• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

3-axlat

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av såväl 2-axlat som 3-axlat och kan ha en uppfattning om vad som skiljer dessa två ekipage åt i framkomlighet? Är det någon skillnad på halt underlag?
En förutsättning för jämförelsen är förstås att det är lika tunga bilar som jämförs:msn_dontknow:.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 3-axlat

Det är beroende på tyngden som en del bilar behöver ha en "extra" axel för att klara belastningen. Finns nog ingen bil som utrustas med två alternativt tre axlar med samma bruttovikt och chassie, vad jag kommer på.

Men oberoende av antalet axlar så är ett s.k. ALKO-chassie där spårvidden är betydligt bredare bak betydligt stabilare på vägen än Fiat-original.
När det gäller manövrerbarheten så beror det nog mer på fordonslängden och förarens skicklighet.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Hej o. tack för ditt svar!

På bilden framgår att du åker 3-axlat. Har du möjligen haft 2-axlat tidigare och kan du i så fall utifrån det se någon skillnad? Jag tänker förstås på att ta sig fram på halt underlag.
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Jag har haft två-axlig Fiatchassie som vägde ca 3700 kg och nu har jag tre-axligt Fiatchassie med totalvikt 5 ton.

Jag trodde framkomligheten skulle bli sämre på vinterväg med det har varit som vanligt. Lite försiktig får man vara men oftast tar man sig fram.

Jag tror att den tredje axeln bidrar till att det blir mindre hävstångseffekt som kan minska trycket på framaxeln och försämra framkomligheten.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Ja, jag har haft 2 st av vardera slaget alla med AL-KO chassier;
¤ 2-axlade på 3,7 resp 4 ton av årsmod 2010'or (båda Bürstner med längd 7,6m)
¤ 3-axlade på 4,5 resp 5 ton av årsmodell 2003 resp 2012 (båda Hobby med längd 7,86 resp 8,05m)

Det är stor skillnad mellan 2- och 3-axlade bilar, bla;
¤ så har 3-axlade bilar större vändradie än motsvarande 2-axlade, oftast 2-3m (beror mer på antal axlar än billängd)
¤ 3-axlade bilar är mer riktningsstabilare på vägen spec i sidovind, är mer lättkörda och går klart mjukare på vägen, dålig väg känns mindere
¤ beroende på den större vändradien är 3-axlade bilar lite besvärligare att hantera i trånga tätortsgränder men man vänjer sig snabbt
¤ hjultrycket bak på 3-axlade fördelas på 4 i st för på 2 hjul (= halva hjultrycket)
--- vilket med fördel kan utnyttjas i situationer då underlaget är mjukt
--- bilen blir inte heller så lastkänslig

Betr framkomlighet så är det ingen skillnad mellan 2- och 3-axlat, i princip samma axeltryck fram på drivhjulen i båda fallen!

Har inte heller upptäckt någon skillnad i drivmedelsförbrukning mellan 2- alt 3-axlade bilar, har med samtliga bilar haft mycket låg (års-)förbrukning.
 

Bilagor

  • Vändradie Fiat, med 2 resp 3 axlar.doc
    37 KB · Visningar: 75
F

F.d. 50069

Guest
Sv: 3-axlat

Jag har absolut ingen erfarenhet i detta med två resp. Treaxliga husbilar.
Fast jag har kört en hel del tvåaxliga husvagnar och det jag tänker på är när man backar en tvåaxlig husvagn så måste man ju trycka den på plats med dragbilen för det är ju i princip omöjligt att flytta den för hand i sidled som det går lätt att göra med en dito enaxlad vagn.

Då undrar jag hur mycket det bryter i transmisionen på ett husbilschassie vid en liknande backmanöver, för helt klart bryter det en hel del, för det korvar sig en hel om däcken på de treaxliga husbilarna vid rangeringar o.s.v

Anders som är lite nyfiken!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 3-axlat

Hej o. tack för ditt svar!

På bilden framgår att du åker 3-axlat. Har du möjligen haft 2-axlat tidigare och kan du i så fall utifrån det se någon skillnad? Jag tänker förstås på att ta sig fram på halt underlag.

När det gäller just ALKO kan jag nämna att dessa chassin är betydligt lättare och framförallt lägre än Fiat original vilket gör att man får en lägre tyngdpunkt med bättre stabilitet som följd, men då spårvidden på den eller de bakre axlarna är större än framaxelns spårvidd får man nog räkna med att det påverka framkomligheten i nysnö. Men rent generellt är det nog så att ju fler punkter som samtidigt har markkontakt ju bättre grepp, om man inte behöver "ploga".
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Hej Relax
Menar du att antalet axlar m. så många mer däck som rullar på vägen inte på verkar förbrukningen av bränsle.
Med 2 axlar bak, blir slitaget mindre per däck än vid enkel axel bak?
Mvh.



Ja, jag har haft 2 st av vardera slaget alla med AL-KO chassier;
¤ 2-axlade på 3,7 resp 4 ton av årsmod 2010'or (båda Bürstner med längd 7,6m)
¤ 3-axlade på 4,5 resp 5 ton av årsmodell 2003 resp 2012 (båda Hobby med längd 7,86 resp 8,05m)

Det är stor skillnad mellan 2- och 3-axlade bilar, bla;
¤ så har 3-axlade bilar större vändradie än motsvarande 2-axlade, oftast 2-3m (beror mer på antal axlar än billängd)
¤ 3-axlade bilar är mer riktningsstabilare på vägen spec i sidovind, är mer lättkörda och går klart mjukare på vägen, dålig väg känns mindere
¤ beroende på den större vändradien är 3-axlade bilar lite besvärligare att hantera i trånga tätortsgränder men man vänjer sig snabbt
¤ hjultrycket bak på 3-axlade fördelas på 4 i st för på 2 hjul (= halva hjultrycket)
--- vilket med fördel kan utnyttjas i situationer då underlaget är mjukt
--- bilen blir inte heller så lastkänslig

Betr framkomlighet så är det ingen skillnad mellan 2- och 3-axlat, i princip samma axeltryck fram på drivhjulen i båda fallen!

Har inte heller upptäckt någon skillnad i drivmedelsförbrukning mellan 2- alt 3-axlade bilar, har med samtliga bilar haft mycket låg (års-)förbrukning.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: 3-axlat

Hej Relax
Menar du att antalet axlar m. så många mer däck som rullar på vägen inte på verkar förbrukningen av bränsle.
Med 2 axlar bak, blir slitaget mindre per däck än vid enkel axel bak?
Mvh.

En treaxlig bil är i dom flesta fall på 5 ton, och är bilen 2-axlig på 5 ton så har den dubbla bakhjul, alltså 6 hjul i båda fallen.
Bör inte bli någon större skillnad!

/Bosse
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Hej Bosse!
Menar du att dom med 2 axlar bak "bara " kör rakt fram.
Eller har jag missat något.
Mvh.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3-axlat

En treaxlig bil är i dom flesta fall på 5 ton, och är bilen 2-axlig på 5 ton så har den dubbla bakhjul, alltså 6 hjul i båda fallen.
Bör inte bli någon större skillnad!

/Bosse

Så är det inte alltid. Bland de fyra nästan nya bilar på 5 ton eller mer som jag valt emellan nu i höst så hade tre enkelhjul bak. En Bimobil på Iveco 5.5 ton terrängbilschassie och två olika av Iglhaut modifierade MB-Sprinterchassier på 5.3 ton. Men den bil jag av olika skäl fastnade för har förvisso dubbla bakhjul, på ett av Obereigner modifierat chassie.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Hej Relax
Menar du att antalet axlar m. så många mer däck som rullar på vägen inte på verkar förbrukningen av bränsle.
Med 2 axlar bak, blir slitaget mindre per däck än vid enkel axel bak?
Mvh.
Svar, som jag skrev ovan;
¤ Betr bränsleförbrukning "Har inte heller upptäckt någon skillnad i drivmedelsförbrukning mellan 2- alt 3-axlade bilar/med Fiatdrivlinor, har med samtliga bilar haft mycket låg (års-)förbrukning" - ja, så är det faktiskt (10 års egna erfarenheter, med enbart nya bilar ligger till grund för detta, varav 8 år med boogiebilar)!

Slitage på däck har jag inte berört ovan men kan gärna utvidga med mitt konstaterade hjulslitage ... under åren;
¤ enl just mina erfarenheter så "slits" däcken på framhjulsdrivna husbilar ner till 3-4mm kvar på ca 4.000mil (dom flesta gasglada säkert fortare), detta oavsett om de har 2- eller 3-axlar! Tendensen för mina två 2-axlade husbilar var att de slet mer däck än de 3-axlade, varför(?) = troligen på grund av att de var mer vindkänsliga och därför vandrade mer på vägen än vad boogiebilar normalt gör!?
I det läget konstaterade jag på min första Hobby 750 (4,5 ton) att boogiens samtliga hjul hade ett rest mönsterdjup på ca 7mm (och 6-7mm vid 6.000mil), dvs nästan inget slitage alls! Det innebär att på en boogie byter man inte däck pga slitage utan mer beroende på däckens ålder!

För att boogiens hjul "rullar" på vägen behöver naturligtvis inte slitaget bli lika stort som för hjul på en enkel bakaxel;
¤ betänk att lasttrycket på var och ett av boogiehjulen nästan bara är hälften så stort som på bakhjulen på en 2-axlad bil, därmed blir vägfriktionen per däck i boogien mindre (liksom luftmotståndet för de 2 bakre hjulen).
¤ betr framhjulen så slits dessa mer eftersom de normalt på husbilar också svarar för kraftöverföringen till vägbanan (vilket sliter extra).
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlat

Jag vill tacka för att jag fått ta del av era resonomang och analyser. Nu vågar jag ta steget och byta till 3-axlat.
:spinny:
 
Toppen