• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria med Automatlåda

Stagil

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
21045
Medlemskap
2024
Hej Kjell!
Jag har kört våran Adria Matrix med Renault robotlåda i 5000 mil helt utan bekymmer, drar 0,91 liter milen och växlar perfekt, det är ett bra och tryggt köp för dig. Robotlådan är som jag ser det den bästa av två världar, den manuella lådans bränsleförbrukning och automatlådan komfort. Med vänlig hälsning, Staffan G
 
F

F.d. 58101

Guest
Köpte en Adria 810 med 2,2 liters motor 140 hk och robotlåda och jag tyckte inte om den, blev att jag växlade manuellt upp till 90 km för att sen peta i automaten, tyckte den växlade ryckigt och ville gå på för höga varv för att få en mjuk resa, chippade motorn från 140 till 180 hk då gick den bättre och slutade upp att växla hela tiden på rak väg i 90 km, på en Fiat robotlåda finns det inget riktigt P-läge så skulle du glömma att dra handbromsen ordentligt tex när du vill snurra förarstolen så rullar bilen iväg helt livsfarligt enligt mej så Fiat robotlåda nej tack, en riktig 9-steg aut eller manuell ja varför inte
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Vill nu komma med en liten sammanfattning av vår första säsong med 2020 Adria Matrix Supreme 670 SL. En helt fantastisk bil som fungerat perfekt utan några som helst problem vilket har varit något av en befrielse då man i detta forum läst om många som fått problem med sina dröminvesteringar. Hoppas att det fortsätter på detta vis framöver.

När det gäller trådtiteln måste jag säga att motor och växellåda fungerar alldeles utmärkt. Bränsleförbrukningen som låg på ca 1,2 l/mil i början är nu nere i 1,05 l/mil efter 550mil körda med 4 ton totalvikt. Notera att det är faktisk förbrukning genom löpande anteckningar om tankade liter och körd distans. Trippmätare säger dock runt 0,91 l/mil men den ljuger bevisligen.

Det finns tre körlägen, Power, Normal och Ekonomi. Vad jag upplever är att det blir ungefär samma förbrukning vid plan mark och i övrigt likadana förhållanden vilket antagligen inte är så konstigt. Jag kör dock alltid i läger Normal då jag vid en omkörning fick problem med ekonomiläget och dåligt klös i bilen. Mitt i en omkörning är det väl sent att börja att tänka på att ändra körläget eller hur? Normalläget ger bilen bra kraft och acceleration vid motlut vilket känns tryggt och givetvis förväntat med en 180 hkr under huven. Powerläget sparar jag till Alperna nästa år hehe...

Den 9-växlade växellådan ger ett trevligt intryck när man snabbt ser hur varvtalet närmast är konstant 1600-1700 rpm på plan mark i intervallet 50-90 km/t genom 5:ans växel vid 50km/t 6:an vid 60km/t osv upp till 9:ans växel vid 90 km/t. Resultatet blir en arbetspunkt nära max på momentkurvan och HB:n känns pigg och kul att köra och upplevs faktiskt som en högst modern bil.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Köpte en Adria 810 med 2,2 liters motor 140 hk och robotlåda och jag tyckte inte om den, blev att jag växlade manuellt upp till 90 km för att sen peta i automaten, tyckte den växlade ryckigt och ville gå på för höga varv för att få en mjuk resa, chippade motorn från 140 till 180 hk då gick den bättre och slutade upp att växla hela tiden på rak väg i 90 km, på en Fiat robotlåda finns det inget riktigt P-läge så skulle du glömma att dra handbromsen ordentligt tex när du vill snurra förarstolen så rullar bilen iväg helt livsfarligt enligt mej så Fiat robotlåda nej tack, en riktig 9-steg aut eller manuell ja varför inte
Det är ju ingen skillnad på en robotlåda och en manuell när det gäller P-läge. Glömmer du att lägga i en växel på en manuell så händer samma sak. Dessutom är ju robotlådan så att den varnar om du har neutralen i när du stannar motorn. Det är ju bara att stänga av motorn med växeln i så har du ett P-läge. Som det ska vara enligt instruktionen.
 
Toppen