jag med en husbil på 9,5 m med bropass kommer undan med 376:- per enkelresa?
Verkar som 9 m-gränsen gäller bara varubil och minibuss, eller?

Vänligen Kjell

Riktigt tänkt Kjell - husbilar är upp till 6 m och över 6 m. Vi betalar 370 kronor för vår 9.98 m bil. Under vissa perioder är det också specialpriser.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024

så fik jeg svar på min mail
Hej Marianne

Problemet er at der på papiret står der at den 5,99m og vores målesystem har målt den til 6,06m.

Derfor vil vi bare en sidste gang måle den og slå fast hvor lang den er. Når du kommer til betalingsanlægget, skal du bare køre i den manuelle bane (gule bane).

Du får så et papir hvor længden står, og det kan du fremvise næste gang du kører over. Så får du ikke længere problemer når du kører over.

Best Regards / Venlig hilsen / Vänliga hälsningar

Manal El-Fil

Øresundsbron Kundservice Privat/Kundeservice Privat
Här hittar du oss / Her finder du os

vi føler os virkelig dårligt behandlet i disse Øresunds- integrations tider

havde vi købt husbilen lige på den anden side af sundet og havde den der, stod længden i reg. beviset og ingen problem

selvom vi har papir med Chassi nr .og alt med længden på blir det ikke godkendt.

vi må nu tro på en manuel måling , det føles ikke ok.
det handler godt nok kun om 280 kr hver gang vi kører over, men da vi kører over ofte blir det til en del penge.
det er jo også princippet i det
hilsen Marianne

Senast ändrad:
Toppen