• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adriatik 670 DK är det en bra husbil?

F

F.d. 5957

Guest
Hej.

Ska köpa en större husbil och har hittat en som verkar bara ganska bra. En Adriatik 670 DK år 00 som har gått 10 000 mil, är det en bra märket? Dem begärd 280KSEK är det en bra pris?

Är det någonting jag ska kolla särskild noga? Är det kamrem på turbodieslar? När ska den bytas?

Lacken är sliten, motivlackeringen har nästan försvunnit och sedan hittade jag några konstiga bubblor på aluplåten, som om färg håller på att släppa?? är detta normal? trodde inte aluminium rostade??

Sedan under finns det en plåtlåda precis under dörren till garage som är jätte rostig? vad är den här för plåtlåda?

Tack för svar.. Jag har tänkt köra när bilen till Barcelona i mitten av december.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
F

F.d. 24369

Guest
Sv: Adriatik 670 DK är det en bra husbil?

Vi har en sådan bil,vi är jättenöjda med den. Vår har gått runt 9000, inget rost vad jag vet ännu. Lådan i garaget kommer du åt inifrån (när du öppnat garaget)den är till för domkraft m.m. Om du fäller upp den undre vånings sängen så går den att spärra för att utöka garagets storlek.
Det du kan kolla är tömnings slangen från pannan den var inte fäst riktigt på vår bil, så vi fick läck in när det var kallt ute när vi tömde, åtgärdade säljaren vid påpekande.

F

F.d. 5957

Guest

Tack för svaret. Ser din plåtlåda fin underifrån? Det är vissa detaljer som ser rostiga ut under på den som jag kollar, själva chassit är bra men det är mest fästdetaljer, som fästen till spill tank, själva skruvhuven till stödben mm.

Själva bildelen är inte rostig och hjulhuset har klarat sig väldigt bra, inget rost allt där. dörrarna är fina med. Är bildelen helt galvanizerad?

Är lacken på din fint ? Motivlackeringen verkar vara väldig känsligt för solen i alla fall. Vill veta om det är normalslitage, den är ju inte nytt och äldre än tio år.

Hur mycket disel drar den? Använder du din åretsrunt? Tack på förhand.

F

F.d. 19217

Guest

Vi har en 2001 av den modellen och är väldigt nöjda, kört 6500 mil. Kolla 5:e växeln och växling till den. Vi har inte haft problem med detta men har läst om andra som haft. Rostiga lådan är ett litet problem, lätt att byta om den skulle bli för dålig. Finns en under ingångsdörren också. Bra bil för barnfamilj.

I

Inger & Taeke NL

Guest

Hej Mauritx,

Vi har en Adriatic 640 från samma år och är jättenöjda med den, har väl pratat om att skaffa en ny men kan inte hitta en som har lika mycket utrymme som vår egen.
Sedan vi köpte den 2006 har vi som många andra ändrat en del i bilen som inte var i vår smak eller som gick sönder, som tur är kan min man Taeke göra det mesta själv.
Vi har haft mindre antal reparationer än vad en del har med sina sprillans nya bilar, barnsjukdommar kallas det i Holland.

Bilagor

• 5411687.jpg
    5411687.jpg
    27,5 KB · Visningar: 479
  • 3413191.jpg
    3413191.jpg
    16,5 KB · Visningar: 480
I

Inger & Taeke NL

Guest

Hej Mauritx,

Vi har en Adriatic 640 från samma år och är jättenöjda med den, har väl pratat om att skaffa en ny men kan inte hitta en som har lika mycket utrymme som vår egen.
Sedan vi köpte den 2006 har vi som många andra ändrat en del i bilen som inte var i vår smak eller som gick sönder, som tur är kan min man Taeke göra det mesta själv.
Vi har haft mindre antal reparationer än vad en del har med sina sprillans nya bilar, barnsjukdommar kallas det i Holland.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Kamrem, och spännrullar bytes var 4000, /mil,eller vart 4/år jag skulle nog ta in bilen på en verkstad för kontroll
, hjullager kan behövas nya, tex drivknutar o damasker är ett dyrt kapitel om det är dags, kolla serviceboken så att det är gjort av godkänd firma och vid rätt tid,,ja det är en del att tänka, Om man köper privat ,ingen garanti då,,

Senast ändrad:
F

F.d. 5957

Guest

Hej.

I hjulhuset har jag märkt att underbehandling saknas, det är bara lackerad, Det finns yttre rost på hjulhuset, skärmkanter är jätte fina, Kollade 2st Adriatik som var nyare än min som hade samma problem.

Jag tror att Adria försökte spara pengar genom att snåla med underbehandling på vissa ställe. Stämmer det på er bilar?

Metallådorna som finns under garage och under dörren är också rostiga. Det borde bara det samma på er bil!!!

MVH.

F

F.d. 5957

Guest

Hej Mauritx,

Vad fick du tag på motiv dekaler som du satt på släpkärran? PÅ husbilen är motivlackering nästan borta pga solen.

Toppen