Sv: ACP-diesel från Preem
Det här med olika tillsatser har varit ett tema genom många år inom drivmedelsbranchen. Alla dessa dyra reklaminsatser för att öka sina andelar av marknaden. Vill inte påstå att det är bluff och bedrägeri, men nyttan av dessa olika dundermedel är nog väldigt begränsad. Kan inte oljebranchen i detalj, men det är ju ändå så att råoljan raffineras av ett fåtal stora raffinaderier och sedan säljs vidare i olika led. Att man sedan pytsar i lite olika medel här och där för göra sin produkt speciell är nog mest kosmetika. Om någon skulle komma på något, som vetenskapligt kan bevisas ha helt nya fantastiska egenskaper så skulle nog alla i branchen snabbt ha samma blandningar. Att tillverka något helt unikt av samma råvara är nog näst intill omöjligt.
Läste i tråden om Preem APC diesel. Följande är kopierat direkt ur Preemsidan.
Mindre rost
Kondensvatten i bränslesystemet är en av de vanligaste orsakerna till motorkrångel. Active Cleaning Power har god vattenseparation som motverkar att vatten kommer in i bränslesystemet. Dessutom skyddar den mot rostbildning, vilket ökar motorns livslängd.
Min kommentar: Har jobbat som maskinist till sjöss och på varv med motorer frå 10 till 22000 hk Inne i ett bränslesystem, ledningar, pumpar insprutare är det ytters sällsynt att man hittar rost. Finns det rost inne i systemen är när de varit ur drift i många år.
Separation bedyder ju delning. Separerar man vattnet och dieseln betyder ju detta att det blir vatten i botten på tanken. Mindre rost ??? Inte i tanken i alla fall.
Också kopierat.
Håller motorn ren när du kör
Active Cleaning Power håller bränslesystemet fritt från beläggningar så att motorn presterar optimalt. En motor tappar effekt i takt med att den blir nedsmutsad (
se diagram). Active Cleaning innebär att dieseln håller motorn ren – och en ren motor får mer power, mer kraft. ACP Diesel innehåller även en smörjande tillsats som skyddar bränslesystemet mot slitage.
Kommentar:
Två staplar utan någon som helst dokumentation om var och hur de skapats, trovärdigt, vetenskapligt ???????
Också kopierat;
Lagring i godkända cisterner
För att säkerställa att kvaliteten bevaras ska all diesel förvaras i lagringsgodkända cisterner som inte släpper igenom ljus.
Kommentar:
Vilket oljebolag förvarar sin diesel annat än i stora plåtcisterner, tankbilar, underjordiska tankar.
Jag fortsätter nog med mitt sätt att tanka husbilen:
1: Om det börjar bli kväll och vi inte ännu hittat nåt ställe att övernatta på. Vill helst inte bli stående nattetid utan soppa.
2: Vid färd på vanliga vägar dagtid börjar jag kolla efter bensinstationer när tripmätaren, som jag alltid nollar när jag tankar, visar ca 40-45 mil då har jag 15- 20 mil på mej att fylla.
När något av dessa kriterier uppfylls tankar jag på den station som råkar dyka upp oavsett märke.
Hittills har det aldrig varit något problem att göra så.
Tror inte skit på oljebolagens reklamklychor oavsett märke. Tankar dock oftast på Shell, men bara för att jag råkar ha en bra rabatt där.
Ove.G