• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Adria coral vintercamping?

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har bytt till en Adria Coral 660 SP 2009. Någon
som har erfarenhet att campa under vintern med denna? Är detta bara en sk. tresäsongsbil? Det finns golvvärme. och isolerad. gråvattentank. Går det att hålla värmen på ca 20 gr om det är ca. 20 gr. kallt? Har precis köpt ett isolertäcke från Finland. Detta täcker fram o sidorutor.
Hade en Frankia 660 i förut, o den tog ca. 2 kg gas per dygn när det var - 5.
Tacksam för svar
Tomas

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Adria coral vintercamping?

Du frågar om det går att vinterkampa med adria coral svaret blir olika beroende på vem du frågar, och kraven på vintercamping.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Att värma går nog bra. Allt kan användas på vintern skillnaden är bara hur mycket energi man vill göra av med.

Problemet blir oftast tömningsventiler till speciellt gråvatten men kan även beröra färskvatten. Sitter dom inte inne måste dom på något vis vara uppvärmda och isolerade för att inte frysa ihop. Att ge sig på att tina frysta ventiler kan vara ett riskfyllt moment för att inte skada dom.
Vet ej hur det ser ut på den bil du beskriver. Så kolla hur det är löst på just din bil.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025

Hej!
som har erfarenhet att campa under vintern med denna? Är detta bara en sk. tresäsongsbil? Det finns golvvärme. och isolerad. gråvattentank. Går det att hålla värmen på ca 20 gr om det är ca. 20 gr. kallt? Har precis köpt ett isolertäcke från Finland. Detta täcker fram o sidorutor.
Tacksam för svar
Tomas

Hej Tomas

Vi har som småbarnsfamilj haft 4st olika Adria 660SP, den sista var en 2008.
Dom små är numera 18 och 20 år, och vägrar följa med:(
Var ute och campade i 15- utan problem.
Helst ska man ju stå på el, så man sparar lite på gasolen, och så kan man använda golvvärmen:)

Med vänlig hälsning Per

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej!
Tacksam för svar
Tomas

Hej Tomas!
Vi vintercampar årligen i vår Adria Coral S 670 SL -11 utan några som helst problem. Då kör vi antingen på enbart gasol eller om vi har tillgång till el med både el och gasol. Vi har den nya digitala kontrollpanelen vilket har lett till att pannan, vid kombidrift, väldigt sällan går på gasol även om temperaturen kryper ner till -25 på natten.
Senast i vintras stod vi en vecka och förbrukade 4,2 kg gasol. Innetemperaturen ligger på ca 23 grader dygnet runt.Vi har det finska vintertäcket samt även Jokkus elmatta i förarhytten.
Jag har fått många kommentarer av de som säger sig äga "riktiga" vinterbilar att det är bara de som duger för vintercamping.
De må ju få äga sina sanningar medan vi äger vetskapen och erfarenheten av hur vår bil fungerar även när det är -35 utomhus.

Vid vår vinterpremiär i vår förra Adria Coral S 650 SP -08 var det -28 när vi lade oss. I rena förskräckelsen drog jag upp temperaturvredet på max innan vi somnade. Vi vaknade av att vi och lakanen dröp av svett och hade vi kastat ut en skopa vatten i luften hade vi även fått oss ett riktigt finskt bastubad. Så kan det gå när inte haspen är på.

Nej, ut och prova den kommande vintern! Lycka till!
:) - hälsningar /Kjell

F

F.d. 52945

Guest

Hej, jag harsamma erfarenheter som föregående och vi kör burstner ixeo...bara ut i vintern å ha skoj Thomas.
Minus 33 är lägsta temp vi varit ute med vår "sommarhusbil" varmt å gött
Mvh
ArTii

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Hej Mona o Kjell!
Vad är Jokkus elmatta? Hur fungerar den och var får man tag i en sådan?
Hälsningar och tack för bra tips.
Tomas

F

F.d. 29775

Guest

Kör sällan i värsta vinter men har dock övernattat många gångar i
minusgrader. Absolut ingen problem att hålla värmen. Vi har Truma kombi med luftvärme och det blir mycket varmt i bilen.
Den stora 'kyl boven' är naturligtvis 'cockpitet' men i vår bil är denna inte integrerat med bodelen då vi har dinette.
Så enkelt at komplettera existerende förhäng med tjocka filter av flease typ. och se till att det sluter tät mot alla väggar, golv etc. När vi gör det så är det inget problem att håll värmen. Har man isolerad/uppvärmd gråvattentank så kan man ju tilmed använda vatten /dusch etc. :)

Toppen