• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AF och MF

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Kamerans autofokusering fungerar ofta bra men inte alltid. Ibland saknar jag de gamla systemkamerorna från förra årtusendet med sina förnämliga avståndsinställningsmöjligheter. Det gick lätt och snabbt att ställa in avståndet manuellt.

Notera Millans blick i den första bilden och hur hon använder olika delar av kroppen för att ta sig upp på räcket i den andra bilden!

Här funkar AF-en bra i de två första bilderna:

m1.jpg

m2.jpg

Men här hugger AF-en tag i bakgrunden i stället och gör den skarp och Millan hamnar ur fokus och blir oskarp.

m3.jpg

Jag såg efteråt i kameramenyn (Panasonic FZ150) att det finns något som heter "följande AF"! Jag undrar om det är lämpligt att alltid ha kameran inställd på sådan AF och om det medför nackdelar i andra situationer.

Alla dessa xxxxx inställningar på moderna apparater!

Jappe

PS. Millan ramlade inte ner den här gången heller. Hon gör ofta så här för att "brassa". Det är c:a 5 meter ner till marken!
 
Senast ändrad:
Toppen