• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

35 kronor per liter, påverkan på husbilslivet?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kan läsa att konsekvensen enligt en del analytiker av den tvingande utsläppsrättshandeln (CO2) kan ge dieselpriser runt 35 kronor litern efter 2027.

Kommer detta att påverka husbilshobbyn?
Minskad försäljning?
Större fokus på förbrukning?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det finns också dom som har rimligare prisutveckling,ingen vet säkert än,men värsta scenariot skulle nog slå hårt mot hela Sverige, husbil är nog ett lyxproblem om detta slår in.
Saxat från din länk

Vad det framtida diesel- och bensinpriset kommer att hamna är omöjligt att svara säkert på. Men det blir definitivt inte lägre. Prognoserna talar om allt från någon krona extra, upp till 10-15 kronor.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om detta sker (35 kr / l) kommer jag att köra mindre med husbilen.
Det tar ett bra tag att hämta sig från en sådan prischock.

Jag har redan lekt med tanken att ha säsongsplats på en camping, vid 70 kr milen blir det att ta en funderare till.

Nå väl, vi är inte där än, det kanske inte blir så högt pris på dieseln i alla fall.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Men om HVO100 inte berörs, blir väl det ett alternativt? Är det inte lite det man är ute efter? Eller har jag missat nåt?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men om HVO100 inte berörs, blir väl det ett alternativt? Är det inte lite det man är ute efter? Eller har jag missat nåt?
Det verkar som att det finns ett spöklikt samband mellan dieselpriset och HVO100 priset.
Detta spöke kan stavas marknadsekonomi.
Om dieselpriset går upp stiger inte produktionskostnaden för HVO, däremot öppnar sig möjligheten att tjäna mer pengar på att följa dieselpriset.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Jo, så är det förstås. Och risken är väl att efterfrågan stiger mer än tillgången, vilket också kan ge samma effekt. Men bara den är liiite billigare än diesel så vinner nog miljön! En tröst för mig i alla fall.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
HVO 100 kommer med stor sannolikhet aldrig bli billigare än diesel inom överskådlig framtid. Möjligtvis om 10-20 år framåt när majoriteten av fordonen drivs av annat bränsle. Produktionen räcker inte till för att mätta marknaden om det blir billigare.
-

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det borde bli lättare att få en plats på populära ställplatser, jag tror att kommer dieseln upp i 50kr/L så kanske man får göra sommarstuga av husbilen, undrar vad som då händer med belånade husbilar ifall värdet t.ex. halveras?

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Varför skulle detta ske, husbilar kanske inte är så viktigt, däremot måste alla lastbilar, bussar och personbilar som går på diesel ha tillgång till diesel till rätt bilpriser,
Länder med stor andel fordonsindustri och starka fackföreningar som Tyskland, Italien och Frankrike kommer att blockera den typ av beslut om konsekvenserna blir för allvarliga för jobben.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Politiker - man har en ståndpunkt till man tar en ny - må vara att det finns ett beslut, men politiker ska trots allt väljas - blir det för jävligt och lastbilstransporterna för dyra då kan det ju vara att politikerna kommer tvingas ta ny ställning i frågan - syftet är omställning inte pris i sig.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det finns redan många som beslutat sig för att lämna husbilen/husvagnen (som sommarstuga året runt) på campingar i Spanien och flyger istället. Ingen dum idé om bränslepriset skjuter upp i höjden!

Toppen