• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Matrix USB uttag bodel fungerar ej

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Södertälje
Hej
Jag har en 2012 Adria Matrix 680 där USB uttaget ovan TV'n inte fungerar. Försökte kolla säkringspanelen vid bo-batterierna men hittade ingen säkring som passar beskrivning för usb-laddningen. Någon som haft liknande problem och kanske har en lösning till mig? Kan det vara pluggen som trasig eller handhavandefel.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Södertälje
Är det en plugg med inbyggd belysning?
Är det en plugg med on/off funktion?
On/off vet jag inte...jag har inte hittat någon knapp iallafall. Belysning är jag också osäker på.
Så här ser det ut:
eQYYYQs.jpeg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Troligen har denna typ en belysning.
Du har ju ett till 12V uttag längre bort. Fungerar detta?
Om inte så finns säkringen i din bodelssäkrings dosa.
Om detta fungerar så är det klurigare då detta uttag som du
funderar över är eftermonterat av tidigare ägare av bilen.
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Södertälje
Troligen har denna typ en belysning.
Du har ju ett till 12V uttag längre bort. Fungerar detta?
Om inte så finns säkringen i din bodelssäkrings dosa.
Om detta fungerar så är det klurigare då detta uttag som du
funderar över är eftermonterat av tidigare ägare av bilen.
Tack för ditt svar.
12v cigarett-uttaget längre in fungerar utmärkt. Det är härifrån jag driver både TV och numera laddning av telefoner. Så om dom delar säkring så är säkringen hel.
Så detta kanske inte ens är Adria orginal utan eftermonterat. Då har man säkert stulit ström från något annat i närheten. Men allt annat verkar fungera, även ytterbelysningen fungerar

@peppar - den gråa fyrkantiga är 230v uttag med vik-lock över. Så är alla 230v uttag i bilen. Den gråa innanför 230v uttaget är tv-antenn uttaget eftersom TV är monterad just här.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Om det är uttaget, så kanske du kan byta till t.ex detta (om du kan komma åt plastmuttern på baksidan):

Luxorparts USB-laddare för panelmontage, 200 kr
Laddare med dubbla USB-portar
Artikelnr: 40755
 

ValleMan

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Södertälje
Uppdatering!
Idag började det blinka blått sken intensivt/snabbt i USB-uttaget, men aldrig fast sken. Kanske för att vi inte stårnpå elplats idag. Så någon form av ström har uttaget. Kanske den som gjort eftermonteringen tagit ström från fel ställe, från något som pulserar/blinkar och inte fast 12v.
Får felsöka och montera isär uttaget när vi kommer hem från semestern.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Jag kom just på att i vissa fall kan man ha fel kabel till fel sak som kopplas in. Är inte påläst, men tror att det kan ha att göra med att nyare prrylar kan "förhandla" om vilken ström/spänning de vill ha levererat och att den "förhandligen" inte fungerar i äldre/billigare kablar.

Summa summarum så är det bra att testa med olika kablar och olika saker inkopplade, men det har du kanske redan gjort?
 
Toppen