• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

6 cylindrar, är det inget bra eller?

F

F.d. 8772

Guest
Hej alla glada, kollar fortfarande efter passande begagnad husbil, och efter att ha visat farsan ett par objekt kom han med följande påstående

"ja det ser ju bra ut, men hade jag varit dig hade jag hållit mig borta från 6 cylindrar, 5 ok men inte 6"

och inte mycket mer teknisk förklaring än så.

Vad säger ni, finns det något belägg i att vara avvaktande mot 6 cylindrar? verkar ju vara svårt att hitta nån som INTE har 6 st. (Kollar mest på Hus-van/plåtis typ LT31, Weinsberg cosmos) Dricker de mer benis, är de svårservade eller dyra i underhåll?

Tackar Tim
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

Varför inte satsa på en buss, finns ju både stora och små. Visst kan de vara dyra att reparera, men grejorna är ju gjorda för att hålla länge - mycket, mycket länge!
Finns mycket både färdigbyggt och avstannade projekt på t.ex. Blocket - allt beror på hur mycket pengar man vill lägga kontra hur mycket man vill/kan göra själv.
En stor fördel med buss är att du inte behöver tänka på vikten, varken när du bygger eller lastvikten när den skall användas.

Storleken kan ju både vara en fördel och en nackdel - men även en fabrikstillverkad husbil kan ju också vara både lång och tung.

En eventuell omregistrering till personbil klass II är normalt inget större problem, jag har reggat om två bussar, en LB och en Buss till PBII. Hade lite otur med en "korkad" besiktningsman med den första, men det löste sig med hjälp av deras jurist till slut till min fördel (jag är envis när jag vet att jag har rätt). Har man bara "på fötterna" från början så är det inga problem.

Nu gled jag ifrån ämnet så jag får väl återknyta lite. Många bussar är 6-cyl, men även 8-cyl är vanligt (låter ju så gott). Själv har jag 10-cyl, men det är i stort sett bara en V8 med 2 cyl extra (som egentligen sabbar det sköna ljudet) :)
De flesta bussar från 70-80-talet dricker runt 2 liter milen. Slurpar ju i sig lite mer ju större de är förstås. En stor buss går utan vidare 100.000 mil och mer därtill.
 
F

F.d. 8772

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

Haha, ja du, buss är nog det absolut sista jag hade funderat på. En husvan under 5 meter är det perfekta för mig, men tack för infot gällande bussmotorer!
 
F

F.d. 2354

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

Hej. Jag har en LT31 med 6cylindrig turbodiesel. Skulle aldrig köpa en LT med fyran i dom orkar ingenting. Jag har jobbat med LT i många år och den 6 cylindriga dieseln håller länge. Bara man servar som man ska. Min är en reimo byggd med högt tak 3meter tot höjd 5.35 lång och har i sommar dragit max 1,2l/mil har kört 250 mil i sommar.
ps.den är till salu.ds
Erik
 
F

F.d. 8772

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

Ahh, tackar Erik, de jag kollar på har varit bensinare men jag antar att det är ungefär samma. Ligger din LT på blocket? finns det nån länk med bilder o info?
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

hej,
Har en LT 31 1978 bensin, 4 cyl, drar max 1,3 per mil vid de turer vi gjort. Haft ytlig kontakt med ägare av 6-cyl som drar betydligt mer. Nackdelen med min är väl att bästa hastigheten i år ligger på 70-75, möjligen 80 i nedförsbacke och medvind. Å andra sidan har vi inte velat pressa den gamla damen, kan nog kanske gå 80 men gissar att det sliter mer. När det gäller gammal skitig diesel är jag inte rätt person att utala mig, för min del hellre en gammal bensin än gammal skitig diesel. - Min Skramlan är inte till salu men jag såg på Blocket en i Vingåker som jag var lite sugen på men man kan ju inte samla på allt. Åtminstone inte av den storleken.

Lycka till och tänk efter före.

Agneta W

:eek:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

Jag förstår inte din pappa när han rekomenderar en 4ª före en 6ª
6 cylindriga motorer går jämnare har bättre vridmoment än en 4-5 cylindrig motor.
Att en 6ª dricker mer är inte sant.
Jämför du en 4ª och en 6ª på samma villkor så vinner i de flesta fallen 6ªn
Den har fler hästar lägre varv och drar på så sätt mindre.
Problemet är många gånger att har man mycket kraft kan det vara svårt att låta bli att trycka till i en uppförsbacke.
Det bästa är en stor motor med ett lågt varv
en 4ª får gå på maxeffekt hela tiden höga varv mycket växlande i upp och nerförsbackar. detta medför högre bränsleförbrukning och slitage.
Själv har jag inte en bil under 5 cylindrar.
Min buss gör 90 på 1600 rpm det är strax över tomgång
Och motorn maxeffekt ligger emellan 1400-1800 Rpm och om den är tomm eller fullastad gör en knappt märkbar skillnad.
 
F

F.d. 2354

Guest
Sv: 6 cylindrar, är det inget bra eller?

6 Cylindrig bensinare drar en hel del upp mot 2 liter har jag hört. Nej jag har inte min bil ute än tänkte lägga ut annons till våren. Jag kan skicka bilder om du vill privat.
 
Toppen