• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Affinity

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har blivit intresserad av nya Affinity /Kabe.
Vet att de är på väg att komma med dieselvärmare för uppvärmning.
Någon som har mer info om detta?
Fördelar /nackdelar?
Kommer det fungera pararellt med gasolen (omkopplingsbart?) och el?
Eventuell lukt /ljud från värmaren?
Man vill ju inte ha obehag av en sådan värmare.
Sedan har jag sett att det bara finns plats för en gasol P11/P10 i skåpet bak... Finns plats för en mindre intill i reserv?
Tacksam för relevant info, och inte gissningar, det är jag bra på själv ;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Truma luftvärme finns som el/Gasol eller el/diesel,det är fler plåtisar som finns med dieselvarianten
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Har blivit intresserad av nya Affinity /Kabe.
Vet att de är på väg att komma med dieselvärmare för uppvärmning.
Någon som har mer info om detta?
Fördelar /nackdelar?
Kommer det fungera pararellt med gasolen (omkopplingsbart?) och el?
Eventuell lukt /ljud från värmaren?
Man vill ju inte ha obehag av en sådan värmare.
Sedan har jag sett att det bara finns plats för en gasol P11/P10 i skåpet bak... Finns plats för en mindre intill i reserv?
Tacksam för relevant info, och inte gissningar, det är jag bra på själv ;)
Hej, jag tycker det verkar vara en väldigt intressant plåtis. För ett tag sen läste jag en annons på blocket att alsike maskin tagit beställt/tagit hem affinity med dieselvärmare. Jag kunde inte hitta annonsen nu när jag kollade, kanske har dom sålt slut på den varianten. Dieselvarianten är ju intressant eftersom det sparar rätt mycket plats i en redan rätt smart och vinteranpassad plåtis. Men det kan vara värt att kolla med dom kanske? Affinity By Kabe Elpatron l / Automat säljes i Uppsala - Blocket
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Trumas D6E är bästa valet tycker jag, är det någon annan dieselvärmare så skulle jag nog backa! Det är väl kompressorkyl också så då räcker en gasflaska mycket länge, reservflaska behövs inte!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har Truma D6 dieselvärmare sedan 2014 och skulle inte välja det igen. Den luktar avgaser ibland när vinden ligger fel och en av fläktarna har ett vinande och därmed irriterande ljud.
Överväg noga om du verkligen behöver en dieselvärmare. Gasolavgaser är luktfria!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
vilka fördelar har deisel värmare jag skulle satsa på en Alde PANNA,
Fördelen med diesel är att du har gott om bränsle,nackdelen med gasol är framförallt vintertid med begränsad tillgång.
Gasol är oftast tystare och luktar inte.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I vor første Elnagh var der dieselvarmer. Den var placeret under husbilen. Det tog lidt tid at blive vant til den tikkende lyd fra pumpen især når den starter midt på natten. Vi mærkede ikke noget til lugt fra udstødningen. Luftblæseren kunne også høres, men kun ganske svagt. Den gav en meget fin varme. Måtte dog udskifte brænderen efter nogle år. Montøren mente at vi havde kørt brænderen for blidt, hellere stor effekt på kortere tid end lille effekt på længere tid.
Nu har vi på vores Dethleffs luftbåren gasvarme. Når den går igang er der en lidt kraftig blæser der "renser" udstødningen inden selve varmeren starter, det irriterer dog ikke så meget som dieselvarmerens tikken. Selve driften af gasvarmeren er mere tyst end dieselvarmeren og varmefordelingen er nogenlunde den samme.
Jeg anså det for en stor fordel altid at have disel på tanken. Men da vi har 2 fastmonterede alutanke til LPG er det ikke noget problem. nu kan vi fylde når lejlighed gives uden at skulle vente på at en flaske bliver tom.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
vilka fördelar har deisel värmare jag skulle satsa på en Alde PANNA,
Ja, helst skulle jag nog ha alden... Har ju Alde idag. Tyvärr går den inte få i Affinityn - ännu iaf.
Kanske kommer, men då blir ju priset ett annat och lastvikten mindre. Lite dilemma är det ju - för det är liksom lite av tanken med ev byte till plåtis - att klara sig på 3,5 t.. Men var det inte tal om att höja typ till 3,8 t för vanligt nytaget körkort?
Kom väl lite ur spår från ämnet, men en viktig del av pusslet för ett framtida byte.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
plåtisar med ALLde det är ju bra, men bara en panna räcker inte för ett bra inomhusklimat det vill till både isolering och det fins bara
enplåtispå marknaden som fyller dom kraven.
 
Toppen