• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria med Automatlåda

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tror att du menar dubbelkopplingslådor som ofta benäms "DSG" När det gäller Fiat,s nya automat så är det en tysk ZF-låda, 9-stegs med "oljeconverter" och modern styrelektronik + "effektiv look-up funktion" för att spara bränsle mm.

Ja, det var fel av mig. Inte tillräckligt påläst:msn_embarrassed: Men faktum är ju att dubbelkopplingslådor finns i tunga fordon, Volvo har det i sina största lastbilar. Så de skulle säkert funka i husbilar också:)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En ”riktig” automatlåda för mej är att dom växlar mjukt och är bränslesnåla. Allt detta har ju MB! Fiat var ju tvungna att komma med något nytt för att hänga med utvecklingen. Enda nackdelen kan ju vara vikten speciellt för en 3,5 tonnare! 7 stegad automat väger 50kg och 9 stegad 30kg.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Fiats robotlåda finns också på den lilla Fiat 500. Vår svärdotter har precis bytt bort den därför att hon är i stort behov av att bilen går i alla lägen. Och det har inte hennes Fiat gjort, den har stannat tvärt flera gånger och varje gång har det berott på robotlådan, så helt felfri är den inte.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad jag vet så har inget märke lyckats med robotlåda i personbilssegmentet.
Personligen har jag bara testat några olika, och jag blir inte kompis med dem.
Klumpigt beteende vid smygstart i motlut, hill hold, vänsterbromsar m.m.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja, Adria är en prisvärd bil. Såld i mycket stora antal. Robotlådan finns i mängder med husbilar med Fiats drivlina, den fungerar utmärkt.
Fungerar säkert bra när den fungerar, problemet är när den lådan inte fungerar. Det är inget som man fixar med lite silvertejp och då är det som bekant trasigt på riktigt. Bärgning till verkstad och sen fick vi bilen efter ca en vecka. Den funkade i ett par veckor sen samma fel igen. Det här var en hyrd husbil, som tur var, och uthyrningsfirman gav upp och vi fick en med manuell växel, fungerade oklanderligt. Så pass upp!
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Själv kör jag numera manuell ”plåtis”. Hade tidigare en Pilot med Mercedes drivlina & en ”robotlåda”. Funkade de också, men eftersom det i grunden är en vanlig manuell låda som växlas av en ”robot”=hydraulik som drivs av en stackars 12V el-motor, så blev det bärgning, förstörd semester & byte av hydraulpump/el-motor efter 5500 mils körsträcka. Så personligen tror jag mer på en konventionell automat förutsatt att den är dimensionerad för bilens vikt. Fordonsvikten har stor betydelse för lådans hållbarhet. På en personbil är det näst intill aldrig man kan få ut motorns moment i praktiken om det är en motor med högt moment. Men ju tyngre fordon desto större chans att nå fullt moment t.ex. i långa uppförsbackar. Det är ju den belastningen som har störst påverkan på livslängd, inte något teoretiskt motormoment som sällan uppnås. Det finns det få automatlådor som tillåter fullt motormoment annat än på höga växlar. Alla personbils tillverkare brukar låta elektroniken begränsa motor-momentet på dom lägsta växlarna på personbilar, så räkna med detta på husbilar också.
Nåväl efter att ha provat både robot & manuell, kan jag konstatera att en konventionell automat är vad man skulle önska sig varje gång man skall starta i motlut & manövrera i låga hastigheter. Blir gärna svårt både för mig & en robot att hitta rätt kompromiss mellan rivstart / tjuvstopp / bränd koppling om man skall starta i rejäla motlut på t.ex. grusväg. Då är ju momentomvandlaren i en konventionell automat guld värd. Annars går det för min del lika bra med manuell, så fort man börjat rulla.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Vi har troligtvis fått den siste levererade robotväxellådan i en husbil

Vi beställde en Charthago Malibu 640 LE Charmning GT på Düsseldorf mässan 2018 och skulle få den levererad 2019 men det blev 2020, för en vecka sen. ( snacka om lång leveranstid )
Några månader efteråt
när vi gjort vår beställning så presenterade man den nya 9 växlade automaten, men då var det för sent för min del att ändra valet, påstod man.

Detta grämde mig riktigt, att ingen sa något till mig tidigare.

Jag har haft två stycken robotlådor innan, bägge i Concorder och de har växlat
hårt och ryckigt, inga konsekventa växlingar, de har växlat lite hur som helst.
Det värsta var att växlingarna ofta skedde
innan synkningen hann stanna kugghjulen.
Jag tänkte ofta, hur länge klarar växellådan dessa hårda skrapväxlingar innan växellådan skär ihop.


Men den nya robotväxellådan som jag fått i den nya husbilen är precis tvärtom. Växlingarna hörs överhuvudtaget inte alls, helt silkeslena växelövergångar, inte ens när man lägger i ettan eller backen hörs något ljud från lådan, knäpptyst.

Man kan undra hur Fiat plötsligt kunde fixa till alla dessa problem ?

Nu finns det dessutom två olika växlingsprogram att välja på, om man motorbromsar sig nedåt i en backe och trycker en gång på bromsen så lägger lådan i en lägre växel av sig själv, växlar upp gör den när man nuddar gasen igen, en otroligt smidig funktion i nedförsbackar, som sker helt utan skrap och ryck.

Som sagt, nu grämer jag min inte lika mycket längre, men det hade ändå varit kul men en riktigt automatväxellåda.

//T
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Det är inte bara angivet maxmoment som säger något om hur stark en växellåda är.
Exempel, Volvo dumper med 16 L motor har en låda som har angivet max vridmoment på 2500nm.

Jag har svårt att tro att en MB husbilslåda överlever första backen i en dumper på 70 000 kg, även om man reducerar 16 L motorns vridmoment till 1000nm.
Överdrivet exempel men ni förstår nog vart jag vill komma.
Annat exempel, 12 växlade ZF lådan i min husbil har max vrid angivet till 1250 nm, motorn lämnar 1000nm.

Växellådor är byggda med många parametrar i åtanke, varav ingående vridmoment är en.
Annat är fordonets vikt, körcykel (hög effekt sällan/hela tiden) antal cylindrar i motorn, osv.
Detta illustreras av exemplen ovan.
Det låter mycket med 12 växlar ,men det märks kanske inte när du kör ,mina 6 st robort känns lite funkar bättre än jag trodde
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag köpte bilen 2017 var mjukvaran original från 2007. Då startade bilen på 3an och matade alla växlar till 12an.

Lät uppdatera motor och växellådsmjukvaran, efter det startar den på 4an och hoppar 2-3 växlar, samt effekten ökade till 250 (240) hk och momentet till 1000 nm (975 nm).
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Det ska bli spännande att ser hur förbrukningen blir med den nya automaten. En fördel med robotlådan är ju att förbrukningen är bra då det i grunden är en manuell ......
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Fiats nya automatlåda lär man inte se på husbilar förrän på årsmodell 2021 tidigast gissar jag.....
Ytterligare en fördel med den är att man kan ta ut mer effekt från motorn eftersom lådan klarar mer än 400 Nm moment, vilket är en begränsning för både manuella och robotlådan idag.

(Fiat själva kallar den "ickemanuella" lådan för just Robotlåda)

Modeller med automatlåda kan man alltså så småningom få med starkare motor än den gamla manuella :)

Finns hos handlaren åtminstone här bara att köpa.
 
R

RobbeS

Guest
Vore ju konstigt om Fiat inte moderniserar sig precis som alla andra tillverkare av fordon. Tror knappast Fiat byter låda för att den gamla var så fruktansvärt dålig utan mer för att det idag finns modernare, smidigare, körvänliga och miljövänligare lådor som troligtvis också är billigare. Den gamla robotlådan har ju bevisligen uppfyllt sitt syfte och hjälpt husbilar att transportera sig runt världens alla hörn. Om den nya lådan är mer hållbar vet vi inte förrän om några då det körts x antal 100 000 mil med dessa lådor. Då kanske vi får läsa trådar i detta forum om hur tekniken i de nya lådorna lägger av. VW lyckades ju inte så bra med sina moderna DSG lådor som rasade i parti och minut.
Om jag nu byter husbil så är inte automatlådan det som avgör.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag tror mer på den nya 9-automaten och köper jag en husbil i framtiden blir det säkerligen en sådan. Bränsleförbrukningen blir nog ingen större skillnad mot manuellt. Tror de flesta liksom jag har svårt för manuell växel när man länge kört automat (i personbilen), förstår inte varför man vill sitta och veva runt en spak när man kör blir ju "jobbigt" speciellt i städer. Händer ibland att jag glömmer trycka ner kopplingen när jag kör husbilen.. inte bra! 160-180hk motor med den nya lådan..då jäklar kan man smälta in i trafikrytmen.
 
Toppen