I fjol sommar skrev jag ett inlägg om inkopplingsbar fyrhjulsdrift http://www.husbilsklubben.se/forums/t49384/.
Tar upp tråden igen eftersom det inte går söka på "4WD", alltför få bokstäver!
MB säljer både 3,5 ton och 5 ton chassier med inkopplingsbar 4WD och på begäran även med inkopplingsbar tillsatsväxellåda (=lågväxel). På det lättare chassiet är det risk för att de 135 kg som den mest avancerade versionen ger i extravikt gör bilen för tung, men på en 5 ton bil bör det inte vara något problem.
Förutom priset (ca 10.000€) så finns inga påtagliga nackdelar med denna typ av fyrhjulsdrift. Chassiet behåller sina körkarakteristika (65% av kraften bak och 35% fram) även med 4WD inkopplad och EBS och elektronik i övrigt fungerar som vanligt. Inte någon märkbart större dieselförbrukning och inget utökat servicebehov; drivningen till framaxlarna enligt uppgift underhållsfria, utan behov av oljebyte ("Vorderachsantrieb besitzt eine Ölfüllung auf Lebensdauer und ist ebenso wartungsfrei wie die zusätlichen Antriebswellen der Vorderachse").
Hitintills är jag mycket nöjd med hur min nya Weinsberg LEV beter sig i vinterföre, även om jag ännu inte fått testa bilen i djupare snö. Vi får se om den kommer att kunna mäta sig med min gamla Sprinter med mekaniska diffspärrar.
Det bör inte vara något större problem att vid nybilsköp av de tyska husbilsproducenter som bygger på MB-chassie beställa en bil med denna utrustning. Och extrakostnaden är småpengar jämfört med vad exempelvis en ny Concorde kostar.
Här min nya med både inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel, på väg hem efter köp i Tyskland nu i höstas:
En systerbil finns att se på Forsbergs Fritidcenter: Våra bilar till salu
aake
Tar upp tråden igen eftersom det inte går söka på "4WD", alltför få bokstäver!
MB säljer både 3,5 ton och 5 ton chassier med inkopplingsbar 4WD och på begäran även med inkopplingsbar tillsatsväxellåda (=lågväxel). På det lättare chassiet är det risk för att de 135 kg som den mest avancerade versionen ger i extravikt gör bilen för tung, men på en 5 ton bil bör det inte vara något problem.
Förutom priset (ca 10.000€) så finns inga påtagliga nackdelar med denna typ av fyrhjulsdrift. Chassiet behåller sina körkarakteristika (65% av kraften bak och 35% fram) även med 4WD inkopplad och EBS och elektronik i övrigt fungerar som vanligt. Inte någon märkbart större dieselförbrukning och inget utökat servicebehov; drivningen till framaxlarna enligt uppgift underhållsfria, utan behov av oljebyte ("Vorderachsantrieb besitzt eine Ölfüllung auf Lebensdauer und ist ebenso wartungsfrei wie die zusätlichen Antriebswellen der Vorderachse").
Hitintills är jag mycket nöjd med hur min nya Weinsberg LEV beter sig i vinterföre, även om jag ännu inte fått testa bilen i djupare snö. Vi får se om den kommer att kunna mäta sig med min gamla Sprinter med mekaniska diffspärrar.
Det bör inte vara något större problem att vid nybilsköp av de tyska husbilsproducenter som bygger på MB-chassie beställa en bil med denna utrustning. Och extrakostnaden är småpengar jämfört med vad exempelvis en ny Concorde kostar.
Här min nya med både inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel, på väg hem efter köp i Tyskland nu i höstas:
En systerbil finns att se på Forsbergs Fritidcenter: Våra bilar till salu
aake
Senast ändrad: