• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G router

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Mobila 5G routrar har ju funnits ett tag, men är det ngn som hittat ett 5G abonnemang till denna och kör med? Är vi inte riktigt där ännu eller vad är problemet. Är väl samma sim-kort som till mobilen och där funkar 5G. Var även i Irland nyligen och långt ut på landsbygden hade jag 5G-täckning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Mobila 5G routrar har ju funnits ett tag, men är det ngn som hittat ett 5G abonnemang till denna och kör med? Är vi inte riktigt där ännu eller vad är problemet. Är väl samma sim-kort som till mobilen och där funkar 5G. Var även i Irland nyligen och långt ut på landsbygden hade jag 5G-täckning.
Vi har Tele2 obegränsad men 5G finns väl bara i storstäderna, enda stället det funkat för mig är vid Emporia i Malmö. Sedan så begriper jag inte varför 5G är så upphausat, det behövs ju egentligen inte den bandbredden till ngt, 3G klarar att streama TV i full HD och det är väl det som kräver mest, iaf vid normal användning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Lite relaterad information, för den intresserade:

LÄNK

//P-O
Inget konstigt i sig, men för den "vanliga" användaren så spelar det ingen roll. Du kan se på TV med en downstream (hatar när det inte finns svenska ord) på 10 Mb utan problem. Ju högre downstream det är ju svårare är det att få den och att få den att fungera i den hastigheten. Jag håller själv på med vår ISP för att få det att fungera, vi blev tvingade att få 250/250 i vårt fiber när vårt gamla på 100/10 fungerade utmärkt. Vid 100/10 så låg vi alltid på strax över 100 i nerladdning och närmare 20 i uppladdning. Nu ligger vi på i snitt 175 ner och ca 200 upp. När vi har kontakt så blir svaret "svårare ju högre hastigheten är" mitt svar är ju "Intresset flödar, se till att jag får vad jag betalar för" Nu blir det väl att jag säger upp och kör via mobil i stället så slipper de ju intäkterna från mig.
 

yzer69

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Vi har Tele2 obegränsad men 5G finns väl bara i storstäderna, enda stället det funkat för mig är vid Emporia i Malmö. Sedan så begriper jag inte varför 5G är så upphausat, det behövs ju egentligen inte den bandbredden till ngt, 3G klarar att streama TV i full HD och det är väl det som kräver mest, iaf vid normal användning.
Nja, jag tänkte jobba och har rätt mycket möten via Teams, video+ljud. Upstream&downstream. Med 3G.....blir det nog ett rätt hackigt möte enl. erfarenhet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nja, jag tänkte jobba och har rätt mycket möten via Teams, video+ljud. Upstream&downstream. Med 3G.....blir det nog ett rätt hackigt möte enl. erfarenhet.
Är det dålig mottagning på 4G och det hoppar mellan 3 och 4 G så blir det hackigt, enda sättet där är att tvinga routern att gå på ett av banden. Skulle tro att det blir ännu värre med hackigheten om det både finns 3,4 och 5G. 5G är ju ff ett storstadesfenomen
 
Toppen