• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adria Matrix 2012 - laddning startbatteri via bodel/230v

ValleMan

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
Hej
Jag upptäckte idag att startbatteriet på bilen var helt urladdat på våran Adria Matrix 2012 trotts att 230v kabeln varit inkopplad på bilen i flera månader.
Jag trodde att startbatteriet laddades samtidigt som bodelsbatteriet när 230v är inkopplat men så verkar det inte. Eller kan det gått någon säkring eller något annat.

Någon med Adria som vet om det är standard att även startbatteri laddas eller ej?
Måste jag installera en separat batteriladdare själv för startbatteri?
Eller kan man på något sätt få bodelsbatteriet att balansera/ladda startbatteriet via någon diod-krets? Hade ju varit smart då solcellerna då även hade kunnat ladda startbatteriet när bodelen är full.

Tips mottages på felsökning varför det inte fungerar idag, samt om jag behöver installera något separat.

morcam20

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2025
Hej. Jag har varit i kontakt med min märkesverkstad och hört om hur det ligger till med vår bil. Den jag pratade med sa att det endast blev en liten underhållsladdning till startbatteriet även om kabeln var inkopplad hela tiden. Ville man vara på säkra sidan så skulle man ladda startbatteriet med separat laddare.

Jag har en CTEC laddare som jag ansluter varje eller varannan vecka under något/några dygn. Har funkat för mig. Vår tidigare husbil gav ingen laddning alls till startbatteriet så mitt råd är att ladda med separat batteriladdare förslagsvis varannan vecka under något dygn.

Troligtvis har du fått liten eller ingen laddning alls till startbatteriet. Kan vara så att du behöver köpa nytt då det var helt urladdat men prova först med batteriladdare. Håller tummarna.

Mvh M Hall

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Vi har en coral 2024 där det sitter en EBL 227, den laddar startbatteriet med max 6A och med laddspänning bobatteri - 0.2V. På min EBL finns det ingen säkring för startbatteriet utan säkringen sitter vid själva startbatteriet (ska ju skydda kabeln från startbatteri/generator till EBLen). Jag skulle börja kolla vid startbatteriet och kolla säkringarna.

Rappe

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
37528
Medlemskap
2025
Vad jag tror efter att jag kollade upp detta på min bil i slutet av säsongen, Så har inte fullt koll . Sätter jag i 230v så laddas endast bodels , Men när jag sätter igång displayen så laddas även startbatteriet. Men som sagt inte full koll då jag satt in bilen men ska kolla när jag tar ut . 2008 fiat /Rapido

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har ladning direkte på bodelsbatteriet fra MPPT regulator, 230V lader og booster fra generator/startbatteriet. Derfor har jeg trukket ladesikringen på min EBL og har ikke 230V ladning via EBL.

Til gengæld har jeg en DC/DC lader fra bodelsbatteriet til startbatteriet monteret med en afbryder , så jeg et par gange i løbet af vinteren kan oplade startbatteri fra bodelsbatteri. Bilen har jo et lille forbrug fra startbatteriet selv om alt "er slukket".

Til gengæld er der lys nok på mine solceller på taget vinteren igennem så de kan underholdslade bodelsbatteriet når temperaturen er over +5 grader C

Se her hvordan på vedlagte fil.

Bilagor

• 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    671,7 KB · Visningar: 19

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De allra flesta modeller av EBL (Schaudt) underhållsladdar startbatteriet.
Hej
Jag upptäckte idag att startbatteriet på bilen var helt urladdat på våran Adria Matrix 2012 trotts att 230v kabeln varit inkopplad på bilen i flera månader.
Jag trodde att startbatteriet laddades samtidigt som bodelsbatteriet när 230v är inkopplat men så verkar det inte. Eller kan det gått någon säkring eller något annat.

Någon med Adria som vet om det är standard att även startbatteri laddas eller ej?
Måste jag installera en separat batteriladdare själv för startbatteri?
Eller kan man på något sätt få bodelsbatteriet att balansera/ladda startbatteriet via någon diod-krets? Hade ju varit smart då solcellerna då även hade kunnat ladda startbatteriet när bodelen är full.

Tips mottages på felsökning varför det inte fungerar idag, samt om jag behöver installera något separat.

Vilken spänning håller ditt startbatteri när du har 230V ansluten?

Har det >13V så underhållsladdas det.

ValleMan

HBK Intresserad
Kommun
Södertälje
De allra flesta modeller av EBL (Schaudt) underhållsladdar startbatteriet.

Vilken spänning håller ditt startbatteri när du har 230V ansluten?

Har det >13V så underhållsladdas det.
Nix, det låg på 12.8V även när 230V är inkopplat.
Men nu hittade jag felet!
En 10 A säkring som satt precis bredvid EBL226 blocker under soffan. Säkringen hade brunnit och nu när den är bytt har jag laddning igång. 13.8V på startbatteriet vid panel av och 230v inkopplat.

Senast ändrad:
Toppen