• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria med Automatlåda

Inlägg
18
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28907
Medlemskap
2024
Funderar på köpa en Adria Matrix års 2016 med automatlåda,nån som vet om det är en robotlåda eller riktig låda i den.Är Adria ett bra köp.
Mvh Kjell
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Alla FIAT före 2020 har robot(jag förutsätter att det är FIAT),Adria är ett välkänt stort märke,tycker du bilen är bra priset rätt köp!
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har en 2012, då var det Renault och det är en robotlåda
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Beror på vad man menar med "riktig" automatlåda. De som var vanliga förr, typ USA-bilar, som slirar i växlarna mjukt kallar många för "riktig" låda. Robotlådan är ju en "manuell" direktdriven låda med koppling, och som byter växlar automatiskt med hjälp av "roboten". De allra nyaste är ju också en slags direktdriven "manuell" låda, med växlingsautomatik, men den har dubbla kopplingar så växlarna läggs i snabbare, och växlingarna märks mindre.

Jag har kört 4000 mil med min Fiat med robotlåda, flera långresor och även småvägar i Alperna. Har funkat jättebra och jag är helnöjd. Den växlar ju säkert inte lika snabbt som de nya dubbelkopplingslådorna, men det är stora bilar och man kan inte trycka på hur mycket som helst. Är ju också en vanesak om man är van vid automatlåda i personbil.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beror på vad man menar med "riktig" automatlåda. De som var vanliga förr, typ USA-bilar, som slirar i växlarna mjukt kallar många för "riktig" låda. Robotlådan är ju en "manuell" direktdriven låda med koppling, och som byter växlar automatiskt med hjälp av "roboten". De allra nyaste är ju också en slags direktdriven "manuell" låda, med växlingsautomatik, men den har dubbla kopplingar så växlarna läggs i snabbare, och växlingarna märks mindre.

Jag har kört 4000 mil med min Fiat med robotlåda, flera långresor och även småvägar i Alperna. Har funkat jättebra och jag är helnöjd. Den växlar ju säkert inte lika snabbt som de nya dubbelkopplingslådorna, men det är stora bilar och man kan inte trycka på hur mycket som helst. Är ju också en vanesak om man är van vid automatlåda i personbil.

Nja, Fiat´s nya "automat" är en riktig hydraulisk automat med momentomvandlare och lock-up, som konkurenterna kört med sedan 90-talet.

Klippt från Fiat´s hemsida

Ny niostegad automatlåda

Den nya automatlådan garanterar en avslappnad och trevlig körupplevelse, bra prestanda och optimerad bränsleförbrukning. Växellådans låga vikt möjliggör optimalt utnyttjande av vridmomentet, 450 Nm på 180 hästars versionen. Tack vare vridmomentomvandlaren och avsaknaden av en traditionell koppling utlovas en hög tillförlitlighet. För att optimera prestanda och förbrukning finns tre olika körlägen att välja på: Normal, Eco, vilket ger en smidigare acceleration och optimerade växlingar. Power, ger förutom en snabb respons och växlingar en optimal prestanda även under svårare förhållanden.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
De allra nyaste är ju också en slags direktdriven "manuell" låda, med växlingsautomatik, men den har dubbla kopplingar så växlarna läggs i snabbare, och växlingarna märks mindre.

Tror att du menar dubbelkopplingslådor som ofta benäms "DSG" När det gäller Fiat,s nya automat så är det en tysk ZF-låda, 9-stegs med "oljeconverter" och modern styrelektronik + "effektiv look-up funktion" för att spara bränsle mm.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vad är en ”riktig automat”? För mig är det att jag slipper trycka ner en koppling. På min RAV4 (2018):är det visst någon slags rem. På Fiaten växlar det av sig självt. Det är huvudsaken för mig.
Det var kanske lite missvisande med att skriva riktig automat, som jag gjorde. Det blir lätt en debatt om vad som är riktigt, den debatten tycker jag är ointressant, det viktiga är förstås att Fiat har slutat med den gamla robotlådan och jag har svårt att tro att man gör det för att den är så bra och inte orsakat några problem. Det måste väl finnas skäl till att man introducerar en ny låda? Det är väl ändå tänkt att den ska vara bättre och står man då och ska köpa ny bil, kan det vara idé att noga kolla det alternativet om man har möjlighet. Jag har varit med om havererad robotlåda på husbil och det är inte kul. Skulle därför aldrig köpa den gamla modellen själv.
Däremot är automatlåda alldeles utmärkt skulle inte köpa en ny bil utan om jag hade möjlighet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad är en ”riktig automat”? För mig är det att jag slipper trycka ner en koppling. På min RAV4 (2018):är det visst någon slags rem. På Fiaten växlar det av sig självt. Det är huvudsaken för mig.

Jag skulle vilja säga att en "riktig automatväxellåda" saknar koppling helt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Fiats nya automatlåda lär man inte se på husbilar förrän på årsmodell 2021 tidigast gissar jag.....
Ytterligare en fördel med den är att man kan ta ut mer effekt från motorn eftersom lådan klarar mer än 400 Nm moment, vilket är en begränsning för både manuella och robotlådan idag.

(Fiat själva kallar den "ickemanuella" lådan för just Robotlåda)

Modeller med automatlåda kan man alltså så småningom få med starkare motor än den gamla manuella :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jämförelse, automatlådan i min husbil, en gammal MB, klarar 1000Nm.
Jag vet inte hur mycket momentomvandlaren höjer vridmomentet på denna låda.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är inte bara angivet maxmoment som säger något om hur stark en växellåda är.
Exempel, Volvo dumper med 16 L motor har en låda som har angivet max vridmoment på 2500nm.

Jag har svårt att tro att en MB husbilslåda överlever första backen i en dumper på 70 000 kg, även om man reducerar 16 L motorns vridmoment till 1000nm.
Överdrivet exempel men ni förstår nog vart jag vill komma.
Annat exempel, 12 växlade ZF lådan i min husbil har max vrid angivet till 1250 nm, motorn lämnar 1000nm.

Växellådor är byggda med många parametrar i åtanke, varav ingående vridmoment är en.
Annat är fordonets vikt, körcykel (hög effekt sällan/hela tiden) antal cylindrar i motorn, osv.
Detta illustreras av exemplen ovan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den dumpern tror jag inte många "husbilslådor" överlever :swoon:
Jag hoppas dock min klarar av att leverera ett tag till, min motor ger bara 330Nm.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
"Pensionärslådan" eller "slangbellelådan" som de ibland kallas har ju fungerat bra för vissa och mindre bra för andra frågan är hur de kommer att funka när bilen gått >15000 mil.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiats nya automatlåda lär man inte se på husbilar förrän på årsmodell 2021 tidigast gissar jag.....
Ytterligare en fördel med den är att man kan ta ut mer effekt från motorn eftersom lådan klarar mer än 400 Nm moment, vilket är en begränsning för både manuella och robotlådan idag.

(Fiat själva kallar den "ickemanuella" lådan för just Robotlåda)

Modeller med automatlåda kan man alltså så småningom få med starkare motor än den gamla manuella :)
Alla FIAT 2020 har nya automaten,jag har kört robotlåda några år, och en ny bil med denna låda blir det inte,fördelen är att du slipper trycka ned kopplingen i övrigt inga fördelar.
 
Toppen