Sv: 4WD-fynd
JAndersB
Eftersom min bil har varit instängd hos sadelmakaren i nästan fyra veckor så har jag ännu inte hunnit prova att bo i bilen i vinterkyla. Men under hösten fungerade allt bra. Mycket stabil på väg och jag har inte lyckats provocera någon sladd ens med 4WD urkopplad på hala vintervägar. Jag lät installera tillsatsluftfjädring och extra stabilisator i Tyskland med tanke på bilens höjd, men den kändes stabil vid omkörning av bussar på Autobahn redan innan detta blev gjort. Mycket behaglig att köra, ssk efter det att jag låtit optimera motorn!
I min bil fanns installerad 2 x 80 Ah gelbatterier till bodelen. Ett av dessa var defekt och jag jar nu bytt till 2 x 95 Ah AGM. Klarade elförsörjningen ändå under höstens två veckor långa resa i Tyskland och under hemresan utan att utnyttja 220V-laddning genom att jag installerat en EFOY.
Dieselcentralvärmen drar mycket ström under tändningsfasen men den varar endast några minuter, därefter mindre än 2A. En del lite styrande fläktljud från värmaren när den går på full fart men annars knappt hörbart, man får känna med handen vid utblås för att avgöra om den går.
Alltså positivt hitintills men om du kan vänta en månad så skall jag säkert kunna delge dig riktiga vintererfarenheter.
Detta är en så pass speciell bil att det allmänna intresset inte torde vara så stort, du kan skicka mail direkt till mig så behöver vi inte tråka ut övriga klubbmedlemmar!
aake
Redigerat: PS. Bra ventilation, toa och dusch torkar snabbt och handduksvärmaren i duschen är bra. Alkovsängen bör kompletteras med ett distansnät under kallskumsdynan.
Som enda negativa punkt hitintills (och inte oväntat) att denna 5 ton tunga och 3½ m höga bil vill ha en del diesel. Förbrukning mellan 1,7 - 1,85 l/mil (men detta inräknat en del till centralvärmen).