• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AdBlue

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Hur gör ni som har AdBlue när ni fyller på? Från pump eller dunk?
Skulle fylla från pump häromdan men det står på pumpen att en muff KRÄVS. Kostar 1000:- enl googlande mackpersonal som inget visste om muffar.
Gör slut på ca 50 l / år - en krona billigare på pump så med min återstående livslängd blir valet enkelt. Om man inte skippar muffen. // Johan
 
F

F.d. 22252

Guest
Vet inte vad det kostar att ställa om färddatorn så att man slipper fylla på men det är tydligen lönsamt för åkarna.
Och blå som havet är den inte utan det är färg som man blandat i.
 
F

F.d. 22252

Guest
Undrar om det fungerar med att spä ut med vatten sitter ju givare både avgasgivare och en i tanken.
Ska gå åt ungefär 4-6% av bränsleförbrukningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur gör ni som har AdBlue när ni fyller på? Från pump eller dunk?
Skulle fylla från pump häromdan men det står på pumpen att en muff KRÄVS. Kostar 1000:- enl googlande mackpersonal som inget visste om muffar.
Gör slut på ca 50 l / år - en krona billigare på pump så med min återstående livslängd blir valet enkelt. Om man inte skippar muffen. // Johan
Du kan väl modifiera en tom AdBlue dunk och använda som tratt.
 

Carlzone1

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
17458
Medlemskap
2024
Hur gör ni som har AdBlue när ni fyller på? Från pump eller dunk?
Skulle fylla från pump häromdan men det står på pumpen att en muff KRÄVS. Kostar 1000:- enl googlande mackpersonal som inget visste om muffar.
Gör slut på ca 50 l / år - en krona billigare på pump så med min återstående livslängd blir valet enkelt. Om man inte skippar muffen. // Johan
Jag fyller pa genom pump. Mycket enklare.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
testa om du verkligen behöver muff. Har tankat på Såifa från pump i 2 Passater o en Ateca utan problem. 6,95 litern minus HBK rabatten.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
testa om du verkligen behöver muff. Har tankat på Såifa från pump i 2 Passater o en Ateca utan problem. 6,95 litern minus HBK rabatten.
När man undersöker tankmunstycket så ser man inget konstigt, det passar ner i tankröret och jag förutsätter att det finns stopp precis som på vanliga munstycken.
AdBlue är syntetiskt "hästpiss", tämligen harmlöst. Förstår faktiskt inte ståhejet med påfyllningen.
Tänker försöka tanka från pump. // Johan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AdBlue är Urea dvs. konstgödning. Användes också av flygvapnet för halkbekämpning på landningsbanor. De tyckte inte om att få in grus eller salt i motorerna.

MVH
Hans
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
I tankröret sitter det magneter som öppnar en ventil i pistolen, detta för att förhindra att man tankar AD-blue i bensin eller
dieseltank. Muffen har samma typ av magneter som öppnar pistolen så att det går att fylla i dunk. För övrigt så har Biltema AD-Blue i 10-litersdunk för 8,99/liter.

Mvh / Roland
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
I tankröret sitter det magneter som öppnar en ventil i pistolen, detta för att förhindra att man tankar AD-blue i bensin eller
dieseltank. Muffen har samma typ av magneter som öppnar pistolen så att det går att fylla i dunk. För övrigt så har Biltema AD-Blue i 10-litersdunk för 8,99/liter.

Mvh / Roland
Hej
Jag tankar samtidigt som jag tankar diesel på macken ibland .eftersom det är billigare än köpa på Biltema
Brukar kosta mellan 6-8 kronor litern istället för att söla med dunk och tratt
Johnny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan undra varför det varierar stort på adblue-tankens storlek, vår förra VW Tiguan 2017 fick fyllas på ofta, nuvarande MB C200d 2019 fylls på vid service, smidigt :)
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
I tankröret sitter det magneter som öppnar en ventil i pistolen, detta för att förhindra att man tankar AD-blue i bensin eller
dieseltank. Muffen har samma typ av magneter som öppnar pistolen så att det går att fylla i dunk. För övrigt så har Biltema AD-Blue i 10-litersdunk för 8,99/liter.

Mvh / Roland
Tack för info, visste inte hur det fungerar. // Johan
 
Toppen