• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AES-kyl på startbatteri

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har en AES-kyl som tar ström via EBL under färd,har också en Dc/Dc laddare som matas via EBL, kylen tar följaktligen 15A av vad den ger under körning.
Kan jag dra en 12V pluskabel direkt från startbatteriet till kylen utan att störa AES funktionen,detta för att tjäna 15A laddning,jag är medveten om risken att ladda ur startbatteriet men kylen körs aldrig på enbart 12V
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om du sätter ett relä vid kylen, för matningen från startbatteri, som styrs av den befintliga matningen till kylen så borde det bli likvärdigt.
Tack, jag har också tänkt på ett relä,men det verkar onödigt eftersom jag endast kör kylen på 12V när bilen går, styrningen via D+ sker ju fortfarande via EBL, kylen matas med 12V konstant till elektroniken, men detta är väl en annan anslutning än den som ger 12V till kylelementet.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2025
Jag har en AES-kyl som tar ström via EBL under färd,har också en Dc/Dc laddare som matas via EBL, kylen tar följaktligen 15A av vad den ger under körning.
Kan jag dra en 12V pluskabel direkt från startbatteriet till kylen utan att störa AES funktionen,detta för att tjäna 15A laddning,jag är medveten om risken att ladda ur startbatteriet men kylen körs aldrig på enbart 12V
Ett annat sätt att få Max laddning är att manuellt sätt driften på gas.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.002
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack, jag har också tänkt på ett relä,men det verkar onödigt eftersom jag endast kör kylen på 12V när bilen går, styrningen via D+ sker ju fortfarande via EBL, kylen matas med 12V konstant till elektroniken, men detta är väl en annan anslutning än den som ger 12V till kylelementet.
Det verkar mest som om du får någon vinst (om jag förstår rätt) om bef. kablar mellan startbatteriet och EBL'en är för klena nu.
Eller tas verkligen kylens ström efter DC/DC laddaren, den borde tas före laddaren vid EBL'en, är det inte kopplat så med DC/DC laddaren??

Laddströmmen kommer ju från generatorn och går till startbatteriet och går nu till EBL'en via en kabel, där den delas upp till kylskåp och laddning av bobatterierna.

Om du kopplar en ny kabel till kylen så blir det.
Laddströmmen kommer från generatorn och går till startbatteriet, där tar bef. kabel till EBL'en vid, men där sitter även en ny kabel som leder ström direkt till kylskåpet men som ändå skall ha sina 15A av laddströmmen/startbatteriet.

Så den enda ev. vinsten borde bara bero på om kabeln som nu går mellan startbatteriet och EBL'en är för klen och inte kan mata fram både laddström till bobatterierna och kylskåpet fullt ut.... Kraften från källan, generatorn/startbatteriet ändras ju inte ett dugg.

Om kabeln inte räcker till nu borde gå att kolla upp lite förenklat först genom att mäta spänningsfallet i den vid batteriet och ingången till EBL'en vid full laddning och kylen på 12V samtidigt.

Om nu kylskåpet inte går på ström efter laddaren ?? och därmed så att säga på bobatterierna under färd, för då kan du strunta i det här :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det verkar mest som om du får någon vinst (om jag förstår rätt) om bef. kablar mellan startbatteriet och EBL'en är för klena nu.
Eller tas verkligen kylens ström efter DC/DC laddaren, den borde tas före laddaren vid EBL'en, är det inte kopplat så med DC/DC laddaren??

Laddströmmen kommer ju från generatorn och går till startbatteriet och går nu till EBL'en via en kabel, där den delas upp till kylskåp och laddning av bobatterierna.

Om du kopplar en ny kabel till kylen så blir det.
Laddströmmen kommer från generatorn och går till startbatteriet, där tar bef. kabel till EBL'en vid, men där sitter även en ny kabel som leder ström direkt till kylskåpet men som ändå skall ha sina 15A av laddströmmen/startbatteriet.

Så den enda ev. vinsten borde bara bero på om kabeln som nu går mellan startbatteriet och EBL'en är för klen och inte kan mata fram både laddström till bobatterierna och kylskåpet fullt ut.... Kraften från källan, generatorn/startbatteriet ändras ju inte ett dugg.

Om kabeln inte räcker till nu borde gå att kolla upp lite förenklat först genom att mäta spänningsfallet i den vid batteriet och ingången till EBL'en vid full laddning och kylen på 12V samtidigt.

Om nu kylskåpet inte går på ström efter laddaren ?? och därmed så att säga på bobatterierna under färd, för då kan du strunta i det här :confused:.

M.v.h. JANKRO.
Tack för svaret, Dc/Dc laddaren ligger före EBL och ström till kylen tas efter den,provat att köra på gas då stiger laddningen ca 15A.
Kablaget är väl dimensionerat så spänningsfall är inget problem.
En ny kabel direkt från startbatteriet till kylen gör att generatorn driver kylen direkt utan att ta ström från EBL,min fråga är spelar det någon roll för AES funktionen på kylen den styrs vad jag förstår från EBL D+.
Det borde då räcka med att dra en 6kvadrat +kabel till kylen.
Generatorn ger 30A till DcDc idag,med ny kabel blir det 45A vilket inte skall vara något problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.002
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag skall fara iväg nu så får ev. återkomma,,,, men måste nog ändå fråga om det inte går att koppla om DC/DC laddaren så laddningen ligger efter kylskåpet och "bara" till bobatterierna som det borde vara när ändå bef. kabelaria räcker till, i stället för att dra fler och nya kablar.

Som det är nu så får laddaren "bara" 30A (före laddaren antar jag du menar) trots att den kämpar med att både strömförsörja kylskåp och laddning av bobatterier, varför skulle den få och hantera 45A (före laddaren antar jag du menar) när den "bara" skall behöva ladda bobatterierna.
Eller menar du laddström till bobatterierna efter DC/DC laddaren kanske.

Om styrningen är original så gör det nog inget var strömmen till elpatronen kommer från.

Sorry tid att passa, hör protester från hallen, måst åka nu, kikar i kväll igen :p.

M.mycket v. h. JANKRO.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, jag skall fara iväg nu så får ev. återkomma,,,, men måste nog ändå fråga om det inte går att koppla om DC/DC laddaren så laddningen ligger efter kylskåpet och "bara" till bobatterierna som det borde vara när ändå bef. kabelaria räcker till, i stället för att dra fler och nya kablar.

Som det är nu så får laddaren "bara" 30A (före laddaren antar jag du menar) trots att den kämpar med att både strömförsörja kylskåp och laddning av bobatterier, varför skulle den få och hantera 45A (före laddaren antar jag du menar) när den "bara" skall behöva ladda bobatterierna.
Eller menar du laddström till bobatterierna efter DC/DC laddaren kanske.

Om styrningen är original så gör det nog inget var strömmen till elpatronen kommer från.

Sorry tid att passa, hör protester från hallen, måst åka nu, kikar i kväll igen :p.

M.mycket v. h. JANKRO.
DcDc laddaren går inte att flytta beroende på åtkomlighet av kablaget,som det är nu försörjer den kyl och bodelsbatterier,drar jag en ny pluskabel från startbatteriet direkt till kylen kommer hela DcDcladdningen gå till bodelsbatterierna(30A)
Bilens generator får då strömförsörja kyl15A samt DcDCladdaren 30A.
 
Senast ändrad:
Toppen