• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adriatik 670 DK vs Dethleffs 5881 HG

F

F.d. 5222

Guest
Håller på att vela fram och tillbaka.... Vi skall köpa våran första husbil och vi har varit tittat på flera bilar och fastnat för dessa två modeller. Eftersom vi har 3 barn som skall åka med så vill jag ha en rymlig bil med våningssäng vilket båda har, fördelen med Adriaktiken är ju att den har 4 +2 dinette så att man slipper sätta en person på en extra stol (pall) när man skall äta.
Men nackdelen är ju att bilen blir nästan 1 meter längre än Dethleffs´n.
Vi hade tänkt att åka ner
i Europa i sommar och det som jag undrar över är:
hur är det t.e.x att åka in på en parkering utanför varuhus och parkera en en bil på 7,5 meter, får man göra det ?
Det finns säkert en massa för och nackdelar med båda bilarna men som nybörjare sätter ju det en hel del myror i huvudet !!
Så det finns kanske nån som vill dela med sig av sina erfarenheter och lösningar ?

Häls.
Lelle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriatik 670 DK vs Dethleffs 5881 HG

Människan är av naturen lat. Detta gör att det sällan är några problem att parkera en stor husbil vid ett varuhus/köpcentra. Det brukar alltid vara fullt närmast entrén och ett antal bilar som smyger runt och letar plats där. Därmed finns det nästan alltid stora tomma ytor längst bort. Vi har aldrig upplevt att det skulle vara ett problem med lång bil (visserligen "bara" 6,95m).
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Adriatik 670 DK vs Dethleffs 5881 HG

Håller med föregående talare.

Om bilen är 6 eller 8 meter lång har i detta fallet ingen betydele, du tar upp 2 parkeringsrutor i vilket fall som helst.

Den enda nackdelen med att ha en lång bil (vår är 8,35) är om man kör fel och ska göra en "u-sväng". Man får köra fram till ett lämpligt ställe där det går att vända.
Det har hänt en gång hitentills att vi fick köra ett par kilometer innan vi komm till ett lämpligt ställe.

Men vi uppskattar fördelarna destu mer. Som mer plats i bilen och en mjukare gång på vägen.

Lycka till med valet.
Hi.Life
:msn_thumbup:
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Adriatik 670 DK vs Dethleffs 5881 HG

Hej!
Hi Life och Michael har helt rätt, storleken på bilen har mycket liten betydelse. Man sitter högt och ser rätt bra var det finns luckor på parkeringarna dessutom brukar man ställa sig långt ifrån entrèer och liknanade för att inte få närkontakt med andra.

Innan vi skrev på för en ny bil tog jag kontakt med Bossings i Linköping för att få lite råd om vilka optioner man skulle välja. När vi kommit längst ner på listan (Adriatiks) där det handlar om förstärkt chassi säger Bosse: "absolut, det skadu ta, kostar visserligen extra pengar men det får du tillbaka med råge då du byter så småning om. Den stora skillnaden blir stadigare gång med full last, kraftigare mekanik t.ex. hjullager och bromsar m.m.". Vår bil är byggd på ett Ducato Maxi och det är jag tacksam för idag.

Hasse A
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Adriatik 670 DK vs Dethleffs 5881 HG

Vi är två vuxna och två barn i en dethleffs 5881 med tvärställd våningssäng bak. Vi trivs bra på dess 6 meter men en sak saknar vi som längden inte tillåter. Alla samlas i dinetten där någon av oss försöker laga mat eftersom köket är mitt emot dinetten. När vi byter bil tvekar jag inte att ta omaket med att manövrera en 1-2 meter längre bil för att få dinettplatserna separerade från köket. Dessutom blir samvaron mysigare med en extra soffa eller minidinett.
 
Toppen