• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

90 nya husbilsparkeringar, centralt i Göteborg

Sailor73

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28019
Medlemskap
2024
Vad blir dygnspriset på den fantastiska ställplatsen som våra eminenta Göteborgspolitiker lyckats åstadkomma. Det är som i Strängnäs ett obefintligt tänk på måtten på en normal husbil. Är tankeverksamhet en bristvara hos politiker
Nu är jag politikern som föreslog att skapa fler husbilsplatser centralt i Göteborg, just för att det saknas bra platser. Det är inte den bästa lösningen, men från att vi lyfte frågan till denna provisoriska parkering öppnade så har det bara gått drygt två veckor. Lite bättre tonläge kan man ju faktiskt ha än att ta för givet att tankeverksamheten är en bristvara, det säger mer om dej själv än om andra som faktiskt försöker skapa förändring. Vi kommer att försöka få till bättre permanenta eller iaf mer långsiktiga platser och kanske även ställplatser i hamnarna. Men då är det flera nämnder och kommunala bolag involverade så det tar lite tid att göra sådana ändringar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nu är jag politikern som föreslog att skapa fler husbilsplatser centralt i Göteborg, just för att det saknas bra platser. Det är inte den bästa lösningen, men från att vi lyfte frågan till denna provisoriska parkering öppnade så har det bara gått drygt två veckor. Lite bättre tonläge kan man ju faktiskt ha än att ta för givet att tankeverksamheten är en bristvara, det säger mer om dej själv än om andra som faktiskt försöker skapa förändring. Vi kommer att försöka få till bättre permanenta eller iaf mer långsiktiga platser och kanske även ställplatser i hamnarna. Men då är det flera nämnder och kommunala bolag involverade så det tar lite tid att göra sådana ändringar.
Stort tack till dig politiker som driver frågan! Detta är ju ett jättestort framsteg. Men vi besöker gärna Göteborg även under höst, vinter och vår...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu är jag politikern som föreslog att skapa fler husbilsplatser centralt i Göteborg, just för att det saknas bra platser.
Stort tack! Äntligen har vi en dialogpartner inom "politiken" som också känner till husbilsåkarens behov.
Ser fram emot en givande dialog. Vi i HBK-organisationen ställer gärna upp som en diskussionspartner, tag kontakt med oss. Ett enkelt sätt är att starta en diskussionsgrupp med dig och medlemmar i ställplatsgruppen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Husbilsklubben.se har haft en givande dialog med Parkeringsbolaget i Göteborg vilket resulterat i en klarare information om hur ytan kan användas och rätt säkerhetsavstånd mellan husbilarna. Därmed är antalet platser 50.
Välkomna till Göteborg och parkera husbilen mitt i centrala Göteborg.
Trängselskatt tas inte ut under juli månad.

Klipper in den information som Parkeringsbolaget efter vår dialog gått ut med.
Vi har nu kompletterat den digitala skylten med texten om att hålla avståndet på 4 meter. Både på svenska och engelska. Samt korrigerat kommunikationen som vi lägger ut i våra kanaler.
Så här ser texten ut:
Fler husbilsparkeringar i centrala Göteborg
I år kommer många att semestra i Sverige på grund av covid-19. För att göra det enklare att besöka Göteborg inför vi nu fler husbilsplatser – mitt i centrala staden.
Semester i Sverige ökar behovet av husbilsparkering
Under sommarledigheten är behovet större än vanligt av husbilsparkering. Tillsammans med Got Event som driver stadens största arenor, har vi skapat 50 nya platser för husbilar på Valhalla IP.
- Vi fick uppdraget av vår styrelse att se över möjligheterna för att skapa fler husbilsparkeringar i centrala staden. De ville att vi skulle göra det så fort som möjligt och vi är glada att kunna säga att det är klart. Redan från måndag 15 juni går det att parkera här, säger Hanna Munde, chef för marknad och affärsutveckling.
- Vi hade planerat för ett rekordår med stora som små evenemang, men nu när det inte är möjligt så vill vi medverka till andra möjligheter för att använda arenorna. Alltid roligt när vi kan hitta nya samarbeten som blir till nytta för besökaren, säger Christer Falk, chef för Arenaservice Got Event.
Här ligger husbilsparkeringen på Valhalla IP
Husbilsparkeringen är öppen 15 juni- 31 augusti.

Pris:
20 kr/tim alla dagar 8–22
2 kr/tim övrig tid
maxtaxa 200 kr/dygn
P-tid:
max 48 timmar

OBS tänk på avståndet och håll minst fyra meter mellan husbilarna.

Platsen finns i vårt program Husbilsplatser som du hittar i den blå menyraden.
1593766727267.png
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Där är en stad som tänker riktigt:)
Till skillnad på Östersund som inte vill ha husbil/husvagnsturister
Bra Göteborg:msn_thumbup:
Äntligen har det lossnat i Göteborg.
Avgörande har varit en politiker som också är medlem i Husbilsklubben.se och därmed känner till husbilsåkarnas önskemål och faktiskt tror jag även Corona-krisen har haft en positiv inverkan hur bakvänt det än kan låta med att den krisen skulle föra med sig något positivt.
Sedan har vi fått en bra dialog med Parkeringsbolaget i Göteborg som vi kommer att hålla vid liv.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Husbilsklubben.se har haft en givande dialog med Parkeringsbolaget i Göteborg vilket resulterat i en klarare information om hur ytan kan användas och rätt säkerhetsavstånd mellan husbilarna. Därmed är antalet platser 50.
Välkomna till Göteborg och parkera husbilen mitt i centrala Göteborg.
Trängselskatt tas inte ut under juli månad.

Klipper in den information som Parkeringsbolaget efter vår dialog gått ut med.
Vi har nu kompletterat den digitala skylten med texten om att hålla avståndet på 4 meter. Både på svenska och engelska. Samt korrigerat kommunikationen som vi lägger ut i våra kanaler.
Så här ser texten ut:
Fler husbilsparkeringar i centrala Göteborg
I år kommer många att semestra i Sverige på grund av covid-19. För att göra det enklare att besöka Göteborg inför vi nu fler husbilsplatser – mitt i centrala staden.
Semester i Sverige ökar behovet av husbilsparkering
Under sommarledigheten är behovet större än vanligt av husbilsparkering. Tillsammans med Got Event som driver stadens största arenor, har vi skapat 50 nya platser för husbilar på Valhalla IP.
- Vi fick uppdraget av vår styrelse att se över möjligheterna för att skapa fler husbilsparkeringar i centrala staden. De ville att vi skulle göra det så fort som möjligt och vi är glada att kunna säga att det är klart. Redan från måndag 15 juni går det att parkera här, säger Hanna Munde, chef för marknad och affärsutveckling.
- Vi hade planerat för ett rekordår med stora som små evenemang, men nu när det inte är möjligt så vill vi medverka till andra möjligheter för att använda arenorna. Alltid roligt när vi kan hitta nya samarbeten som blir till nytta för besökaren, säger Christer Falk, chef för Arenaservice Got Event.
Här ligger husbilsparkeringen på Valhalla IP
Husbilsparkeringen är öppen 15 juni- 31 augusti.

Pris:
20 kr/tim alla dagar 8–22
2 kr/tim övrig tid
maxtaxa 200 kr/dygn
P-tid:
max 48 timmar

OBS tänk på avståndet och håll minst fyra meter mellan husbilarna.

Platsen finns i vårt program Husbilsplatser som du hittar i den blå menyraden.
Visa bilaga 195236
Vad ingår i d 200kr/dygn,mer än stå på en grusplan?
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Ok men det är drygt 3km att gå in till Östersunds centrum från campingen,
som jag fattar det är den nya ställplatsen i Göteborg nära centrum .Det är det Jag och många med mig har efterlyst. En plats att parkera på och sova på natten ,så att man kan gå in till centrum och spendera pengar på restauranger och må lite gott:msn_wink:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Varför är folk så negativa, bara köra vidare om man inte gillar priset. Vem vet vad som kommer ut av förlängningen av detta. Sveriges favoritsport är att "gnälla" om allt. Var lite mer positiva att det faktiskt händer saker där HBK varit inblandade.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vad ingår i d 200kr/dygn,mer än stå på en grusplan?

Det ingår ju inte så mycket men det är ju minst lika billigt som att parkera personbilen i centrum av stan. I Sävedalen, Partille där jag bor kostar det 10 kr per timme att stå på en besöksparkering. Bra också att de har lyssnat och att detta har kunnat ske i samarbete med HBK
 

Sailor73

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28019
Medlemskap
2024
Vad ingår i d 200kr/dygn,mer än stå på en grusplan?
Det är en nyasfalterad yta, dock är markeringen målad efter personbilar då ytan är tänkt till evenemangsparkering med Valhalla IP, Ullevi, Scandinavium, Svenska Mässan och Liseberg mm inom gångavstånd. Det är ju självklart fritt att parkera på andra ytor. Men flera andra parkeringar gäller bara för PB klass 1.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Pris:
20 kr/tim alla dagar 8–22
2 kr/tim övrig tid
maxtaxa 200 kr/dygn
P-tid:
max 48 timmar


[/QUOTE]
Det är samma pris som om du tar upp en parkeringsplats på Heden. Fast här får du 4st platser för samma kostnad. (200pl->50pl).
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hm..... 14 juli 2020 klockan 21.15

963BB8AC-0DF5-4479-BD7D-8C48D7D1EE1E.jpeg

Göteborgs nya centrala ställplats för 90 husbilar, Valhalla IP. Deprimerande syn, 2 husbilar och 3 husvagnar av ”skum modell”, känns inte helt bra .....

E6B318FF-8025-41BF-84B5-7A03BA20C0C6.jpeg

TommyD
 

Bilagor

  • 64D91576-5EA9-4979-9BBB-EE3F3282504F.jpeg
    64D91576-5EA9-4979-9BBB-EE3F3282504F.jpeg
    103 KB · Visningar: 33
  • 6AA9ABD0-D6DC-412F-9BAE-C2988846B382.jpeg
    6AA9ABD0-D6DC-412F-9BAE-C2988846B382.jpeg
    91,6 KB · Visningar: 30

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vad ingår i d 200kr/dygn,mer än stå på en grusplan?

Fattar inte varför man måste gnälla för ett sådant här jättebra initiativ.
200kr för ett dygn inne i CENTRALA Göteborg är väl inget att bråka om? Billigt!
Och det är en husbilsparkering, inte en fullservice ställplats.
Vad ingår när du parkerar din personbil på en parkering???
Bra jobbat HBK och @Sailor73 !!!!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fattar inte varför man måste gnälla för ett sådant här jättebra initiativ.
200kr för ett dygn inne i CENTRALA Göteborg är väl inget att bråka om? Billigt!
Och det är en husbilsparkering, inte en fullservice ställplats.
Vad ingår när du parkerar din personbil på en parkering???
Bra jobbat HBK och @Sailor73 !!!!
Nu klagar jag absolut inte över priset, tvärtom det är billigt i centrum i Sveriges näst största stad.

Däremot är det trist att när Göteborgs Parkering satsat på oss och resultatet mitt i högsäsongen är 2 husbilar!

Sedan att mina grannar verkar vara ett gäng skitpackade grabbar bådar inte gott för natten.

Troligen har det sett helt annorlunda ut om Liseberg varit öppet och de norska turisterna fått lov att komma till Sverige och Göteborg, som tidigare somrar.

TommyD
 
Senast ändrad:

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Nu klagar jag absolut inte över priset, tvärtom det är billigt i centrum i Sveriges näst största stad.

Däremot är det trist att när Göteborgs Parkering satsat på oss och resultatet mitt i högsäsongen är 2 husbilar!

Sedan att mina grannar verkar vara ett gäng skitpackade grabbar bådar inte gott för natten.

Troligen har det sett helt annorlunda ut om Liseberg varit öppet och de norska turisterna fått lov att komma till Sverige och Göteborg, som tidigare somrar.

TommyD
Och att Partille cup i handboll och Gothia cup i fotboll hade kunnat genomföras som vanligt under juli månad. Hoppas p-platsen för husbilar återkommer nästa år då sannolikt cuperna återkommer som vanligt.
 
Toppen