• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5:e växeln

Flugan

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.5 TDI
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Sport traveller
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Växellåda
Är det någon som har provat att ändra storlek på däck med tanke på utväxlingen.

Har original 215/70/15.

Tänkte sätta dit 205/65/15.

Detta gör en förändring på 4,9% max är 5%

Bilen kommer att rulla lättare och omkretsen blir mindre, vilket gör att motorn får lite högre varv vi samma hastighet.

Kan detta göra att 5:e växeln håller längre? :confused:

Undrar Flugan

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Först, titta i bilens registreringsbevis om däcksdimensionen är godkänd, annars får du problem med besiktningen.
Bilens hastighetsmätare kommer att påverkas och visa fel hastighet.

Flugan

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6579
Medlemskap
2025
Wizard skrev:
Först, titta i bilens registreringsbevis om däcksdimensionen är godkänd, annars får du problem med besiktningen.
Bilens hastighetsmätare kommer att påverkas och visa fel hastighet.

Omkretsen får ändras max 5%. Vilken hastighetsmätare visar rätt? Använder GPS som visar rätt hastighet.

Flugan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Flugan, utan att räkna allt för noga men ändå ha något att gå efter, så ändras nog motorns varvtal knappt 100rpm. med de mindre däcken vid ca. 90 till 100km/h. En kugghjulsats från Axel Augustin ändrar varvet ca. 130rpm. och Bossings satser ändrar varvet 200rpm. eller 400rpm. Om man har en helintigrerad eller alkovbil lär det vara 400rpm. satsen som funkar bäst tillsammans med 2,5L motorn.
Om du inte har kollat lådan, så ta bort kåpan på gaveln så ser du om de små ingreppskuggen är o.k. eller slitna, eller t.o.m. delvis bortslagna, kolla både på kugghjulet och inne i kransen, det tar bara tjugo minuter. Du behöver bara hälla i en skvätt ny olja efter kollen för det rinner inte ur så mycket.

M.v.h. JANKRO.

hoffer

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
1896
Medlemskap
2025
Jag gjorde tvärt om, från 195/65-15 till 215/70-15 för jag märkte att jag hade fel dim. när jag fick punktering och skulle byta till reserven, jag tyckte att det var lite stötig gång så jag trodde det berodde på däcken. Jag upplevde att min bil blev något slöare förmodligen för att det blev en annan utväxling då, så tankegången är nog inte fel, det är aldrig någon besiktningasman som har kollat min däcksdim. men det kan ju hända.

Hoffer.

T

Teddi

Guest
de e lätt att växla fel mellan trean o femman..femmans drev e för stora (KLENA) om man lägger in fel växel..börjar de skaka o bröta e de inte långt kvar till ras..har ingenting me olja att göra som vissa vill göra gällande..allt enligt en bekant som jobbar hos fiat..häls.. teddi

Toppen