• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adriatik 670DK, 3st. bodelsbatterier? varför?

F

F.d. 5957

Guest
Hej har köpt en Adriatik 670DK, fick den i fredags. Jag håller just nu på att undersöka och upptäckte att det är 3st batterier i bodelen.

2st under soffan och 1st under passagerarstolen. Varför är det så många batterier? Hur laddas dem? Vilkas laddas med bilgeneratorn?

Vilket funktion har alla dessa batterier? Jag har fått 2st. nya men ser att den som är under passagerarstolen är ganska gammal, kanske det behöver bytas? Hur kommer man åt den?

Tack på förhand!
MVH
Mauricio.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Adriatik 670DK, 3st. bodelsbatterier? varför?

Det kan vara så att tidigare ägare har velat vara oberoende av elstopar och campingplatser men ändå ha god tillgång till ström för lite längre uppehåll utan att behöva ta till elgenerator eller köra bilen för laddning. Det kan också vara så att utrymmena inte medger två stora batterier som är ganska vanligt utan han har satt in tre mindre.

Du kommer säkerligen åt batterierna genom att demontera stolen/arna. Antingen räcker det med att lossa de fyra bultarna som håller själva stolen i plåtunderredet. I värsta fall måste du montera loss även detta för att kunna lyfta ut batteriet. Var väldigt försiktig när du gör detta så att du inte kortsluter polerna. Säkrast är att täcka dessa med något elektriskt isolerande innan du börjar skruva.

Hur de tre batterierna är kopplade är omöjligt att svara på här med den information som finns tillgänglig. Det kan bara du ta reda på genom att följa alla sladdar till och från batterierna och då se om de alla tre är sammankopplade till en batteribank. Detta är det troligaste men det är ju tänkbart att två av batterierna är bodelsbatterier och det tredje är bilbatteriet. Är alla tre batterierna sammankopplade till en batteribank så borde de också ha någorlunda samma ålder. Det låter därför lite egendomligt att två skulle vara utbytta och nya medan det tredje är gammalt.

F

F.d. 5957

Guest

Där jag köpte bilen har bytt ut batterier under soffan (2st nya) men säkerligen märkte inte att det fanns en tredje under passagerarstolen, Den tredje batteriet är inte starbatteriet eftersom bilen har en egen under motorhuven som är också bytt.

Såg att det fanns en omvandlare som har tagits bort (Mobitronic pocket power)har manualer i pärmen och det finns alla kablar där den har funnits. kanske är detta förklaringen varför finns det så många batterier?

Tror inte att någon har satt dem (Det ser ut som om det kommer så från fabriken) Kanske någon som har en Adriatik som min kan förklara?

Hur som helst om batterier är sammankopplade måste den som är under passager sättet bytas till en nytt.

MVH
Mauricio.

F

F.d. 53009

Guest

Ett första test du kan göra är att med en voltmeter mäta spänningen på batterierna utan att ha någon förbrukare inkopplad. De batterier som är parallellkopplade med varandra har då samma spänning. Om du sedan startar motorn så skall spänningen på de batterier som laddas av generatorn stiga till över 14 V. Om du ansluter bilen till 230 V, fast då med motorn avstängd, så stiger spänningen på de batterier som laddas av bodelens laddare.

Om du köper nytt batteri så bör det vara av samma typ som de andra det parallellkopplas med.

Birger

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Du skriver inte om du köptbilen privat eller på firma.
Avtalades det att det skulle vara nya batterier i bilen borde firman byta även batteriet under stolen. Om du själv skall stå för kalaset kanske du kan klara dig utan det batteriet.

Vilken effekt har batterierna?

F

F.d. 24369

Guest

Hej jag har en likadan bil. Jag har bara ett bodelsbatteri men tänker sätta i ett till. Kanske vi kan utbyta lite tankar och idéer. 070-439 09 24

Toppen