• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5-6pers. husbil under 3500kg totalvikt

F

F.d. 21431

Guest
Hej!

Är på jakt efter en husbil, skulle gärna höra åsikter och förslag angående detta, för det är min första husbil som jag planerar att köpa.

Har i alla fall tänkt såhär:

- Under 3500kg, så att man kan köra med vanligt b-körkort.
- Sovplatser för 5-6 personer, så man kan ta med sig vänner och bekanta också på en längre resor.
- Vinterutrustad
- Helst integrerad (har kollat, men finns inte så stort utbud av 6 pers. integrerade husbilar, går också med andra varianter)
- Prisklass max 600-650tkr
- Årsmodell 2004--->

Har hört en hel del, vet ju inte om det stämmer, men kan hursomhelst dela med mig av detta..
- Minst underhåll kräver mercedes motor/chassi, ford chassi är också underhållsfritt, ingen har rekommenderat fiat chassi åt mig. Tycker största delen av husbilarna har fiat chassi, inte kan det väl vara så dåligt ändå?
- Kamkedja hellre än rem, (beror förstås på bytesintervall och kostnad)

Skulle vilja höra en hel del kommentarer angående detta, för jag har ingen som helst koll på detta, men om någon äger/har ägt liknande husbil som jag letar efter och den motsvarar dessa kriterier så dela gärna med er av egna erfarenheter!
Tack på förhand!

/Kim

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: 5-6pers. husbil under 3500kg totalvikt

Bara som parentes om vikten , våran helintegrerade korta 6,45m bil har en tjänstevikt på pappret på 2960 kg som gjordes vid registrerbesiktningen .
Sedan har en massa utrustning lagts på .

För skojs skull lastade jag utan att använda skallen och kastade det som kunde vara bra att ha inkl. Full diesel , full vatten samt frugan och grabben = 3 pers .
Vikten blev strax över 3700kg så det blev att åka hem och banta samt plocka ut en massa saker .

Hittar du en bil som inkl 5-6 passagerare och klarar dej under 3500kg resklar då skall du få en medalj av mej .

Du får nog sikta in dej på en 4 tonnare som är pb klass 2 och den får du köra på B-kort om du tog det före 1996 ,, AHHH du bor i Finland = andra regler ???? .

F

F.d. 21431

Guest

Jo det är andra regler i Finland. Får enbart köra <3500kg med b-körkort. Det lutar nog åt c-körkort i så fall...
Hur pass stora är böterna för överlastning? Någon som vet?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bøtene er en sak, men det å skulle laste av til en er lovlig før en kan kjøre videre kan fort bli en meget problematisk og kostbar sak.

Finland som Norge og Tyskland har innført kjørkort klasse C1, for biler opp til 7500 kg totalvekt. Enklere og billigere utvidelse av kjørkortet enn fullt klasse C.

C1 kommer i Sverige også - i 2013.

F

F.d. 21431

Guest

Okej, man måste lasta av för att köra vidare? Det var ju lite värre...
Tack för infon så långt. Börjar luta åt en husbil med högre totalvikt. C1 körkort har vi ju faktiskt här i Finland också, har inte tänkt på det desto mer.

Om jag ändrar kriterierna lite:

- Integrerad
- 5-6 pers.
- >3500kg
- Vinterutrustad
- Prisklass: 600-650tkr
- Årsmodell 2002--->
(har också kollat på concorde och carthago husbilar, dyra, men håller de måttet?)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nå ble saken enklere, det dere ser etter er en helintegrert (eller alkove) med dobbeltseng bak og dinett som kan gjøres om til sovplass og som har belter for 4 i dinetten.

Et søk på mobile.de etter biler med 6 soveplasser under €60000 ga over 400 treff - de fleste alkover. Her kommer og en god del helt nye biler med i listen!

Concorde, Carthago, Nisemann+Bischoff og Phönix er alle bygget over samme ide og er for helårsbruk også i nordiske land. For andre merker må en kontrollere hver enkelt modell om de har nødvendige tillegg for vinterbruk.

F

F.d. 21431

Guest

Tack för den utmärkta infon!

F

F.d. 21431

Guest

Har någon erfarenhet av Bürstner Argos 747-2? Är ju en ganska stor husbil. Hur är det annars att köra med stor husbil? Krångligt i städer? Dyrare avgifter? Färjor?

F

F.d. 53498

Guest

Själva körandet är inga problem, givetvis i städer och på andra trängre ställen får man passa sig. Svårigheten är att parkera i städer. På ställplatser är det oftast inga problem, men om man vill in i stan på museum handla eller liknande blir det ofta svårt med stor bil. Ja det blir dyrare på färjor och broar samt motorvägar som är betalvägar. Gränsen brukar gå vid 6 meter. Sen blir det tillägg ofta dubbla avgiften. Men man får fundera hur ofta åker jag färja. Har jag behov av utrymmet med större bil. Det kostar att ha husbil de meravgifter för en större bil är liten jämfört med alla andra kostnader. Vi tycker det är värt det (även om vi nu har en bil som bara är 7.14 lång).

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er en gruppe brukere av Argos 747-2 i klubben. Har ikke hørt noe ufordelaktig om disse bilene.

Kjører selv en stor integrert Flair 8000 - ingen problemer. Endel mindre byer må en parkere utenfor byen om en vil besøke, men det er vekt over 3500 kg som setter den grensen. De aller fleste husbiler er omlag 240 cm brede og for integrerte og alkover blir de fort over 3 m høye. Lengden er det endast i trange kurver og hörnar en må ta ekstra hensyn og bruke noe mer av veibredden. Endel ferjer tar ekstra for hver meter andre har klare trinn, i veiprisingen gjelder oftest vektgrenser, men og antall akslinger.

Spesiellt i Frankrike på motorveier vil en 3 akslet husbil måtte betale høyeste avgift uansett vekt! Østerike og motorveier krever gobox for alle biler over 3500 kg. Schweiz har årsplakett for biler under 3500 kg, men mange alternativer for biler over 3500 kg så for kortere besøk er det billigere med tung bil enn for personbil.

Jeg ser ingen direkte ulemper med stor husbil.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

och har ni barn så välj en alkov bil
Paffw

Ö

örjan o irene

Guest

Vår förra husbil var en alkovbil, Knaus 600 DKG, -04, Där fanns 6 sovplatser och sex bältade platser. Lastvikt var drygt 500 kg, totalvikt 3500 kg. En alldeles utmärkt HB, men vi tycker att "klättrandet" till alkoven blev lite jobbigt så vi bytte vi till en helintegrerad bil, Dethleffs 6501, med långbädd, men endast fyra bältade platser och sex sovplatser?! Men i nio fall av tio är vi bara två som åker och sover i bilen. När barnbarnen är med får vi ordna det också.

F

F.d. 21431

Guest

En fråga till, om man har en husbil med tjänstevikt, låt oss säga 3000kg, och totalvikt 3500kg. Får man överskrida totalvikten om man har C1/C körkort? Eller?

flarses

FD HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
7972
Medlemskap
2021

Nej, totalvikten får aldrig överskridas...

F

F.d. 21431

Guest

okej, men ni som har husbilar för 6 personer. Hur mycket skiljer tjänstevikten från totalvikten? Så jag vet hur stor skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt som fungerar i praktiken för 6pers.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen