• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

50.000 svenskar kan inte ha fel......

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Något år till sedan pension.
Och då finns ju möjligheten att om man vill folkbokföra sig utomlands.
Och köra omkring med sin husbil med utländska reg.skyltar. OM det sedan är gynnsamt, återstår att räkna på.
Men:
Frankrike bedöms av många bli en av de största destinationerna i framtiden för svenska pensionärer. Det är inte svårt att förstå varför, att flytta till Frankrike kan medföra att din pensionsbehållning efter skatt ökar drastiskt.
Redan idag äger 50.000 svenskar boende i Frankrike, en siffra som sannolikt kommer ökat kraftigt då allt fler inser vilka skattemässiga fördelar en pensionering i Frankrike medför. Lägg därtill en behaglig livsföring, angenämt klimat, närhet till Sverige och ett utmärkt kök. En svårslagen kombination!
Skattefördelar för svensk pensionär i Frankrike
  • Lägre skatt på pensionen
  • Lägre kapitalbeskattning
  • Fastighetsuppskov medges
  • 10-årsregeln = 2 år (i normalfallet)
utdrag ur taxsero.se

Varför inte ?

mvh
"fincan"
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Glömm inte att Frankrige är ett dyrt land. Dyr mat och boende. Så undrar om man tjäner något på lägre skatt på pensionen.
Sen inte att förglömma att de flesta franskmän bara talar franska och inget annat språk.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Hej Svend Ö.

Nja, får man tro uträkningen som experterna på bla taxcero slår fast, är Frankrike väldigt gynnsamt skattemässigt såväl, för låginkomstpensionären som för höginkomstpensionären. Som låginkomstpensionären sparar du skattemässigt ca 70.000kr per år. Att bo behöver ju inte tvunget betyda att äga ett hus etc, det går även bra att folkbokföra sig ex på en campingplats med dess adress.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Har en kompis som flyttade ner för 6 månader sen, han stormtrivs.
Han och hans fru tycker att allt är bättre där, men....

MAN MÅSTE KUNNA FRANSKA

Dom går båda nu på intensivkurs.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Jag visste väl att det var nån hake:msn_angry:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Några av dom tyckte nog att dom hade lite fel. Jag har legat ett par omgångar, på hjärtavdelning i höst. Där träffade jag några medpatinter. som hade bott utomlands imånga år, en i 40 år.
Men nu hade dom, trotts svåra hjärtbesvär, och andra små krämpor, flyttat tilbaka til Sverige, för att kämpa med höga skatter, snö, och elände.
Ska in några dar till i januari. Då träffar jag säkert någon mer kämpe,av de 50.000
Bosse B
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.684
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Hadde dessa personer bott i Frankrike?????????????
En stilla undran bara.
HaDe Hasse:present-1-icon:
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

har man bott utomlands i 40 år så tror iaf inte jag att man nu upptäcker att det var fel......många flyttar hem och tillbringar sina sista dagar i Sverige....är man svensk medborgare så tar vi hand om dom så länge vi har råd...
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Den är bra Ingemar. Så skall livet ses, från den ljusa sidan.
Den hade tom platsat här under rubriken "Historier och skoj"

"Fincan"
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: 50.000 svenskar kan inte ha fel......

Kan varmt rekommendera Frankrike för några års aktivt pensionärsliv. Det är ju lite närmare till diverse utflyktsmål och sevärdeheter om man startar härifrån.

Visst är det en fördel om man kan bra Franska, men det har skett stora förändringar på senare år, särskilt i södra Frankrike. T.o.m. Sarkozy (Nicolas Paul Stéphane Sárközy de Nagy-Bócsa) går nu ut med att fransmännen måste lära sig tala engelska för att inte tappa i affärer mm. Detta trots att han själv är dålig på engelska.
/Bertil
 
Toppen