• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac drivning av inverter?

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Ac drivning av inverter?

Inverter finns men efter 1 timme är batterierna tom och sönder
Största efloy gör bara 7,5 ampere och Dometic AC vill 100 ampere i timme :wink:


Mvh.

Norbert
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ac drivning av inverter?

Det som skulle var som alternativ för mej vore att kunna köra enbart fläkten i Dometicen och inte använda sig av Ac , värme eller avfuktaren .

Är det riktigt varmt och man inte har elplats så gör det ändå rätt gott att kunna blåsa in lite luft .
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Ac drivning av inverter?

Men samtidigt gör du om spänning till värme då inverten i bästa fall har ca. 88-90%verkningsgrad.. ;) För å' driva enbart ac fläkten.
Jag köpte att par Biltema 12v kromade ganska snygga små-fläktar och satte in i sovdelen i somras. Funka fiiint!

Sedan går det ju att köra en ac med en bra inverter under en kort stund innan man går och lägger sig.
Man behöver ju inte tömma hela sin batteribank.

Men försök att alltid minst ha 40% kapacitet kvar i batteribanken. Öka så fall på kapaciteten om dessa sköna behov pockar på! :D
Även om vissa jagar hekton... Gör det som passar dig själv bäst! Själv har jag husbil med allt jag kan finna i lyxväg, till er som undrar??
Om jag velat snåla hade jag köpt ett tält & cyklat. :twitcy:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ac drivning av inverter?

Det som skulle var som alternativ för mej vore att kunna köra enbart fläkten i Dometicen och inte använda sig av Ac , värme eller avfuktaren .

Är det riktigt varmt och man inte har elplats så gör det ändå rätt gott att kunna blåsa in lite luft .


Kjøp en Fiamma turbovent. For oss er denne gull når vi er i Kroatia og Italia.


Fiamma SpA - Products
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ac drivning av inverter?

Jag var och tittade på en sådan, men jag tyckte att den var rätt högljudd till, och med på lägsta hastigheten. Är det någon som har erfarenhet av det?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Ac drivning av inverter?

Vet inte var du tittade men har sett att på många försläjningsställen sitter äldre modeller av fläkten. Provade en ny på mässan i en av bilarna och den var riktigt tyst.

I vår förra bil hade vi en Turbovent, helt klart det bästa tillbehöret (speciellt i förhållandet till priset) vi hade. Räcker gott med att den går på lägsta varvtal och förbrukar då bara 0,3 A (om jag mins rätt) så den kan gå hela natten. Vi hade den monterad på toaletten så vi hörde den inte alls (den är tyst men precis ovanför sängen är den nog störande, bättre att sätta den i en lycka längre från sängen med utblås så suger den in skön nattluft genom luckan vid sängen).

Mvh Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ac drivning av inverter?

Vi har montert den over sengen. Selvsagt hører man den, en svak elektro motor lyd og lett brus fra viften.

MEN, fordelen ved å ha den surrende hele natten og levere sval frisk luft i heten ved middelhavet og adriaterhavet, gjør at lyd fra vifte blir en bagatell.



:mcride:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Ac drivning av inverter?

Det finns 220 generatorer till bilar. De monteras i framför allt i arbetsfordon och drivs av fläktrem.

kostnaden för generaton och montering ligger väl på ca 55000.-

Det finns nog andra förståsigpåare här som kanske kan ge bättre besked.

Jag har för mig att det finns ett företag i Skåne någonstans som gör jobbet.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ac drivning av inverter?

Intressant lösning men lite dyrt.
Enklast vore det med en inverter eller kanske med ett portabelt elverk.
Är det någon som vet vad det kostar med fast monterat elverk?

/Micke
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ac drivning av inverter?

Ett fast monterat TEC 29 kostar ca 45 000 om man köper det i Sverige och 3320 Euro om man köper det i Tyskland. Priserna är ex montering. Det tar ca 12 timmar att montera och dra ledningar. Om man är någorlunda händig kan kan montera det själv. (Jag har monterat det i 2 husbilar) Ellen skall sedan besiktigas av en elfirma med behörighet. TEC29 ger 2600 W kontinuerligt och kan vara igång när man kör om så önskas. Trevligt att kunna köra Micron under färd eller ha på tak ACn för att få kyla i hela bilen för alla tex.

Ljud nivån är inte speciellt hög och man kan montera effektiva dämpare så att fläktljudet är det som har högst volym.
Jag har använt mitt i över 200 timmar och jag är enbart nöjd.
 
Senast ändrad:

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ac drivning av inverter?

Just nu sitter det i garaget men det kan lika gärna hänga under bilen. Fästen för båda finns och det är ett rostfritt hölje så det går utmäkt att ha det ute. Det satt ute på vår tidigare Cabby Exus 600.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Ac drivning av inverter?

Är elverket inkapslat, så det inte luktar m.m. in i bilen?
Eftersom åtminstone min bil inte är tät mot garaget.

/Micke
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Ac drivning av inverter?

Vår bil har ingen förbindelse mellan garaget och Elverket så jag kan inte svara rätt på din fråga. Desutom är lukter mycket individuellt så det jag inte regerar på kanske ni tycker är otänktbart. Jag har byggt in mitt elverk i garaget med en ytterligare isolerad låda. Denna låda tar luft genom husbilsväggen och evakuerar luften genom golvet. Jag har aldrig känt någon lukt i garaget men det är jag. Kolla mitt telnummer på min profil så kan du slå mig en signal mellan 10 och 21 så kanske jag kan svara på andra frågor enklare i en diskussion
 
Toppen