• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ad blue

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Någon som har hög ad blue förbrukning.
Har kört upp 25 liter på 500 mil
Har en Rapido i 1090
Kör en vw transporter till vardags med den stora spisen i och tankar ca 20 liter ad blue och kör ca 2500 mil på det...
Tacksam för synpunkter.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Upplever att 10 liter räcker ca 125 mil, körde 400 mil på ngr dgr och tyckte jag fick tanka ad blue vid varannan tankning. Nu körde jag på rätt bra och låg mestadels i 130, bilen är en Fiat ducato 2020 180 hk automat och drog över litern milen.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Någon som har hög ad blue förbrukning.
Har kört upp 25 liter på 500 mil
Har en Rapido i 1090
Kör en vw transporter till vardags med den stora spisen i och tankar ca 20 liter ad blue och kör ca 2500 mil på det...
Tacksam för synpunkter.
Ca3-5% är nog ok beroende på körstil. Finns andra trådar om Adblue.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej har också Rapido I 1090 180hk har förbrukat 40 l och kört 7454 km
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ok...tack för alla svar, det är väl inte hela världen att fylla på ad-blue, men man får ju alltid köra omkring med 10L reserv dunk med ad-blue .
Den väger ju ändå 5 till 10 kg, bilen ligger redan strax över 5 ton.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok...tack för alla svar, det är väl inte hela världen att fylla på ad-blue, men man får ju alltid köra omkring med 10L reserv dunk med ad-blue .
Den väger ju ändå 5 till 10 kg, bilen ligger redan strax över 5 ton.

Har för mej att tanken rymmer 18L det betyder att den i värsta fall räcker ca 300 Mil, Adblue finns ju på alla tappar och även på andra ställen, varför släpa på reservdunk?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som adBlue förbrukningen är högre i exemplen ovan än vad jag upplevt på min bil. Sen har jag inte lyckats mäta denna då jag inte vet vad som fanns i tanken vid leverans & heller inte fyllt fullt när jag fyllt. Men rimligen är jag inte på den nivån, har kört 1100mil sen bilen var ny.
Vet inte vad ni har för bilar, dvs drivlina? Själv köra jag en Jumper dvs Peugot motor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låter som adBlue förbrukningen är högre i exemplen ovan än vad jag upplevt på min bil. Sen har jag inte lyckats mäta denna då jag inte vet vad som fanns i tanken vid leverans & heller inte fyllt fullt när jag fyllt. Men rimligen är jag inte på den nivån, har kört 1100mil sen bilen var ny.
Vet inte vad ni har för bilar, dvs drivlina? Själv köra jag en Jumper dvs Peugot motor.

Förbrukningen stiger en del när man belastar motorn hårt, så kör man en 5-tonsbil lite snabbt så ökar det en hel del.
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom den pytsas in i avgassystemet efter motorn har man absolut ingen nytta av en hög" förbrukning" man skitar nog mest ned. Skulle en lastbil dra sådär mycket i förhållande till storleken behövde de en påse pengar och en större tank.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite kvällsläsning? ;)

Det har jag läst förut tror inte mycket på det men det är ju en tjusig affärside sälja urea och vatten och låta folk sprida det, påminner för mycket om en del annat miljöförstörande Fungerar säkert i labb där alla mängder är intrimmade i rätt temp men fungerar det med en kall motor som chokar sej pga kyla. Skulle vilja se verkliga mätningar i verklig trafik innan jag tror att detta inte bara är ett sätt att få dieslar genom de bestämmelser man satt upp i teorin.
Inga andra utsläpp stämmer ju med verkligheten varför skulle denna stämma? Och varför skulle inte ammoniak komma ut med en motor som har ett avgassystem som är för kallt eller slitet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det har jag läst förut tror inte mycket på det men det är ju en tjusig affärside sälja urea och vatten och låta folk sprida det, påminner för mycket om en del annat miljöförstörande Fungerar säkert i labb där alla mängder är intrimmade i rätt temp men fungerar det med en kall motor som chokar sej pga kyla. Skulle vilja se verkliga mätningar i verklig trafik innan jag tror att detta inte bara är ett sätt att få dieslar genom de bestämmelser man satt upp i teorin.
Inga andra utsläpp stämmer ju med verkligheten varför skulle denna stämma? Och varför skulle inte ammoniak komma ut med en motor som har ett avgassystem som är för kallt eller slitet?

Nu har ju inte alla bilar ett kallt eller "slitet"? avgassystem, förhoppningsvis fungerar det under en stor del av körningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det har jag läst förut tror inte mycket på det men det är ju en tjusig affärside sälja urea och vatten och låta folk sprida det, påminner för mycket om en del annat miljöförstörande Fungerar säkert i labb där alla mängder är intrimmade i rätt temp men fungerar det med en kall motor som chokar sej pga kyla. Skulle vilja se verkliga mätningar i verklig trafik innan jag tror att detta inte bara är ett sätt att få dieslar genom de bestämmelser man satt upp i teorin.
Inga andra utsläpp stämmer ju med verkligheten varför skulle denna stämma? Och varför skulle inte ammoniak komma ut med en motor som har ett avgassystem som är för kallt eller slitet?

Det är inte bara en affärsidé, det är i grunden bara kemi.
På min arbetsplats tillverkar vi 10-15m3 ad-blue i timmen, dygnet runt, året runt, och det är en behändig bärare av ammoniak som är ofarlig att hantera, och som krävs i denna process.
Alternativen med kaustikammoniak skulle ingen vilja hantera i våra fordon, det levererar vi många tankbilar i veckan av, till värmeverkens rening vid förbränning av sopor, bara Stockholm tar enorma mängder på vintern,de skulle knappt kunna andas luften där annars.

Ren luft i Sverige kommer inte gratis.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vem använder det till NOx-rening :swoon:
Ursäkta om jag var lite "svår" men att kemikalier var rena underverken förr betyder det inte att dom är bättre idag det får framtiden utvisa. Har du svårt för att förstå är det bättre att du PM :ar mig Mvh Bengt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjemien i rensing av avgasser er basert på kjente reaksjoner. Navnet AdBlue kommer fra det at urea i vann har blitt brukt for blåfarging av tekstil.
At Urea under oppvarming danner ammoniakk er gammel kunnskap. Ammoniakk og nitrogenoksider spaltes lett til ren nitrogen og vann.

Så lenge avgassen er kald er det ingen virkning, men her snakker vi om sekunder og ikke timer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Apropå NOx utsläpp så kunde man få se denna syn när vår äldsta salpetersyra fabrik trippande, här pratar vi rejält med NOx
Denna fabrik gick i graven tidigare i år, då hade den snurrat på dygnet runt året runt sedan 1955, de kunde bygga hållbara grejer på den tiden.
Drivkälla till kompressorn är en 23bars ångturbin på 1500hk, vi öppnade den för några år sedan, då hade den snurrat på 15000v/m i 33år utan att varit uttagen, fanns inget mätbart slitage, tysk kvalitet, ganska imponerande, R.I.P

IMG_20200729_010638.jpg
 
Toppen