• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Vi har denna layout:

fl25-layout.png


Passar perfekt för två vuxna och två barn. Kanske skulle det gå att ha hundar med om man fäller upp underslafen men då får man skippa allt vad bord, stolar etc heter. Garderoben räcker för två vuxnas sommarkläder + kanske lite till. Alternativt med ett barn, låta det sova i lilla dinetten och packa bak i garage + överslaf.

Någon gungighet har jag inte känt, visst nog höll jag rejält i ratten när jag åkte över Öresundsbron i hård vidd (särskilt vid mittfundamenten var det spännande) men annars är det inga problem (långa/breda/låga Fiatchassiet inte AL-KO).

En Bürstner A747 i någon form är vad ni behöver med dess dubbla bakaxlar och stora garage (som det skrevs tidigare i tråden).

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jättetack för alla tips, det är verkligen snällt av er =)
ja blir det en husbil så blir det en större, inte eg för utrymmet inuti utan för att det känns som det blir stadigare. ska absolut provköra några st innan köp =)

Har själv ett litet tips, många pratar om utrymme. Jag har rest runt på utställningar mycket och min släkt är långt borta så det har blivit några resor genom åren och ett stort tips jag ahr är att packa i plastlådor. Jag har lagt up en bild för att visa vad jag menar. dom 4 mindre är barnes, den minst ahar jag packat ur, det är vår 7 månaders och dom andra 3 har jag inte gjort ännu, men som ni ser står det barnens namn på dom så vi vet vems som är vems sedan så dom här 4 stora innehåller bankläder i stlksordning (har alltid kläder liggande så vi inte behöver panikhandla när ungarna växer ur en stlk och vi bytte inför resan stlkar) men gubben min och jag har varsin stor. och då får man inte packa så det inte får plats i ens låda. enda vi har utanför är ytterkläder och skor. och dessa kläder räcker så vi inte behöver tvätta på åtminstone 1-2 v.
sedan blir den någon mindre låda med tex tandborstar leksaker och annat som man måste ha med men det begränsar packningen =)
 

Bilagor

  • IMG_3237.jpg
    IMG_3237.jpg
    2,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Jo visst kan det vara bra med sådana lådor - i bostaden!! Där finns plats för sådana, i garderober, klädkammare, källarn osv samt på stora golvutrymmen, där du kan ställa dom när du ska åt grejorna i några av de understa.

Men i en husbil är det garanterat en riktigt dålig idé för er stora familj. Där får sådana plastbackar inte rum i de många, i regel högt belägna stuvfacken. Backarna kanske kan få plats i husbilens garage, men . . . . och . . . . eller . . . . . nej det är ingen bra idé alls!

Det är och förblir en himmelsvid skillnad mellan att bo i en husbil med en stor barn- och hundfamilj och att göra det i en permanentbostad!

Och, hur var det - skulle inte underkläderna få plats i handskfacket?!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Vi använder sådana plastlådor i husbilen, funkar klockrent! Har sådana i överskåpen, garaget och under golvet. Det finns ju massvis med storlekar att välja på som passar i skåpen. Det är lätt att hitta vad man söker, sen ser man dessutom vad som är inuti. Sen har vi köpt en garderob på Ikea av tyg som hänger inne i husbilens garderob, där vi kan sortera in alla sockar och underkläder GARNITYR Förvaring med 7 fack - IKEA
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Och vi köpte stapelbara plastbackar med två olika höjder på Biltema. Dessa passar perfekt till de fällbara hyllorna i den nya bilens förråd. Jag monterade först fästöglor för spännband på hyllorna och nu går lastrummet utnyttja optimalt. En av de tre hyllorna reserverad för annat (mikro och generator).

RIMG0019.jpg

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, men då så, sa Rellingen, är det bara å köra! Jag tar tillbaka allt jag sa nyss.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, men då så, sa Rellingen, är det bara å köra! Jag tar tillbaka allt jag sa nyss.

Det tycker jag vore att ta i. Trådskaparen skall få få plats med hela rovdjursflocken i bilen så där ryms nog inga lådor.

aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Ja, men då så, sa Rellingen, är det bara å köra! Jag tar tillbaka allt jag sa nyss.

Det behöver du väl inte göra! Kanske är olika beroende på hur husbilen ser ut. I vår husbil passar dessa plastlådor in på en del ställen. Framförallt i dubbelgolvet och garaget. På vissa ställen måste man packa grejerna "lösa".
I garaget tänkte jag att sätta upp något slags hyllsystem typ det som Åke visar, så man kan utnyttja höjden bättre.
I överskåpen går de minsta plastlådorna in, perfekt för småsaker.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Vi bruker også de samme plastlådarna, de store. Svært ryddig og enkelt å håndtere på reise.

I garasjen ligger den pakkede gummibåten i bunnen, så har jeg laget ett lett ekstra gulv over denne, hvor jeg har slike plastkasser stående, også sykler.

:)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

I dethlefen som vi hyrt passade lådorna perfekt men som sagt det kan ju vara från bil till bil. det är en garderob mitt emot toaletten och där åkte en drös med lådor in. eg ska man hänga kläder där men det är ju helt onödigt platsslukande. Hänga kläder gör vi hemma i vårt hus på över 200 kvm där vi har gott om plats, på resande fot så viks dom hårt och sedan ner i lådor =) nu har vi sedan vi fick barn slopat allt vad strykkrävande kläder heter med =) enkelt smidigt ska det vara

i burster 747 såg jag att det var dubbla golv, måste vara super att skjuta in bord och campingstolar där?

någon säljare sa att det gick att köpa väggar till taket som sitter på dom flesta husbilar, någon som vet vart man ska köpa dom i sådant fall. funderade på om det gick att göra som på en husvagn att man gör ett tält med golv så man får mer utrymme att vara på.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

I dethlefen som vi hyrt passade lådorna perfekt men som sagt det kan ju vara från bil till bil. det är en garderob mitt emot toaletten och där åkte en drös med lådor in. eg ska man hänga kläder där men det är ju helt onödigt platsslukande. Hänga kläder gör vi hemma i vårt hus på över 200 kvm där vi har gott om plats, på resande fot så viks dom hårt och sedan ner i lådor =) nu har vi sedan vi fick barn slopat allt vad strykkrävande kläder heter med =) enkelt smidigt ska det vara

i burster 747 såg jag att det var dubbla golv, måste vara super att skjuta in bord och campingstolar där?

någon säljare sa att det gick att köpa väggar till taket som sitter på dom flesta husbilar, någon som vet vart man ska köpa dom i sådant fall. funderade på om det gick att göra som på en husvagn att man gör ett tält med golv så man får mer utrymme att vara på.


Väggarna till markisen tror jag brukar kallas safari room, och jag hittade några när jag googlade, men jag vet inte om det finns billigare eller bättre någon annanstans
Omnistor Safari Room :: Omnistor :: Markiser :: Camping Store - Husvagnstillbehör

Ett annat alternativ är ett reseförtält
Reseförtält - Biltema

Jag hoppas att ni hittar en bil som passar er! :) Om ni nu har kvar den ni lånade hemma, och tillgång till barnvakt, skulle ni ju kunna ta en kortare tur bara du och mannen, och åka till någon fin plats (typ sjö, utsiktspunkt eller friluftsområde) och ha lite picnic på tu man hand! När du inte har barn och hundar att oroa dig över tror jag att det kommer att kännas lugnare att åka!

/Jessika
 
F

F.d. 17591

Guest
Sv: 4 barnsfamilj behöver modell tips =)

Tack Jessika, jo tanken har slagit oss en det är just det här med barnvakt, nu i helgerna så är folk uppbokade och jag har ingen släkt här och gubben inte så många men vi får se, något kanske vi lyckas få till. Vi skämtade om att ligga ute i husbilen på gården och ha någon som sov inne i huset om något av barnen vaknade =) bara för att få känna på


jättesnällt med länkarna, hittade andra saker också som jag funderat över =)
 
Toppen