Sv: 600 mil?
Hur är egentligen reglerna för registreringsbesiktning? Måste bilen köras 600 mil i Sverige innan den kan registreras? Har en kompis som ska köpa en husbil av en handlare som importerar bilar och säljaren påstår att de måste köra 600 mil med bilen innan den kan registreras. Är det en ny regel? Känns lite märkligt!
Tycker hela affärsupplägget låter mycket märkligt.
För mig lyser det väldigt många röda varningslampor !!
Om en svensk handlare tagit in den och sedan inte registrerar in den, utan ber kunden först köra 600 mil. Vem är då bilen registrerad på under den tiden ? Är den övehuvudtaget inregisterad ? Trots tyska skyltar kan den ju vara avställd.
Vem har det tyska reg.beviset? Den personen är nämligen juridiskt ägare till bilen.
Är den försäkrad ? Vem står för den? Kanske en uthyrningsförsäkring med väldigt dyr självrisk??
Är den uttagen från Tyskland utan betald moms, med förespegling att den skall betalas i Sverige??
Isåfall kan det bli att köparen här åker på momsen efter ett tag. Moms måste ju betalas antingen här eller i Sverige, oavsett ålder o körsträcka.
Låter riskabelt att gå på något sådant upplägg, enklare att själv handla med klara papper.
Detta kan ju vara en helt just affär, men med de få uppgifterna som lämnats, så bör man iallafall vara mycket vaksam.