Sv: Adriatik
Tomas & Lotta
Min uppfattning är:
T Rantzow har helt rätt. Det är billigast i Tyskland.
Vi jagade själva en bil i februari och visst, vi såg skillnaden som var rätt stor jämfört med att köpa den "på fina gatan" (citat IKEA i forntiden). Frågan vi ställde oss var vad händer vid garantifel t.ex. Har man köpt den i Sverige, ja då är det ju bara att åka till leverantören. Men om den är köpt i Tyskland får man väl troligen köra ner den dit antar jag. Vi tyckte även att det var så mycket papper och varningar med egen-import så det verkade det bökigt. Vi har absolut ingen rutin på detta men har drabbats av stelbenta byråkrater.
Vi valde att köpa av en handlare i Sverige som åker ner och hämtar bilar i Tyskland och det blir billigare än att köpa av en "riktigt" svensk handlare. Det blir väl någonstans mitt emellan. Vi köpte en ny bil (en Adria 690 SP -08) som hade gått ca 50 mil eftersom dom kör hem den och vi är mycket belåtna med köpet. Vi har haft fel på bilen, men detta har ordnats snabbt och smidigt av denna svenska importör. Inget snack, han har ställt upp till 110%, och det har känts väldigt tryggt.
Jag är iallafall glad att jag inte importerade själv. Det kan iofs bero på att jag är ganska lat och rädd att göra något misstag som strular till saker och ting.
Anders