• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ad-Aware mot malware (skräp) i datorn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Datorn hade uppfört sig konstigt en tid och mitt vanliga virusprogram var inte till någon hjälp så jag installerade Ad-Awares gratisprogram och startade det och for iväg och shoppade litegrann. När jag kom tillbaka så påstod Ad-Aware att ett "gravt allvarligt objekt" hade påträffats och tagits bort! "Starta om datorn", uppmanade programmet mig; jag gjorde så och nu är datorn som ny igen och uppför sig som den ska!

Varför klarade inte mitt ordinarie virusprogram detta?

Jappe

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ad-Aware

Antivirus programmene leter etter programmer som har sin egen spredningsmekanisme og til en stor grad ikke er avhengig av beviste handlinger fra brukerne. De ser ikke etter reklame-monitorer som analyserer hva du gjør om disse programmene krever at du selv sier OK jeg vil delta i denne undersøkelsen. Ad Aware derimot leter spesiellt etter slike rutiner og malware - programmer som belaster maskinene uten å gjøre noe nyttig, ofte er dette rester etter reklamesnutter. Noen malware tas også av antivirus.

F

F.d. 4220

Guest

Det finns skräp av en massa olika varianter. Virus och liknande är förstörande tingestar, medan det som Adaware, Spybot och liknande program hittar inte är virus i egentlig mening utan i de flesta fall varianter av exempelvis reklamprogram som man fått med när man intsllerat något annat.

Så de är mer så att de slöar ner datorn och irriterar användaren.
Och sånt plockar inte virusprogrammen bort - om man inte har något av de dyrare säkerhetspaketen. De tar mer, men inte allt sådant de heller.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Eftersom jag håller på med en del med livsuppehållande åtgärder på min dator tänkte jag testa AdAware efter jag läst om det här.

Adaware vill att jag ska ta bort Norton innan jag slutför installationen, men,,,det har jag ju betalat för! Vad tycker ni? ska jag ta bort Norton? :confused:

mvh jocke

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Ad-Aware mot malware (skräp) i datorn

Hej så vitt jag minns från den tid jag använde dessa, så bör du avinstallera Norton o sedan installera AdWare. När detta program är färdigt med alla rättningar o städningar kan du köra in Norton igen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Avinstallera Norton låter inte bra! Kan man inte bara av- eller deaktivera Norton tillfälligt?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Årsaken til dette er en konflikt som oppstår endel ganger mellom en av Norton sine rutiner for å identifisere nye ukjente virus og måten AdAware analyserer installerte programmer på maskinen. Rutinen hos Norton har da påstått at adAware muligens er en ukjent virus og stoppet skanningen. Dette er ikke like katastrofalt som om en installerer 2 forskjellige virusscannere på samme maskin - det hender maskinen da går helt i heng.

F

F.d. 14324

Guest

Nu fick jag till det, Norton lämnades orört och jag tog hem Ad-Aware från Ninite istället och då fungerade det.
Visserligen så blev det en Pro variant med 30 dagars trial men om datorn blir bättre så får jag väl kolla upp vad det kostar.

Quick-scan hittade inga fel men just nu så kör jag full-scan och efter 40 minuter (ej färdigt) så är det uppe i 49 fel.

Ninite har STACT/Stefan tipsat mig om och det är ett himla bra ställe! :)

mvh jocke

Toppen