• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adriatik

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2025
Hej vänner. Jag och Lotta var på Husvagns Svensson i Kållered(GBG) och tittade på en Adriatik 660 årsmodell 06. Jag undrar nu om någon här har någon erfarenhet av denna modell? Bilen var det vi letat efter kändes det som. Priset var 463000 Hoppas på svar Tomas

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Adriatik

Hej

Om det är en 660SP (alkov) ni menar, så har vi en sådan. Vi fick den levererad i våras och är ganska nöjda. Det är vår första husbil så vi har egentligen inget att jämföra med, bara våra tidigare husvagnar. Vi har kört ca 800mil sedan i april och vi trivs bra i den. Den går fint på vägen, bränsleförbrukning ca 1,3 om man håller 100-120, men man kan nog närma sig litern jämnt om man nöjer sig med 80-90km/h.
Bilen känns väldigt rymlig tycker vi, men den är lätt att överlasta. Tomvikt ca 3ton, fyll på med fyra vuxna + mat, cyklar, kläder, utemöbler, bunkra lite tysk öl, lite franskt vin etc, och vågen visar 4ton...! Men efter vad vi förstår, så gäller det de flesta "stora" husbilar med 3,5ton som totalvikt. Man kan ju välja att ha en högre totalvikt, som för med sig en del för- och nackdelar som beskrivits i flera tidigare trådar på detta forum.
Hör av er om det är något speciellt ni undrar över.

Janne & Angeline
:swoon::spinny:

Senast ändrad:

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2025

Tack för svaret, jag misstänker att bilen redan är såld. Jag blev riktigt tänd på den modellen, det var med allkov. Tomas

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

När jag kollade tyskversion, hade den oisolerad spillvattentank, ingen golvvärme, ingen elvärme i pannan, inget resärvhjul.och oisolerad vehusventilation. Men det kann varit en snikversion.
bosse b

F

F.d. 410

Guest

Tomas & Lotta
Min uppfattning är:
T Rantzow har helt rätt. Det är billigast i Tyskland.
Vi jagade själva en bil i februari och visst, vi såg skillnaden som var rätt stor jämfört med att köpa den "på fina gatan" (citat IKEA i forntiden). Frågan vi ställde oss var vad händer vid garantifel t.ex. Har man köpt den i Sverige, ja då är det ju bara att åka till leverantören. Men om den är köpt i Tyskland får man väl troligen köra ner den dit antar jag. Vi tyckte även att det var så mycket papper och varningar med egen-import så det verkade det bökigt. Vi har absolut ingen rutin på detta men har drabbats av stelbenta byråkrater.
Vi valde att köpa av en handlare i Sverige som åker ner och hämtar bilar i Tyskland och det blir billigare än att köpa av en "riktigt" svensk handlare. Det blir väl någonstans mitt emellan. Vi köpte en ny bil (en Adria 690 SP -08) som hade gått ca 50 mil eftersom dom kör hem den och vi är mycket belåtna med köpet. Vi har haft fel på bilen, men detta har ordnats snabbt och smidigt av denna svenska importör. Inget snack, han har ställt upp till 110%, och det har känts väldigt tryggt.
Jag är iallafall glad att jag inte importerade själv. Det kan iofs bero på att jag är ganska lat och rädd att göra något misstag som strular till saker och ting.
Anders

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Njaaa, inte speciellt mycket billigare tycker jag. Tänk på vad euron står i idag och avgifter man inte kommer undan vid importen.

Bättre att pruta på den svenska bilen tycker jag.

Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest

Håller med dig Håkan. Läget är annorlunda idag än då vi handlade i våras. Men jag tror väl att skillnaden kommer att bestå, skillnaden beror ju på att kronan rasat och EURON stärkts och det får vi ju kännas vid var vi än handlar, det kommer ju att visa sig även på priserna här hemma.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

För ganska precis ett år sedan beställde vi en Adriatik 660SL. Jag spanade ganska mycket på tyska marknaden då, eftersom vi importerat en bil tidigare. Det visade sig att just denna modell var dyrare i Tyskland än här hemma. Alltså blev det köp hos en Adrahandlare i Sverige.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Hej Tomas o Lotta.

Vi har en Adriatik 660 SP 06 som vi är mycket nöjda med. Vi var i Frankrike med den i sommar. Garaget är bra med öppningar från båda sidorna.

Om ni köper den i Sverige eller Tyskland får man tänka på för och nackdelar. Dock har priset avsevärt förändrats under de senaste veckorna om Ni väljer att köpa i Tyskland. Vi köpte vår Adriatik i Tyskland förra hösten till en växlingskurs på 9.16 för EUR. Idag är kanske växlingskursen 10.16 för EUR. Alltså en 10% ökning på importpriset.

Jan I ;)

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

När vi strax efter Elmia 2007, beställde vår nya Adriatik 660SP inkl diverse utrustning, betalade vi ca 75 tusen under listpris. Hos Provia i Helsingborg. Vi hade då inget inbyte. Bra eller dåligt, vet jag inte, men vi hittade inget vettigare alternativ just då. Har varit ganska tryggt att ha handlaren inom räckhåll när det uppstått problem. Vi har fått göra tre återbesök för att få rätt på allting och det hade varit jobbigt och dyrt att åka till Tyskland för att fixa detta. Vi övervägde importalternativet, men bekvämligheten vägde tyngre än de pengar vi eventuellt hade sparat.

Janne
:swoon:

Dalek

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2025

Tack för alla svar. Jag och Lotta tycker att den skulle passa oss, när vi har 2st barn som skall med 10 och 13 år. Tomas

Toppen