• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

7" skärm +PC +back-kamera

G

Göran T625

Guest
Rubriken kanske låter lite kryptisk men jag har följande tanke inför vårrustningen av husbilen:

Jag önskar att kunna använda mig av en laptop som skall innehålla bl.a. AutoRoute eller motsv navigeringsprogram men vill inte ha en stor och klumpig dator framme i bilen utan jag vill ansluta den till ex.vis en 7" VGA-skärm till vilken det finns en lämplig inbyggnadshuv från bl.a. Waeco.

Skärmar finns det bl.a. hos SDL System bl.a. med touch-funktion. Till skärmen vill jag också ansluta en back-kamera naturligtvis med automatisk uppkoppling vid backning.

Fråga 1: Har någon av er byggt något liknande? Tacksam för info!

Fråga 2: Hur startar man laptopen som är placerad i ett skåp eller under sätet?

Fråga 3: Finns det någon "videoväxel" som lämpar sig för ändamålet?

Idéer och förslag mottages tacksamt!

HBK-hälsningar

Göran 292 :santa1:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 7" skärm +PC +back-kamera

Jag har haft dessa funderingar också. Min tanke är att förvara datorn under förarsätet där jag enkelt kan ordna stömförsörjning. Från datorn kan jag dra upp en VGA- och en USB-kabel till skärm respektive en USB-hub. I huben ansluter jag GPS-mottagare och tangentbord eller kanske det räcker med en touchpad.

Återstår då programvara. Kanske Pyttemjuk Autoroute eller Mapfactors PC Navigator 7.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: 7" skärm +PC +back-kamera

Lämnar man fördelen med att ha en stor skärm som i laptopen och där man har god överblick av färdvägen med omgivningar, så är det bättre att skaffa en vanlig navigator.

Det är heller ingen fördel att kombinera olika funktioner i samma apparat/skärm. Skulle något hända apparaten tappar man alla funktioner på ett bräde.

Det finns en mindre typ av laptop sk. flightbook, den ser ut som en laptop men betydligt mindre. Kanske en sådan kan vara ett alternativ om man har dåligt med plats för en vanlig laptop i förarutrymmet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 7" skärm +PC +back-kamera

Personligen så måste jag ha en lös skärm som jag kan montera i taket. Det blir så slemmigt på skärmen annars när hundarna har slickat på den :p :wink:. Dessutom har jag laptoppen redan som jag använder till att skriva reseberättelsen i samt lagra, redigera och skriva ut bilder med.
 
Toppen