• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adria Matrix 680 SP

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Åkte förbi Bengt i Örkelljunga idag. Lika bra att passa på att gå in och titta lite på husbilar tänkte jag. Gick in i en Adria Matrix 680 SP, blev mycket imponerad av denna bil med sin nedfällbara loftsäng och framför allt vilken rymd och plats det är i sitt gruppen.
Jag ser att några här i klubben har sådana bilar. Skulle vara intressant att få höra era synpunkter och åsikter om denna bil.
Även ni andra får också tycka till.
//nilhen

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025
Sv: Adria Matrix 680 SP

Hej,vi tyckte oxå likadant när vi var på mässa o kolla in i den HB,vi fastna för den
o sen en dryg månad tebax så står den hemma på gården,vi har inte varit ut mer
än ett par gånger hittills men snart så drar vi ut igen när ledigheten kommer !!!!
Vi valde 160 HK motorn o det ångrar vi ej,väldigt fin att köra med 40 H chassit till !!
Härlig luftig planlösning o den fällbara sängen,helt kanon !!!!!
Ja vi är nöjda o njuter av det härliga Husbilslivet !!!!!! :spinny::mcride:

F

F.d. 2780

Guest

Hej!
Hade inget speciellt för oss och "råkade" hamna hos Caravanhallen i Södertälje. Sprang ut och in i olika husbilar, hel- och halvintegrerade, men fastnade ganska snart för just en Adria Matrix 680 SP. Den passade oss och våra behov perfekt! -stort garge, härlig rymd och golvyta i hela bilen, praktiskt kök, mm.
Det blev beställning direkt, så vi bytte in vår kära Dethleff. Vi valde det stora chassit och 150 hk motorn, AC i bodelen, MC-ställ till våra moppar, luftfjädring, mm.
Nu går vi och räknar dagarna vi får den.:)

F

F.d. 53141

Guest

Hej!
Vi beställde SP 680 i oktober och fick den levererad den 18 juni. Vi hade sonderat "terrängen" i nära ett år innan vi bestämde oss.

Det fanns tre kriterier som skulle uppfyllas:
stor sittgrupp
långa bäddar
stort garage.
Vi fick sittgrupp medplats för 5-6 personer
2 st dubbelsängar med längd på 217cm hittar man inte överallt.
Stort garage då vi ville härbärgera vårt bullmastiffer där i sin biabed 1200x1000mm under transport.

Vi har nu avverkat drygt 600 mil och är hypernöjda med bilen. Har t.o.m använt bilen i tjänsten i samband med mässan Sign Scandinavia.
Vi tycker att vi fått vad vi önskat och önskar er lycka till med er nya husbil.
Glada hälsningar
Charlie B:)

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Som ni ser på vår avatar så köpte vi också en Adria Matrix 680 SP, vi valde också 40H-chassit och 160 hk motorn. Är mycket nöjd med bilen och rymden runt sitt gruppen. Det ända problem vi haft är en läckande toa behållare.
Motorn tycker jag är väldigt bra till bilens storlek. I somras var vi en runda i Tyskland/Österrike/Italien, upp och ned för slingriga alpvägar, totalt 475 mil och bilen förbrukade 1,07/mil och då höll vi 110-120 km på autoban genom Tyskland. Detta tycker jag är jätte bra. Med vår gamla bil kom vi aldrig i närheten av dessa förbruknings siffror, trotts lägre hastighet.
Jag tror ni kommer att bli nöjda med denna bilen.
//nilhen

F

F.d. 2780

Guest

Hej och tack för lyckönskningarna!
Undrar om det finns någon instruktionsbok om just Adria Matrix 680 SP att ladda ned från nätet? Vi skulle innan vi får bilen vilja veta ex.vis batterikapacitet och placeringen av dessa, storlek på generatorn. om det finns plats för extra bodelsbatteri och om generatorn klarar av att ladda ett sånt, mm.
Vi skulle var tacksamma om någon av er har några bra svar på detta.
Bengt Kerstin:oops:
Visby

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Hej och tack för lyckönskningarna!
Undrar om det finns någon instruktionsbok om just Adria Matrix 680 SP att ladda ned från nätet? Vi skulle innan vi får bilen vilja veta ex.vis batterikapacitet och placeringen av dessa, storlek på generatorn. om det finns plats för extra bodelsbatteri och om generatorn klarar av att ladda ett sånt, mm.
Vi skulle var tacksamma om någon av er har några bra svar på detta.
Bengt Kerstin:oops:
Visby

Hej, jag har inte svar på alla dina frågor, men när det gäller bodelsbatteriet så har vi byggt om en del. Bodelsbatteriet som var monterat i våran bil var på 95Ah. Det tog jag ut och ersatte med 3st 155Ah batterier. Det ena fick plats där original batteriet fanns, de två andra i utrymmet precis sidan om vid "batteri laddaren". Några små modifieringar fick göras, en mellanvägg fick tas bort för att få dit dem. Alla tre finns under soffan till höger om dörren.
Jag använder mig av original generatorn och tycker detta fungerar alldeles utmärkt.
//nilhen

F

F.d. 2780

Guest

Hej nilhen!
Tack för ett snabbt svar angående batterikapaciteten! -men tre stycken 155 Ah batterier...! -Oj!, det var inte lite! Hur länge klarar ni er på dem utan "landström" under sommarperioden?

Vi passar samtidigt på att berätta lite mer om oss, våra tidigare husbilserfarenheter och nu våra semesterplaner med den nya husbilen och varför vi undrar just över detta med strömförsörjningen "ombord".

Vi är ett medelålders par med två mindre hundar som inom något år planerar att pensionera oss och resa mer i sydeuropa. I somras åkte vi "alla fyra" i sex veckor i det fantastiska Kroatien med den Dethlefs som vi ny bytt bort. Det blev drygt 650 mil på krokiga och backiga vägar. De erfarenheter vi fick var att ha en välutrustad bil, tekniskt sätt. Dethleffen hade aircondition i bodelen, två 120 Ah batterier förutom startbatteriet. Eftersom det stundtals var över 40 grader varmt så var vi tvungna att köra AC:en nästan hela dygnet och även kunna ha denna igång under kortatre perioder utan motorn igång eller yttre störmtillförsel, ex.vis vid affärsbesök. Inte minst för hundarnas skull. Det var toppen att komma tillbaka in i den svala bilen och se att de mådde bra. Bilen var utrustad med en omformare på 2000W/240V till AC:en och övrig 240V förbrukning som klarade driva AC:en i ca 1 timme utan att batterierna drogs ur nämnvärt. Det är något vi kom underfund med var ett måste och något vi kommer att anskaffa även till den nya bilen.

Inför sommaren 2012 planerar vi nu för fullt för att resa till den Grekiska övärlden med den nya bilen. Soffbordet är fullt med reseskildringar, kartor, uppgifter om ställplatser, mm.! Vi valde som sagt en Adria Matrix 680 SP för att den passar våra behov bäst. Inte för stor, men ändå rymlig. Just detta var en erfarenhet vi drog i Kroaten, att inte ha en för stor husbil eftersom man då inte kom ned på de riktigt fina kustställena utan istället var hänvisad till de jättestora campingarna... -något som absolut inte tilltalar oss! Nackdelen med Kroatien är att det är strängeligen förbjudet att fricampa!

Vi har två EU- moppar och en gummibåt med motor med oss. Därför valde vi nu det stora chassit, starkare motorn och luftfjädring för att kompensera vikten.

Vi ser nu fram emot fabruari och att få den nya bilen levererad så vi kan förbereda den inför de kommande resorna.

Vi skriver också på en reseskildring med våra fantastiska upplevelser från Kroatienresan, vilken vi planerar publicera här på HBK när den blir klar.

Skulle även vara roligt att höra i från fler ägare till Adria Matrix 680 SP och få höra era erfarenheter...:)

Senast redigerad av en moderator:

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Hej! Tänkte berätta att Dethleffs har en liknande bil med nerfällbar bädd. Finns med olika inredningar. Vi fastnade för den med stort garage, längsgående sängar och ffa totalvikt på 3500 kg för att våra barn också skall kunna använda den. De är för unga för att få köra 4000 kg bil på B-kort. De tycker också att bilen är fantastisk. Vi köpte 4 bäddar för att de skulle få ha en "egen" säng. Vi har bara 130 hk men det räcker alldeles bra för vårt behov. Körde långrsa 400 mil i somras och den är hur lättkörd som helst med Alko-chassi och större bredd mellan hjulen bak. Ligger som ett strykjärn på vägen trots sin längd på 7.33. Vår gamla bil på 5.99 var mycket jobbigare att köra. Bredden är ju detsamma. Vår bil heter Globe4 6911-4 en kanonbil att rekommendera. Mycket fin ventilation utan extratillägg bl.a.

F

F.d. 52945

Guest

Hej! Tänkte berätta att Dethleffs har en liknande bil med nerfällbar bädd. Finns med olika inredningar. Vi fastnade för den med stort garage, längsgående sängar och ffa totalvikt på 3500 kg för att våra barn också skall kunna använda den. De är för unga för att få köra 4000 kg bil på B-kort. De tycker också att bilen är fantastisk. Vi köpte 4 bäddar för att de skulle få ha en "egen" säng. Vi har bara 130 hk men det räcker alldeles bra för vårt behov. Körde långrsa 400 mil i somras och den är hur lättkörd som helst med Alko-chassi och större bredd mellan hjulen bak. Ligger som ett strykjärn på vägen trots sin längd på 7.33. Vår gamla bil på 5.99 var mycket jobbigare att köra. Bredden är ju detsamma. Vår bil heter Globe4 6911-4 en kanonbil att rekommendera. Mycket fin ventilation utan extratillägg bl.a.

Hej Ulla!
Vi tänkte faktiskt likadant som du när vi köpte vår Burstner Ixeo 664, att även grabben skulle kunna köra den utan att behöva ta ett c-körkort.

En liten undran bara..det är en rätt stor bil du har..har du vägt den någon gång?
När frugan och jag med fyllda tankar diesel,vatten och gasol samt packning för 2-3 veckors semester så väger vi ganska nära 3.500 kg och vår bil är 6.74 cm lång!

Mvh
Pilot:)

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Vi tittade även på Ixeon men jag har för mig att den har tyngre chassi. Jag tror att vår i körklart skick är ca 3.100 kg och då är ju tankar o förare med i den vikten. Vi har gått in för plast och engångsmaterial och sen behöver man ju inte så mycket med sig. Det finns ju affärer.
Men visst kan man lasta mindre med en bil på 3.500 kg totalvikt men det finns annat som är viktigare ibland.
Vi vägde bilen utanför Helsingborg på hemväg en gång och jag har för mig att vi hade ca 100 kg för mycket. Det är väl 10 % av lastvikten man inte får överstiga för att undvika böter. Sen åkte allt onödigt ut som hundburar, flaskor och annat onödigt tungt.
Trevligt med husbil i alla fall. Kanske ses ute nån gång.:spinny:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Hej Ulla.
100 kg överlast kan bli dyrt om du har cirka 400kg lastvikt.
Mer om detta finns att läsa i en tråd som heter ointresserade myndigheter.

Här kommer en liten prislista.

Bötesbelopp vid överskriden maxlast (procent av maxlasten)

1-20 % 2000 kronor
21-30 % 2500 kronor
31-40 % 3000 kronor
41-50 % 4000 kronor
51- > % allmänt åtal, dagsböter, ev.körkortsindragning

Ha de

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021

Hej!
Har hört nåt om 10 %. Det får bli mer plast. Sen behöver man ju inte ha hela garderoben med sig. Vi skall väga igen vid tillfälle nu när vi tömt på en massa tunga saker.
MVH
Ulla:p

F

F.d. 55425

Guest

Hoppas att du iaf sätter tillbaka hundburen så hunden oxå får åka säkert i husbilen. :yes:

andves

HBK Medlem
Kommun
Arvidsjaur
HBK-Nr
17173
Medlemskap
2025

Hejsan är ny på detta forum, men funderar att köpa en adria matrix 680 sp.
Finns denna utan nerfällbar loftsäng, har tittat på flera annonser, det är inte alla som visar sängen. Vill ha denna med L-sittgrupp och nerfällbar säng

Tacksam för svar

Toppen