• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AES kylskåp

F

F.d. 8036

Guest
Vi hade AES (alltså automatiskt energival) i vår senaste bil men kunde inte få det i vår nuvarande när vi köpte den då det inte fanns till Dometicskåp med svängd front.
Hur som helst är resultatet att vi ofta glömmer att slå om kylen/frysen till aktuellt energislag och det är ju inte så bra, speciellt när det är 25-30 grader varmt.

På mässan hörde jag mig för hos Dometic och fick besked på att det nu fanns uppgraderingssatser till skåpen med manuellt energival och att det bara var att beställa hos sin handlare.

Jag gjorde så medetsamma jag kom hem men det tog lite tid innan dom fick bekräftat att det var möjligt men nu har jag fått besked att uppgraderingssatsen kommer i andra halvan av oktober.

Kostnad drygt 2000 kronor. det kanske är dyrt men vi tycker det är värt pengarna då AES skåpet vi hade tidigare fungerade kanonbra och man behövde inte riskera att glömma att slå om det.

Nu finns det säkert massvis med tips för att komma ihåg detta men vi har valt den här lösningen även om den kostar lite.

Detta till upplysning för andra som eventuellt har tänkt i liknande banor.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025
Sv: AES kylskåp

Hej!
Gjorde samma sak i våras. Det var värt priset, för vi glömde detta moment jämt.
Har också välvd dörr och det var ingen nämnvärd leveranstid i våras.
Ingår installation i priset så är det ett bra pris. Förstår inte varför det är standard då det skiljer så lite i pris.
Installerade själv och det var ganska lätt för jag behövde inte dra ut kylskåpet.

Lycka till med kylan.

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Det var trevligt att höra, kan du kanske beskriva lite mer detaljerat vad det innebar att byta den? Fanns det t.ex. en instruktion med i paketet.

Kan man spara några kronor är det ju inte fel . . . . .

Galaxy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har byggt om vårat kyl till AES, det är ganska enkelt att göra. Jag bifogar en insruktion på hur man gör.

Galaxy

Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest

Jag har nu bytat ut panelen till en AES istället. Jag betalade 2200 kr för satsen. Där var ingen bruksanvisning med men den hade ju Galaxy vänligt nog lagt in på forumet.
Det enda 'problemet' var att det fanns ingen kabel framdragen till D+ dvs den kabel som ska tala om för skåpet att generatorn är igång och lämnar laddström. Fick dra en kabel från generatorn till skåpet och det var ju inte svårt men tog lite tid.
Skåpet behövde inte tas ut och jag vill anslå ca 30-45 minuter för montering, lite längre om man måste dra kablen från generatorn.

Vi är i alla fall glada för att vi fixat detta.

S

Sara & Micke

Guest

Jag öppnar en gammal tråd, jag är också intresserad av att uppdatera till AES.
Var hittade ni uppgraderingssatserna?

Med vänlig hälsning Micke

Toppen