• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Affärsvärlden ger ett neutralt råd för Kabe-aktien

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
JonasS!

" Nä det blir nog svårt att hitta en vinnande portfölj med husbil/husvagn som utgångspunkt "

Ja där håller jag med. Då hade vi nog fått leta långt ner i placeringslistan för att hitta HusbilsFonden .

Men som jag skrev i tidigare inlägg så "Allt på aktiemarknaden som vi kan associera till en husbil "

Detta ger då oss möjligen att tänka utanför boxen. När vi är ute med husbilen använder vi ju oss av t.ex. en smartphone och där har vi ju oftast någon form av abonnemang kopplat. Tillverkare av telefoner och företag som tillhandahåller abonnemangstjänster. Då har vi ju fått fram några alternativ som vi kanske inte tänkt på tidigare. Dessutom kan man ju spela spel på dessa smartphones. Helt plötsligt har vi spelutvecklare & spelbolag att välja bland. Nu förstår du kanske hur mitt tänk går. Det är bara fantasin som sätter gräns.

Dock har intresset varit svalt, väldigt svalt för Aktier & Fonder. Det finns registrerade användare : 1524 sidor x 20st + 1 sida x 1 vilket då skulle ge presumtivt 30.481st som kan tänkas läsa vår sida. Min slutsats blir: antingen är man fullärd och har inte något mer att lära eller så är man fullständigt ointresserad. Oavsett vilket så känns det ganska meningslöst med en fortsättning.

Finns det inget vatten för sjösättning blir det svårt att segla...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
JonasS!

" Nä det blir nog svårt att hitta en vinnande portfölj med husbil/husvagn som utgångspunkt "

Ja där håller jag med. Då hade vi nog fått leta långt ner i placeringslistan för att hitta HusbilsFonden .

Men som jag skrev i tidigare inlägg så "Allt på aktiemarknaden som vi kan associera till en husbil "

Detta ger då oss möjligen att tänka utanför boxen. När vi är ute med husbilen använder vi ju oss av t.ex. en smartphone och där har vi ju oftast någon form av abonnemang kopplat. Tillverkare av telefoner och företag som tillhandahåller abonnemangstjänster. Då har vi ju fått fram några alternativ som vi kanske inte tänkt på tidigare. Dessutom kan man ju spela spel på dessa smartphones. Helt plötsligt har vi spelutvecklare & spelbolag att välja bland. Nu förstår du kanske hur mitt tänk går. Det är bara fantasin som sätter gräns.

Dock har intresset varit svalt, väldigt svalt för Aktier & Fonder. Det finns registrerade användare : 1524 sidor x 20st + 1 sida x 1 vilket då skulle ge presumtivt 30.481st som kan tänkas läsa vår sida. Min slutsats blir: antingen är man fullärd och har inte något mer att lära eller så är man fullständigt ointresserad. Oavsett vilket så känns det ganska meningslöst med en fortsättning.

Finns det inget vatten för sjösättning blir det svårt att segla...
Christer jag föreslår att du startar en ny tråd, med en säljande och framförallt med en rubrik som säger vad det är.
"Affärsvärlden ger ett neutralt råd för Kabe-aktien" Vem går i gång och blir nyfiken på en sån rubrik? :)

Personligen tror jag att det är många som är intresserade, borde vara i alla fall.

Tommy
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Tommy

Där har du onekligen en poäng. Så gick också mina tankar att lyfta allt till en ny tråd.
Nu kan jag bara prata för min del angående din rubriksättning " Affärsvärlden ger ett neutralt råd för Kabe-aktien "

Jag har inget större intresse specifikt för just aktien Kabe. Dock ligger det inom mitt intresse område och därför drogs jag dit då det handlade om aktier. Så trodde jag också andra skulle göra. Men där hade jag fel. Jag tror precis som du att många borde vara intresserade, det handlar ju om sin egen ekonomi nu och i framtiden. Jaja vi får väl se...
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Rulleriet

Bra tänkt. Autoliv expert på säkerhet skulle kunna ta det som bilbälten i husbilen. New Wave fritidskläder.
Bildas en fond som tänkas skulle matcha toppen så kan man inte med det rymligaste samvete ha dessa med enligt mitt sätt att se, tyvärr.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Rulleriet

Bra tänkt. Autoliv expert på säkerhet skulle kunna ta det som bilbälten i husbilen. New Wave fritidskläder.
Bildas en fond som tänkas skulle matcha toppen så kan man inte med det rymligaste samvete ha dessa med enligt mitt sätt att se, tyvärr.

Autoliv krockkuddar och NewWave fritids- och golfkläder samt grilltillbehör och glas.

Tycker nog att dom borde platsa om inte reglerna blir alltför för nitiska. /G
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Rulleriet

Jag gillar ditt tänk. Utanför boxen och fina associationer. Välkända bolag som många kanske pratar om men som lätt blir en tankefälla.

Nedan graf speglar 2 års utveckling. Orange linje är OMXS30. Ligger man under denna så kan man aldrig bli aktuell, oavsett hur bra och välskött bolag det än är.
 

Bilagor

  • Mekonomen Autoliv New Wave.png
    Mekonomen Autoliv New Wave.png
    13 KB · Visningar: 5
F

F.d. 22252

Guest
Även om man är intresserad av husbilar vill man helst ha en säker avkastning av insatt kapital och det känns lite osäkert med det motstånd som verkar finnas inom regeringen.
Finns ju säkrare investeringar att göra.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Rulleriet

Beträffande New Wave Group så kan jag berätta. Det anordnades en resa via Sparbanken här på orten till Torsten Jansson "MEKKA" i Kosta, året var om inte minnet sviktar 2007. Av all denna information som lämnades av företaget blev jag faktiskt imponerad av hela tillställningen, inte minst av Torsten själv. En mysig helyllekille.
När vi lämnade sa jag till min fru. Den aktien kan vi köpa och lägga i byrålådan för framtiden, priset den dagen var 62 kr. I fredags kunde man köpa aktien till 51.60!!! Alltså 13 år senare. Således ingen bra byrålådeplacering. Tur jag gjorde en research och verkligen satte aktien under lupp och inte köpte den bara för den trevliga tillställningen skull. Så med lite intresse tid och kunskap kommer man faktiskt en bit på väg.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ja Torsten är härlig! Lyssnat några gånger på honom när aktiespararna haft möte. Om han inte tagit över Kosta och Glasriket så hade det varit helt borta nu. Men du har väl rabatt i hans butiker som aktieägare.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Ja Torsten är härlig! Lyssnat några gånger på honom när aktiespararna haft möte. Om han inte tagit över Kosta och Glasriket så hade det varit helt borta nu. Men du har väl rabatt i hans butiker som aktieägare.
Äger inga aktier i bolaget. Beträffande:

New Wave Group

AKTIEÄGARKORT

Koncernen har beslutat att avsluta sitt aktieägarkort.

Den administrativa hanteringen är krävande och kostsam samt missgynnar vissa aktieägare beroende på ägarform. Kortet fyller därmed inte sin funktion att ge alla berättigade aktieägare denna förmån. Utfärdade kort gäller tom 2020-05-31.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har egentligen inte tänkt skriva i den här tråden för det här med pengar är ett känsligt ämne.

Tror man ska vara försiktig på att lyssna på kvacksalvare som företräder ett aktiebolag, tror överhuvudtaget inte man ska ha känslor inblandat i sina pappersaffärer.

Jag vet/känner en som haft börsen som sitt stora intresse sen 50 år tbx, han rekommenderar aldrig några aktier för han vet inte ens själv vilken som kommer gå bra, för då hade han belånat pengar på sitt skuldfria hus och lagt alla ägg i samma korg. Han slutade visserligen mer eller mindre att arbeta och leva på avkastningen innan han fyllde 50, utan ärvda pengar! Han är dessutom nybliven husbilsägare så han kanske dyker upp i klubben, fast det tror jag iofs inte då han hellre lägger den hundringen på börsen.

Över tid så är/har det varit mycket klokt i att investera på börsen. Mitt tips är att påverka era barn och barnbarn att spara i fonder/aktier och visa dom hur ränta på ränta fungerar, då inser dom att det är åren som är viktigast och inte hur mycket man spar ett eller några enskilda år. Dom flesta är nog tidsmiljonärer i klubben men dom har åren i mot sig.:(

Räkna ränta på ränta - Kalkylator, förklaring och exempel


Ca 33% av alla som har aktier har 1 aktie och ytterligare 33% har 2-3 aktier, dom som det går bäst för över tid har minst 12 aktier.

För enkelheten: En fond måste ha minst 16 aktier i fonden och väljer man då 5-7 fonder från dom fonderna med bäst utveckling i år "topp 20" så har man spridit risken ganska bra, dessutom bör man kika på hur fonden gått tidigare år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Startade en ny Notis/tråd;

Som åtminstone indirekt tangerar det här ämnet, eftersom jag nämner Dometic, som är ett svenskt företag på Börsen som direkt är kopplat till husbilar.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
SvD skriver samma sak om Kabe, men med klämmigare rubrik, ”Man ska ha husvagn”!


Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Har egentligen inte tänkt skriva i den här tråden för det här med pengar är ett känsligt ämne.

Tror man ska vara försiktig på att lyssna på kvacksalvare som företräder ett aktiebolag, tror överhuvudtaget inte man ska ha känslor inblandat i sina pappersaffärer.

Jag vet/känner en som haft börsen som sitt stora intresse sen 50 år tbx, han rekommenderar aldrig några aktier för han vet inte ens själv vilken som kommer gå bra, för då hade han belånat pengar på sitt skuldfria hus och lagt alla ägg i samma korg. Han slutade visserligen mer eller mindre att arbeta och leva på avkastningen innan han fyllde 50, utan ärvda pengar! Han är dessutom nybliven husbilsägare så han kanske dyker upp i klubben, fast det tror jag iofs inte då han hellre lägger den hundringen på börsen.

Över tid så är/har det varit mycket klokt i att investera på börsen. Mitt tips är att påverka era barn och barnbarn att spara i fonder/aktier och visa dom hur ränta på ränta fungerar, då inser dom att det är åren som är viktigast och inte hur mycket man spar ett eller några enskilda år. Dom flesta är nog tidsmiljonärer i klubben men dom har åren i mot sig.:(

Räkna ränta på ränta - Kalkylator, förklaring och exempel


Ca 33% av alla som har aktier har 1 aktie och ytterligare 33% har 2-3 aktier, dom som det går bäst för över tid har minst 12 aktier.

För enkelheten: En fond måste ha minst 16 aktier i fonden och väljer man då 5-7 fonder från dom fonderna med bäst utveckling i år "topp 20" så har man spridit risken ganska bra, dessutom bör man kika på hur fonden gått tidigare år.
Jag har insett att det är svårt med aktier och istället satsat på fonder eftersom man måste ändå ha dom i ppm systemet så man lär sig hur dom går. Jag har spiltan småbolag eftersom sverige går väldigt bra utan nedstängningar. Kabe känns sådär har skrivits lite om den på placera de senaste åren men inget särskilt bra.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
bengtic

Ja aktier kan vara lite lurigt. Fonder är ett utmärkt substitut. Då sprids ju riskerna över ett flertal bolag/aktier. Precis som Chippen nämner måste en ren aktiefond ha minst 16 aktier. Detta regleras i lagen om värdepappersfonder. Lite för att skydda spararnas intressen. Din fond Spiltan småbolag innehar plats 21 på PPM torget. Utvecklingen i snitt över en 5-årsperiod är 18,5%. Dock blir den slagen av 2 andra svenska småbolagsfonder på samma torg. Men ditt val är mycket bra för att kanske inte lägga ner så mycket tid. Allt detta kallar vi steg 1 – spara i fonder.

Steg 2. Får bli att kolla upp de största innehaven. Oftast kan man se de 10-största i fondpresentationen. Nu tar vi dessa 10 och skapar ett eget index, ett lika viktat sådant. Dvs vi ger varje aktie lika stor vikt i vårt index. I det här fallet får varje aktie 10%. Vårt egna index jämför vi då med hela fonden Spiltan småbolag. Tyvärr kan vi inte gå längre tillbaks än 27 mars-18 då aktierna har sitt gemensamma datum, beror på BHG Group. Men det ger oss ändå 687 börsdagar. Hur gick det då?

Spiltan småbolagsfond = 106%. (svart linje).
Vårt index med Spiltans 10 största innehav = 320%. (blå linje).

Steg 3. I fonden Spiltan har de 10 största innehaven olika vikt. Allt från 8,70% till 3,71%. Har den aktie med störst vikt presterat bäst? Vi kollar. Blev som jag förutsåg. Den aktien med störst vikt har inte presterat bäst, kom 3a. Se graf (svart linje). Strax under totalen med 315%. Klart godkänt ändå. Studier har visat att lika viktat presterar bäst över tid med kontinuerliga ombalanseringar. Det är väldigt få som lyckas ha den aktie som presterar bäst överst eller om man så vill den med mest pengar i.

Lycka till & God Jul.
 

Bilagor

  • Spiltan småbolag vs vårt skapade index.png
    Spiltan småbolag vs vårt skapade index.png
    29,2 KB · Visningar: 2
  • 10 aktier vårt index.png
    10 aktier vårt index.png
    45,1 KB · Visningar: 1
F

F.d. 22252

Guest
Det som är största problemet med fonder är ju att det tar sån tid att köpa och sälja. Det är ju surt när man vet vad som händer och man kan bara vänta sej att få en dålig kurs.
Men man måste ju inte kolla varje dag och sover bättre.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
fick ett utskick i brevlådan idag från en återförsäljare av detta märke ! skynda att fynda ! endast ett fåtal modeller kvar efter succeartad försäljning ! kanske inte finns nån bil kvar till oss i år heller ? så vad klagar dem för då ?
 
Toppen