• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AB Körkort tung bil

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Är det inte någon som blivit stoppad av polisen utanför sverige.
I någon händelse. Kan vi höra era historier.
Mvh. Roddan
 
J

Jarn

Guest
Sv: AB Körkort tung bil

Inte svar på din fråga, men en anknytning.

Läste idag tidningen Promobil februarinumret sid. 88.
Där är en liten artikel om de nya körkortsreglerna i Tyskland och där står, om jag fattat det rätt, att om man har personbilskörkort taget före 1999 då får man köra husbil upp till 7,5 ton.

Har inte hört tidigare om detta, någon som kan bekräfta ?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: AB Körkort tung bil

Ja, du har tolkat helt rätt (även om det inte uttryckligen talas om huruvida detta även gäller annat än tyska körkort).
Dessutom påpekar man i samma notis att bilar tyngre än 3,5 ton måste rätta sig efter skyltar som reglerar tung trafik; exempelvis skylt för omkörningsförbud för tunga lastbilar gäller även för husbil över 3,5 ton. Och dessutom gäller hastighetsbegränsning 100 km/h för dessa fordon.

aake
 
F

F.d. 26847

Guest
Sv: AB Körkort tung bil

Hej Svar på tysk kørekort

Følgende gælder kun for folk der bor i tyskland.
Et tysk kørekort taget før august 1999 galt til 7,5 t.
Dengang fik man et pap kørekort.
Når man i dag skal have sit tyske kørekort fornyet, får man det almindelige plastik kort og med kryds i grupperne B og C1 og må derfor benytte en camper op til 7490 kg udenfor Tyskland.


Venlig hilsen

Carsten
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: AB Körkort tung bil

Hej Svar på tysk kørekort

Følgende gælder kun for folk der bor i tyskland.
Et tysk kørekort taget før august 1999 galt til 7,5 t.
Dengang fik man et pap kørekort.
Når man i dag skal have sit tyske kørekort fornyet, får man det almindelige plastik kort og med kryds i grupperne B og C1 og må derfor benytte en camper op til 7490 kg udenfor Tyskland.


Venlig hilsen

Carsten

Tänk om det kunde bli likadant i Sverige. När man förnyar sitt 'gamla' körkort med AB taget före 1996 för man automatiskt C1 behörighet. Man ska ju inte förlora en rättighet man tidigare haft :)

Samma analogi som med A behörighet. Sätta mig på en tung MC som inte kört tvåhjuling på 40 år. Men tillåtet är det... huga.
 
F

F.d. 53072

Guest
Sv: AB Körkort tung bil

jag blev stoppad utanför Garmish Partenkirchen i höstas. Visa upp körkort och betala 25 euro för fortkörning till en sur polis.

Ingen kommentar om körkortet trots 7,5 meter och 4,250 kg.

OBS jag låg mitt inne i en "kolonn" av bilar kanske som 5:a- 6:a men det var mig dom tog? 76 på 60 väg i svagt nedförslut.

De som låg före var säkert österrikare!!!!tänker jag när när jag vill bli lite upprörd:music-icon:
.
janne w
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Sv: AB Körkort tung bil

Hände precis det samma i på en alpväg i Österrike. Jagar bara tydligen utlänningar! 25 Euro kostade det.

GO
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: AB Körkort tung bil

Det var ju ganska billigt i alla fall, och inte blir det billigare för att fler åker fast? :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: AB Körkort tung bil

Hej angan!!
Alla blir "ni" äldre , jag har mitt på det torra sa läkaren!
Mvh.


Tänk om det kunde bli likadant i Sverige. När man förnyar sitt 'gamla' körkort med AB taget före 1996 för man automatiskt C1 behörighet. Man ska ju inte förlora en rättighet man tidigare haft :)

Samma analogi som med A behörighet. Sätta mig på en tung MC som inte kört tvåhjuling på 40 år. Men tillåtet är det... huga.
 
Toppen