• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

4WD-fynd

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 4WD-fynd

Dörren mellan förar- och bodelen ser intressant ut tycker jag! Den verkar t.o.m. vara mindre än dörren i min resebil. Är det inte lite problematiskt att komma igenom den lilla öppningen? :D

Jappe

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inga problem Jappe. Jag som är 1.85 kan mötas med min söta lilla hustru i dörröppningen utan problem. Vidvinkellins som något förvrider proportionerna.
Mellanväggen och dörren av lika gedigen sandwichkonstruktion som karossen i övrigt (med 47 mm PU-skum).

aake

F

F.d. 1470

Guest

Är också intresserad av den, framför allt hur den är att köra på landsväg och hur dieselvärmaren upplevs ur ljud- och elfrbrukningssynvinkel.

Anders

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

JAndersB

Eftersom min bil har varit instängd hos sadelmakaren i nästan fyra veckor så har jag ännu inte hunnit prova att bo i bilen i vinterkyla. Men under hösten fungerade allt bra. Mycket stabil på väg och jag har inte lyckats provocera någon sladd ens med 4WD urkopplad på hala vintervägar. Jag lät installera tillsatsluftfjädring och extra stabilisator i Tyskland med tanke på bilens höjd, men den kändes stabil vid omkörning av bussar på Autobahn redan innan detta blev gjort. Mycket behaglig att köra, ssk efter det att jag låtit optimera motorn!

I min bil fanns installerad 2 x 80 Ah gelbatterier till bodelen. Ett av dessa var defekt och jag jar nu bytt till 2 x 95 Ah AGM. Klarade elförsörjningen ändå under höstens två veckor långa resa i Tyskland och under hemresan utan att utnyttja 220V-laddning genom att jag installerat en EFOY.

Dieselcentralvärmen drar mycket ström under tändningsfasen men den varar endast några minuter, därefter mindre än 2A. En del lite styrande fläktljud från värmaren när den går på full fart men annars knappt hörbart, man får känna med handen vid utblås för att avgöra om den går.

Alltså positivt hitintills men om du kan vänta en månad så skall jag säkert kunna delge dig riktiga vintererfarenheter.

Detta är en så pass speciell bil att det allmänna intresset inte torde vara så stort, du kan skicka mail direkt till mig så behöver vi inte tråka ut övriga klubbmedlemmar!

aake

Redigerat: PS. Bra ventilation, toa och dusch torkar snabbt och handduksvärmaren i duschen är bra. Alkovsängen bör kompletteras med ett distansnät under kallskumsdynan.
Som enda negativa punkt hitintills (och inte oväntat) att denna 5 ton tunga och 3½ m höga bil vill ha en del diesel. Förbrukning mellan 1,7 - 1,85 l/mil (men detta inräknat en del till centralvärmen).

Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest

Tack för info Aake,
vi använder ju vår Concorde för skidåkning, stod i Hemsedalsfjäller förra helgen i -28C. Eftersom vi ofta är inne och snöplogar på mindre norska fjällvägar eller i alppassen så är alltid radarn på för ännu mer lätthanterlighet än vad vår i och för sig utmärkta bakhjulsdrivna men ganska långa bil ger.

Dock blir det ofta också långa vägpass och där verkar ju LEV kanske inte riktigt optimal, jag tycker ju våra 1,5 l milen är höga. Och har jag förstått att den inte finns med vattenburen värme vilket ju jag anser vara viktig på vintern. Annars är längd och planlösning hos LEV verkligen intressant för vintern.

Här är en liten artikel om oss och piudderhusbilen:

Familjen Bengs jagar snö med hjälp av husbilen - Freeride

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Utan att ha provat i skarpa vinterförhållanden så är jag ändå övertygad om att du har bättre vinterkomfort i din Concorde. Men för mig står framkomlighet och dragförmåga högst på listan, varför jag om än motvilligt försakar en del komfort. Jag vet hur den för mig perfekta bilen skulle se ut men som oftast måste man kompromissa!
Jag vill kunna vända med bilen på smala vintervägar där man måste köra ut djupt i snövallarna och framför allt vill jag kunna hantera 2 ton båtsläp på branta och steniga ramper och då kommer man inte ifrån kravet på 4WD och lågväxlar.

Om du inte har sådana för husbilsförhållanden extrema krav så tror jag att du gör klokt i att behålla din alldeles utmärkta bil.

aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Just nu finns en beg. Bimobil 355 ute på mobile.de. En 2008 som rullat ca. 4.500 mil. Bilen lär säkert kunna ta sig fram i allt slags före, men som dragbil är den inte optimal i avsaknad av lågväxel (och med VW´s motor med tämligen liten cylindervolym).

Det torde vara en del prutmån på det begärda priset (78.900€).

aake

F

F.d. 1470

Guest

Just nu finns en beg. Bimobil 355 ute på mobile.de. En 2008 som rullat ca. 4.500 mil. Bilen lär säkert kunna ta sig fram i allt slags före, men som dragbil är den inte optimal i avsaknad av lågväxel (och med VW´s motor med tämligen liten cylindervolym).

Det torde vara en del prutmån på det begärda priset (78.900€).

aake

Många rätt på den. Kort och ändå långbäddar, u-sittgrupp bak, viss garage, avstängd hytt, 4wd, 3,5 ton, kan fås med marknadens bästa dsg automatlåda. Frågetecken är vattenburen värme och dubbelgolv/tankplaceringar.

Häng på en Sawiko-plastlåda bak på plattform, för alla skidor och annat som kan vara ute i kylan. Hm...

Anders

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Här en nyss utlagd intressant plåtis: SEITZ Tikro M3 (Teil-Integrierter Kastenwagen Robust, Lizenz Woelcke)
Woelckes byggen håller hög klass och Dangel-konversionerna lär fungera.

aake
Hej
Det är väl ingen plåtis.
Selbsttragend-vollisoliert-kältebrückenfrei-korrosionsbeständig-vollverklebt-wintertauglich, Dach begehbar (System Woelcke Robust)
Översatt med google
Självbärande, helt isolerad, köldbrygga-korrosionsbeständig, helt vidhäftande vinterbruk, walkable tak (Woelcke Robust system)
Inte för att jag på något vis tycker illa om plåtisar.
Mvh. Klas

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej
Det är väl ingen plåtis.
Selbsttragend-vollisoliert-kältebrückenfrei-korrosionsbeständig-vollverklebt-wintertauglich, Dach begehbar (System Woelcke Robust)
Översatt med google
Självbärande, helt isolerad, köldbrygga-korrosionsbeständig, helt vidhäftande vinterbruk, walkable tak (Woelcke Robust system)
Inte för att jag på något vis tycker illa om plåtisar.
Mvh. Klas

Nej, det är så sant. Fick för mig det vid första titten, men denna blir säkert bättre i vinterförhållanden.

aake

Toppen