Sv: 3-axlat
Ja, jag har haft 2 st av vardera slaget alla med AL-KO chassier;
¤ 2-axlade på 3,7 resp 4 ton av årsmod 2010'or (båda Bürstner med längd 7,6m)
¤ 3-axlade på 4,5 resp 5 ton av årsmodell 2003 resp 2012 (båda Hobby med längd 7,86 resp 8,05m)
Det är stor skillnad mellan 2- och 3-axlade bilar, bla;
¤ så har 3-axlade bilar större vändradie än motsvarande 2-axlade, oftast 2-3m (beror mer på antal axlar än billängd)
¤ 3-axlade bilar är mer riktningsstabilare på vägen spec i sidovind, är mer lättkörda och går klart mjukare på vägen, dålig väg känns mindere
¤ beroende på den större vändradien är 3-axlade bilar lite besvärligare att hantera i trånga tätortsgränder men man vänjer sig snabbt
¤ hjultrycket bak på 3-axlade fördelas på 4 i st för på 2 hjul (= halva hjultrycket)
--- vilket med fördel kan utnyttjas i situationer då underlaget är mjukt
--- bilen blir inte heller så lastkänslig
Betr framkomlighet så är det ingen skillnad mellan 2- och 3-axlat, i princip samma axeltryck fram på drivhjulen i båda fallen!
Har inte heller upptäckt någon skillnad i drivmedelsförbrukning mellan 2- alt 3-axlade bilar, har med samtliga bilar haft mycket låg (års-)förbrukning.