• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Absorption- eller Kompressionskylskåp

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Vid fricamping, vilket skåp fungerar bäst? Ibland står jag vid stolpe. Bilen jag har tänkt har Truma 6 D E som värmare, batteri ungefär 120 - 160Ah, inte bestämt mig än vilken kaliber jag skall ha på bodelsbatteriet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Om du inte skall ha gasoldrift utan enbart el, 12V DC och förmodligen 220V AC, så är absorbtionsskåp knappast ett alternativ. Det drar ur batteriet alldeles för snabbt vid 12V-drift. Skall du ha gasoldrift också så finns det väl inget annat än absorbtionsskåp.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Har installerat en Truma combi D6 samt ett kompressorkylskåp waeco mdc90. Nu har jag fått igång pannan (köpte den privat) det tog ungefär 5 mån på verkstad. Men nu fungerar den som det skall. Jag har även monterat monterat en Batteritankmätare. När pannan startar och bouttrymmet är kallt så drar pannan ca 12 A en kort stund sedan går den ner till en mer lämplig nivå, ca 2-3A
Kylen drar ca 3.5 A. Har 190A batterier. Så en dag går bra att stå på ca -10 grader sedan måste man nog ha ett elverk. På sommaren så går det bra genom en solcell på 150w. Om det inte är för molnigt
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Enligt min erfarenhet går det inte riktigt så mycket el. Nu har jag ju förvisso en extremt välisolerad bil (och Webasto Dual Top EVO 8 som centralvärmepanna) och långa tider i sådan rel. milt vinterklimat som vi har nu så går pannan på lågvarv ochdrar inte över 2A. Samma var fallet med med föregående bil med Truma D6. Och mitt 100 L kompressorkylskåp drar runt 5A endast när kompressorn går och det blir inte så ofta när det är kallt ute.
Men visst jag laddar ändå regelbundet någon timme varje dag efter ett dygn ute i vildmarken vintertid.
aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Om man siktar på verklig fricamping vintertid, utan att behöva krångla/störa med elverk är ju kombinationen gasolpanna och absorbtionskylskåp kompletterat med gastank eller någon extra gastub ganska oslagbar. Om sedan kassan är välfylld kan man komplettera med en bränslecell, då kan man lätt klara någon vecka fritt på vintern. :)
 

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Den ev tilltänkta bilen har en fast gasoltank på 20 liter. Uppvärmning som jag tidigare nämnt är Truma 6 D.
Så vilket kylskåp skulle ni välja? Spis och absorptionkylskåp kanske inte drar så mycket under låt säga en vecka fritt?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

För drift av kök och kyl brukar en P11 räcka minst en månad och rimligen lite längre vintertid. En fördel med gasolskåp är att även frysfacket fungerar bra vid sträng kyla, förutsatt att den yttre kylskåpsventilationen är korrekt anpassad.
Men tänker du ligga ute så länge vintertid, mer än något dygn, att du ändå måste ladda med elverk då skulle jag rekommendera kompressorskåp.

Bränslecellen har dålig kapacitet och är frostkänslig. Jag monterar ur min inför vintern.

aake
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Absorbtionsskåpen är mycket effektiva när de går på gasol, drar ett par hekto gas per dygn. Om du vill fricampa på vintern är det ett bra val. Dieselpanna och kompressorkylskåp tar tillsammans så mycket ström att du behöver en mycket stor batteribank för att kunna fricampa på vintern utan elverk eller bränslecell. En så stor batteribank blir dessutom tung, 75-100 Kg, så man får se upp med lastvikten.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Absorption- eller Kompressionskylskåp

Enligt mina beräkningar från min förra bil så drog Truma Combi D6 runt 50 Ah per dygn och jag klarade två dygn fricamping trots kompressorskåp med en batteribank på 300 Ah, men oftast körde jag elverket någon timme redan från första dagen i vildmarken eftersom jag månade om mina batterier.

aake
 
Toppen