• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter (igen)

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Har letat bland måååånga inlägg om adapters till gasol men hittar tyvärr inte rätt. :)
Vi åker till Tyskland och Frankrike i sommar. Vi har två P10 komposit som troligen räcker. Nu till min fråga. IFALL vi får slut på gasol och köper en fransk flaska, behövs någon adapter för att koppla in den till bilens "svenska" Regulator (Truma Duo)? Samma fråga ifall man köper en flaska i Tyskland?

Vi vill inte montera fast påfyllning.
Tack på förhand!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Her kan du læse om hvilken adaptor der bruges i forskellige lande (til fyldning)

Nu blandas svar om LPG och vanliga gasolflaskor,kan bli förvirrande för TS som sökte fylla sina standardflaskor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Har letat bland måååånga inlägg om adapters till gasol men hittar tyvärr inte rätt. :)
Vi åker till Tyskland och Frankrike i sommar. Vi har två P10 komposit som troligen räcker. Nu till min fråga. IFALL vi får slut på gasol och köper en fransk flaska, behövs någon adapter för att koppla in den till bilens "svenska" Regulator (Truma Duo)? Samma fråga ifall man köper en flaska i Tyskland?

Vi vill inte montera fast påfyllning.
Tack på förhand!
Köp en tysk flaska och använd denna adapter,du kan fylla din tyska flaska hemma eller byta in den i Tyskland tex Bauhaus.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Här är mitt installation vid trip till sydliga breddgrader.En tysk samt en spansk.Övergång svensk till tysk flaska två stycken enligt uppgift skall den övergången även passa fransk flaska.
 

Bilagor

  • IMG_20190402_162335(1).jpg
    IMG_20190402_162335(1).jpg
    2,6 MB · Visningar: 71

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej
är detta kit för att kunna fylla svenska flaskor utomlands eller för att anpassa svensk installation till utländska flaskor ?
Hej! Tror både och, men kolla med säljaren. Primgaz hade för många år sedan ett set i en blå väska vilket jag köpte men den spanska kopplingen läkte i en plåtskarv så det blev dyrköp.
Hälsningar Sanddammaren
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi använder LPG som vi fyller på varenda mack nästan. Stannar man längre på en plats ex Spanien så hyr man flaska. Att försöka fylla en svensk är jättesvårt enär du kan ej fylla den på en mack utan speciella stationer enär den måste vägas å dessa stationer är inte många.
Detta måste vara det ultimata svaret till alla som frågar om adaptrar för en extra flaska. Väskan med adaptrar enligt ovan, kostar 2000:-. En PA11 på Byggmax kostar 1400:-. Då är det bara en tusenlapp kvar till en LPG Tankflaska som kan fyllas på mer än 46000 ställen i Europa. Se Mylpg.eu

Fyll på en LPG station. Det är enkelt, billigt och bekvämt.
Enkelt, tanka Gasol lika enkelt som du tankar Diesel.
Billigt, snitt pris 23kr/kg i Sverige, 12:-/kg i Europa.
Bekvämt, fyll upp Gasol när du passerar en fyllstation, slipp kånka flaskor, slipp byta in gasolflaskor med slattar kvar.
LPG installationen är bland det bästa vi gjort.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta måste vara det ultimata svaret till alla som frågar om adaptrar för en extra flaska. Väskan med adaptrar enligt ovan, kostar 2000:-. En PA11 på Byggmax kostar 1400:-. Då är det bara en tusenlapp kvar till en LPG Tankflaska som kan fyllas på mer än 46000 ställen i Europa. Se Mylpg.eu

Fyll på en LPG station. Det är enkelt, billigt och bekvämt.
Enkelt, tanka Gasol lika enkelt som du tankar Diesel.
Billigt, snitt pris 23kr/kg i Sverige, 12:-/kg i Europa.
Bekvämt, fyll upp Gasol när du passerar en fyllstation, slipp kånka flaskor, slipp byta in gasolflaskor med slattar kvar.
LPG installationen är bland det bästa vi gjort.
Denna lösning har jag fungerar utmärkt i hela Europa, men för er som vintercampar i Sverige eller reser mycket i Finland så är inte detta optimalt pga.. av få eller inga tankställen,bara man är medtveten om begränsningarna så år LPG tankflaskor bra val.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde den ultimate løsningen i min siste husbil, stor LPG tank under bilen og gasolskåp med tyske koblinger og adapter for spanske flasker. Men gasolskåpet ble kun benyttet til en norsk PC10 for grillen :D. Gasolskåpet kunne aktiveres gjennom en vendekran i skåpet.
 
Toppen