I januari 2016 lade vi handpenning på en Adria Super Sonic 2012, med hopp om att få hämta den i slutet av mars.
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.
Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.
Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?
I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!
Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?
Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.
Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)
Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!
Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:
I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>
Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).
I januari 2016 lade vi handpenning på en Adria Super Sonic 2012, med hopp om att få hämta den i slutet av mars.
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.
Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.
Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?
I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!
Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?
Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.
Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)
Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!
Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:
I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>
Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.
Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.
Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?
I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!
Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?
Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.
Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)
Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!
Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:
I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>
Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).
I januari 2016 lade vi handpenning på en Adria Super Sonic 2012, med hopp om att få hämta den i slutet av mars.
Så blev det inte eftersom "ryska maffian" gjorde inbrott på verkstadsgården där den stod parkerad och stal en fabriksny husbil som inte hade registreringsskyltar ännu, varvid man "lånade" skyltarna från vår bil.
Bägge fordonen stöldanmäldes och därför var den inte klar för leverans då vi ändå skulle ned till södra Sverige på ett vårmöte med klubben.
Tiden gick och först den 27 maj fick vi bilen levererad, nyrekondad till Borlänge för utbyte mot vår gamla.
Vid det laget var vi mycket sugna på att äntligen få ge oss ut på vägarna, men jag gjorde ändå som gammal tekniker, en genomgång av hela fordonet och fann då ett tiotal punkter som inte var tillfredsställande.
Ska här endast berätta om vad jag anser vara ett rent konstruktionsfel från fabriken i Slovenien.
När jag öppnade det stora skruvlocket på friskvattentanken och tittade ned, fick jag se att den inte var tömd från vatten. På ytan simmade stora mögliga, slemmiga öar och det luktade mycket illa.
Tog ändå mod till mej och stack ned armen för att leta rätt på bottenventilen!!!
Trots att bottnen inte syntes fast nivån endast var c:a 5 cm, fann jag ingen ventil. Då fick jag hämta en grovsugare på vår fabrik och sög ur slemmet. Där fanns ingen bottenventil överhuvud taget!?
I stället för att åka på den planerade semesterrundan, fick jag skruva lös fästjärnen som fixerar tanken vilken är placerad i 2-platssätet med säkerhetsbälten bakom bordet i färdriktningen. När tanken ska tas upp, finner jag två slanguttag på baksidan (i färdriktningen). Ett litet 10 mm uttag, placerat c:a 5 cm ovanför bottnen, samt en c:a 40 mm slang i halva tankens höjd (Se bild 3-4) som försvinner bakut. Då förstår jag att det är ytterligare en tank! Denna ligger under golvet, med en liten lucka som man knappt kommer åt att skruva bort synlocket genom. Denna tank har däremot två stycken bottenventiler!!
Återgår till den övre tanken. När jag med vissa mödor får ut den, återstår att med strävsvamp och högtryckspolning ta bort ett antal "årsringar" med fasttorkad, illaluktande smuts ett antal gånger. Undrar hur många gånger tidigare ägare har drabbats av magsjuka som kanske någon restaurang fått skulden för?
Följaktligen tar jag kontakt med försäljaren och Adrias importör i Tenhult för att belysa problemet med denna serie, som kanske, förklarligt nog bara tillverkades under ett par år!
Efter några påstötningar fick jag till svar och en förklaring (tydligen från fabriken) i mail hur man skulle bli av med allt vatten.
Förklaringen: Ställ bilen i minst 10 graders uppförsbacke så rinner allt vatten ut! (Se bild 1)
Detta bevisar att fabriken enbart vill ta sig ur problemet utan åtgärder!
Min tekniska beskrivning ska bevisa motsatsen:
I soffutrymmet där tanken är placerad (Se bild 2), sitter också ramkonstruktionen för säkerhetsbältena. Denna har två diagonalstag (Se bild 2-3) som skär in i tankens utrymme. Följaktligen har man fått profilera gjutningen av tanken så att bakdelens långsida består av tre fack (Se bild 3). Alltså blir mer vatten kvar i två av dessa fack, ju mer man lutar bilen i uppförsbacke! I det tredje facket sitter den lilla avtappningen c:a 5 cm upp på sidan (Se bild 4) och därför försvinner inte ens där, allt vatten. Se bilder >>>>>
Enligt generalagenten i Tenhult, har inte fabriken någon tanke på att dra tillbaka denna serie för att åtgärda ett uppenbart konstruktionsfel (som t.ex. de stora biltillverkarna ofta får göra), utan bilsäljaren har nu muntligt lovat att tillsammans med generalagenten åtgärda felet! Inget har dock hänt sedan tidigt i höstas, varvid jag på vår fabrik har tillverkat och monterat en bottenventil samt fakturerat kostnaderna till dem. (Se bild 5 och 6).