• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5V från 12V med 92% verkningsgrad

F

F.d. 18017

Guest
https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=69-076-92 på elfa har jag just hittat.
Den ger 1.5A och ska då ha en effektivitet på 92-94% enligt datablad.
enda komponenter som behövs (valbart) är en kondensator.
Jag tror denna kommer fungera utmärkt för att driva en Dovado Tiny utan att elda upp all överspänning i någon lågpristrafo som inte är switchande.
(Hittar inga data på att t.ex en 7800 skulle va hög verkningsgrad på, de blir glödheta vid belastning)

F

F.d. 55451

Guest
Sv: 5V från 12V med 92% verkningsgrad

kollade liten.
Prisen i Sverige ? ( endast 10% ?)

Mätt min egen Abeo ~ 0,72 A - med WAN + LAN anslutning
På liknande sätt som Dovado Tiny

Abeo trafo sek. max 2,5 A 5 volt.

Använder 7 port Hub ( egen strömkälla - jag ska mäta ) till MBB dongel i husbilen.

F

F.d. 18017

Guest

Nu har jag varit till Elfa och inhandlat två testobjlekt för jämförelse:

(1) L7805CV 5V 2A (73-095-60) 16kr

(2) DC/DC omvandlare 4VDC 1500mA R-78B5.0-1.5 (69-076-92) 127kr

Modulerna har samma ben-konfiguration och man kan därmed byta ut en 7805 på ett kretskort mot en sån här utan några övriga modifieringar.

Storleken på (2) är någon mm bredare och någon mm högre. (1) är 4.5mm tjock medans (2) är 9mm tjock.
Nu till det roliga!
Jag kopplade in en resistiv last på 5.7ohm på utgången och jämförde vilken ström som min spänningskub behövde mata med.

Ingående volt: 12V
Utgående Volt: 5V
Resistans: 5.7ohm
Effekt-last: P = U^2/R = 5*5/5,7 = 4,39 W
Förbrukarens ström: I = U / R = 5 / 5,7 = 0,88A

(1)
Uppmätt ström 12v = 0,87A
Effekt 12v = P = U * I = 12 * 0,87 = 10,44W
Verkningsgrad: 4,39 / 10,44 = 42% av förbrukat batteri går till användningen.
Uttagsbehov: 10,44 / 4,39 = 2,38ggr strömmen till förbrukaren.

Skulle spänningen vara 14V så skulle:
Effektuttaget var: 12,18W
verkningsgraden istället bli: 36%
uttagsbehovet 2,77ggr

(2)
Uppmätt ström 12v = 0,42A
Effekt 12v = P = U * I = 12 * 0,42 = 5,04W
Verkningsgrad: 4,39 / 5,04 = 87% av förbrukat batteri går till användningen.
Uttagsbehov: 5,04 / 4,39 = 1,15ggr strömmen till förbrukaren.

87% är något under vad jag hoppats på men ändå bara hälften av behovet av med en 7805 krets.
Detta kan i slutändan omsättas till en halvering av batteriförbrukningen.
Eller omvänt dubbla tiden innan batteriet dör.

Man bör notera att all energi som inte går till förbrukaren istället går till värme. detta märks tydligt på (1) som blir glödhet.

7805 eldar upp alla volt över den önskade utan någon besparing alls. Man kan säga att det är svårt att göra ett sämre jobb än denna krets gör.

Jag har inte utrustning att mäta brus som skapas av denna switchade enhet. Jag ska istället koppla in den i min dovado och se hur det går.

Min slutsats är klar för min del. ALDRIG mer en 7805 krets.

G

Göran T625

Guest

Stämmer dina prisangivelser, 16,- contra 127.-? Elfa anger ju att 69-076-92 kostar 11.30SEK i ental....

Helt rätt som du skriver....aldrig mer 7805......

Göran T625/SM5AWU

F

F.d. 18017

Guest

Jag har inte mätt på 12V-USB adapterns men jag tror tyvärr att många av dem är byggda runt energislösande teknik.
Vore intressant om någon gjorde liknande test som mitt. Fördelen med en färdig produkt är att den inte behöver byggas in.
ska man ladda mobilen under färd är de helt ok, ska man driva en dovadorouter kanske 12timmar på en dag så är förbrukningen viktig.

F

F.d. 3297

Guest

Tummen,
jag bugar inför dina mätningar och grattar till en box (förmodligen switchad)
som bättre passar till "det ambulerande batterilivet" än 78-kretsen,
vi måste ju "spara ström".

MEN,
en 78-krets är INTE switchad, den innehåller en spänningsreferens som
styr en serietransistor. All ström genom kretsen alstrar värme som måste
kylas bort.
Alltså kan de inte skapa några störningar!
Spänningsstabilisatorerna fanns långt före de switchade systemen.

Verkö

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022

Hej,

Den som du tittade på ger inte tillräckligt mycket ström. Enligt specifikationen till DOVADO TINY ska den ha en ström av 2 A (och 5 V). Dock så drar den bara mellan 1-6 W (dvs. ström mellan 1W/5A till 6W/5A (0,2 till 1,2 A).

Denna ger 1x2100 mA eller 2x1000 mA:
2x USB mini > USB-laddare | Kjell.com

Om man sen tar en Y-kabel:
USB extra power miniB-hane > Adaptrar | Kjell.com

Och byter ut miniB-hanen mot en plugg som är 3,5 x 1,3 mm:
CONN POWER PLUG 1.3MM X 3.5MM - PP3-002D

Så borde det fungera. Har dock inte kontrollerat om pluggen passar till diametern på Y-kablen.

Var i kontakt med DOVADO och de sa att de tittade på en lösning, men kunde inte ge besked om när eller om det blev en produkt.

Precis som det diskuteras i tråden här är verkningsgraden viktig, eftersom den ska vara igång länge. Det är något att fortsätta fundera på...

Naturligtvis var de snabba att poängtera att om man gör en egen lösning av strömförsörjningen, så gäller inte garantin längre. :wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Roligt nog att följa tråden - det väcker fina minnen.:)
Fortfarande använder min 1000 watt inverter som grund för en 2 amp. switch omvandlare - högst 1 amp skillnad.
Har tillräckligt med ström.
Har gjort flerer 78xx och 79xx spänningsregulatorer på 1980-talet.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Förvisso är 78xx-kretsarna inte switchade men dom kan bli! Om man glömmer bort avkopplingskondingar kan dom komma i självsvängning och då är det inte roligt. Vid självsvängning och man mäter med multimetern 12v in och tex 3v ut. Då drar man slutsatsen att 7805:an är kass och löder dit en ny, med samma resultat.
Vad jag vill ha sagt med detta är, glöm inte bort att montera en kond. på ingången och en på utgången så nära benen som möjligt om ni trots allt vill använda 78xx spänningsstabbar. Förresten är LM317 med tillhörande spänningsdelare ett bättre alternativ.
// Göte J

F

F.d. 18017

Guest

Det stämmer att Dovadon säljs med en trafo som är på 2A och att det står skrivet på plasten på den 2A men de uppger i texten att den drar 6W vilket är 1.2A och det är nog mer korrekt än vad de levererar med för nätdel till den.
Den nätdelen är samma till flera produkter och är oftas bara tagen tillräckligt stor.
Jag ska prova och se om det blir problem men jag räknar inte med att den kommer dra 10W.

F

F.d. 50618

Guest

Skaffade en Tiny AC och den behöver 12v.
Ska man sätta en stabilisator eller kan man köra direkt?

//CARL

Toppen