• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

600 mil

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Hej tänkte köpa en bil i Tyskland och vet att bilen måste vara 6 mån och gått 600 mil gäller det vid köptillfället eller när jag reggar in bilen att den gått 600 mil

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: 600 mil

Registreringstillfället i Sverige gäller. Du kan alltså köra den 600mil i Europa på tysk exportregistrering och -försäkring och sedan ta hem den, parkera den erforderlig tid och sedan registreringsbesiktiga. Men det erfordras någon form av tillfällig registrering i Sverige när du kör den till bilprovningen samt svensk försäkring (på chassinummret).

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jo idag så kan man ju försäkra husbilen i Tyskland när man köper den det går att göra från Folksam jag har frågat och den försäkringen gäller i 1 mån. men låt säga att bilen har gått 300 mil vid köpetillfället och när jag kör in i Sverige har bilen gått 400mil är det då oki att köra lite över 200mil innan jag regbesiktigar bilen?

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

För några år sedan hade jag ett samtal med skatteverket beträffande denna fråga. Det var bilens kilometerställning vid köptillfället som gällde. Jag citerar broschyren från skatteverket.

Det köps inom sex månader efter det att det
första gången tagits i bruk eller
– det har körts högst 6 000 kilometer före köpet

http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480003722/55604.pdf

Det finns kanske flera tolkningar på detta ??. Jag vet dock inte hur myndigheten skall kontrollera detta. Vad jag vet så lämnar man ju inga kopior på köpehandlingen vid registeringsbesiktningen. Det viktiga är väl att mätarställningen vid besiktningen är över 6 000 km. Var den har rullat dessa kilometrar är väl oväsentligt

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Det är ett absolut krav att det måste gått minst sex månader sedan första registreringsdagen i Tyskland. Detta vid köptillfället.

Av min senaste handlare i Tyskland, som var väl insatt i detta "problemet", blev jag ebjuden att hyra bilen under tiden den blev tillräcligt gammal. Denna hyra var naturligtvis inräknad i köpeskillingen. För min del hade jag ingen brådska, så det blev aldrig så.

// Roland

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Den som jag tänker köpa är 7mån men gått 300mil det känns ju som om man borde kunna köra undan dom innan reggbesikt men du menar att det är vad som står på mätaren vid köpetillfället som gäller i så fall kanske man ska se till att skriva ex 630 mil när man gör upp affären.

J

Jarn

Guest

Med det nya förfarandet som gäller för importregistreringar from nu i februari, då är det säkrast att ha rätt på kvittot också.
Nu skall man ju sända in tyska reg.beviset i original samt kopia på kvittot i förväg, för att ursprungskontroll skall göras.
Så kan du få handlaren att skriva minst 6000 km så är det ju OK.

// Roland

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Rolandn jo det är riktigt som du säger regbeviset samt kvittot. Men jag vet ej måste man skriva antalet körda mil på kvittot när man gör affären vet ej om det är brukligt aller är det ett krav. Du ser vad jag frågar men det är ju det som är meningen med att vara medlem kunna utbyta erfarenheter för att prata med myndigheter ja det tar ju både tid och kraft och så får man ju inga bussiga tips. En som är tacksam för råd.

J

Jarn

Guest

Hej igen Hymerfrik, det är nog som du säger att det inte är ett krav med km ställningen på kvittot.
Däremot har jag aldrig varit med om att någon tysk handlare inte fyllt i det. Kanske för att jag inte bett om det.
Jag har varit med om att importera massor av PBs till mig själv, kollegor o släktingar samt några husbilar.
Därmed har jag också varit med om olika varianter. En gång fick vi skrivet på kvittot högre km tal och sedan fick vi köra en rejäl runda för att komma upp i tillräckligt antal km.
En annan gång hann min kompis inte att köra tillräckligt. Efter en tid fick han brev från särkilda skattekontoret i Sverige om att betala svensk moms. Då lyckades han att få säljaren att skriva ett intyg att vägmätaren var bytt på garantin....

Grundregeln måste ju ändå vara att göra rätt från början.
Kan du få handlaren att skriva ett högre km tal och du sedan kör det innan besiktningen, då är man ju snubblande nära sanningen, eller hur.
Jag tror att ett kvitto utan km tal väcker onödiga misstankar hos myndigheten.

// Roland

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Tror nog att det går att få handlaren att skriva högre miltal men det där med vägmätaren att den skulle vara bytt är ju också ett alternativ har nog fått lite att fundera över men ska nog kolla med vägvärket vad dom vill ska stå skrivet på kvittot när man gör ett bilköp utomlands

Toppen