• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

50 grader ute!

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Fiat Ducato 2013 med acc. Yttertemperatur visar 50 grader så fort jag startar och vad jag kommit fram till är det sensorn som sitter i vänster sidospelen som gått sönder för ac går för fullt. Är det någon som bytt sensor och vet hur spegelglaset tas bort?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.591
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Nu har jag fått svar att inga sensorer säljs lösa utan Fiat svarar att hela spegeln behöver bytas!! 7500kr !! Hittade en sensor på AliExpress för 150 kr, så får vi väl se när den kommer. Den fanns även på eBay men det upptäcktes efter beställningen från Kina.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Någon som vet vad det är för typ av temp.sensor som sitter i spegelkåpan?
Är det enklast möjliga resistiva sensor så borde det lätt gå att hitta en liknande på webben. Sen är det ju en enkel sak att byta ut (löda loss?). Men det förutsätter ju att man fått loss spegeln ……..
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.114
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Läs mitt inlägg "100 mil utan vänster backspegel".

Tillägg: jag har en sensor med avklippta kablar. Jag kan stoppa den i ett kuvert och skicka dig. På Youtube kan du säkert hitta hur du tar av själva spegeln.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det dyra svaret säjer nog att de inte har spegeln i lagret och har ingen lust att beställa den heller....
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
7500kr?
Inte ens med tullavgift kommer man upp i det priset ifrån UK.
Visa bilaga 234271
Kanske 7500 skr inkluderar något slags klimatkompensation?


;=)) Imorse, när jag läste titel "50 grader ute« blev jag också orolig... var det här Gretas effekt? Hos oss i Uppland har vi kalla nätter och morgnar. Tur att det är varmare under dagen när solen strålar. Vi hoppas på en riktigt fin solig sommar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.024
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Läs mitt inlägg "100 mil utan vänster backspegel".

Tillägg: jag har en sensor med avklippta kablar. Jag kan stoppa den i ett kuvert och skicka dig. På Youtube kan du säkert hitta hur du tar av själva spegeln.
Jo jag har läst att det gäller vänster spegel.

Ja vill bara säga med lite ödmjukare ton än i ditt svar... att bilden ovan visar höger spegel från England och då sitter sensorn i "Fel spegel" dvs. Höger spegel.

Sen tackar jag för erbjudandet att få sensorn skickad till mig med jag avböjer å det vänligaste från erbjudandet.
 
Senast ändrad:

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Läs mitt inlägg "100 mil utan vänster backspegel".

Tillägg: jag har en sensor med avklippta kablar. Jag kan stoppa den i ett kuvert och skicka dig. På Youtube kan du säkert hitta hur du tar av själva spegeln.
Tack! Jag avvaktar leverans från AliBaba. Om det inte fungerar tar jag gärna din givare, vad vill du ha för den utöver porto. // Rosberg
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Nu har jag bytt sensorn efter lite meck att öppna spegeln så var det lätt att kapa trådarna och anlita en ny. Sensorn fick jag av en HBK medlem (tack Riviera) som kraschat sin spegel men tagit vara på sensorn. Visade 28 grader i går samma som andra termometer så nu fungerar AC också som den ska.
 
Toppen