• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3,5A till 200mA?

P

Patrick E

Guest
Jag har köpt en liten damsugare som laddas från en 220V batterieliminator som ger 15V, 200mA (se bilden).
Skulle vilja ansluta damsugaren till 12V i husbilen. Funderar på att använda laptopladdaren som ger 15V, 3,5A.
Antar jag behöver få ner amperen. Tacksam för tips på hur jag skulle kunna få till det.

DSC_0384.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 3,5A till 200mA?

Bruk den du har, at den kan levere maks 3,5A til noe som er laget for å belaste under 200mA gjør at ladderen går på tomgang hele tiden - dette skulle ikke gi noe problem.

P

Patrick E

Guest

OK, tack!
Om jag förstår det rätt så levererar laddaren den ampere som batteriet "efterfrågar" och trycker inte på med max ampere som den kan leverera?
Ursäkta lekmanna termerna men det är det jag är på detta område.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Uteffekten beror på motståndet i batteriet enl Ohms lag. U=IXR Dvs spänningen är lika med strömmen gånger motståndet. Skyfflar man om formeln så blir det I=U/R. Eftersom spänningen är (i bästa fall) konstant beror strömmen endast på det motstånd som batteriet ger. Ett helt urladdat batteri har lågt motstånd= hög strömstyrka och vice versa.
Kolla bara att laddaren och batteriet inte blir för varma om batteriet är helt urladdat.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det är lite lurigt det här med laddare och märkning. Du bör mäta spänningen ut från orginalladdaren utan något anslutet och se vilken utspänning du får. Det kan mycket väl vara så att den ger betydligt högre spänning ut t.ex 20 volt men innehåller då ett motstånd (eller IC-krets) som begränsar laddströmmen till ca 200 mA (= konstant strömgenerator). Om du i sådant fall ansluter ditt andra aggregat till dammsugaren som kan ge 3,5 A, kommer batterierna må ganska illa efter ett tag!
// Göte J

Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest

Då var det inte så lätt som man först skulle kunna tro ;-)
Mätte spänningen som du föreslog Göte och mycket riktigt den gav till och med 21,5V.
Några tipps på antingen spänningsomvandlare som ger det jag behöver (har själv inte lyckats hitta något efter en del googlande). Antingen ger dom max 12V och runt 800mA eller som den jag har 15V och runt 3A. Alternativt hur jag kan "ta ner" laddströmmen från 3A till ca 200mA.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

En ganska enkel lösning när det gäller den här typen av enkla "laddare": Skaffa en 150W inverter och låt den ladda som det är tänkt. När dammsugaren är laddad drar man ur "laddaren". Man får några procent energiförluster i invertern men inget som är avgörande. En 150W inverter har inte många mA tomgångsström så den kan alltid sitta ansluten till 12V utan att dra ur bodelsbatteriet.
Problemet löst :)

P

Patrick E

Guest

Jo, jag har kikat på detta med inverter. Det enda behovet jag har av den skulle vara för att ladda damsugaren. Känns lite som att "gå över ån efter vatten" att skaffa en sådan. Skulle bli en del kabeldragning mm för att få till det snyggt. Medan om jag kunde gå på 12-volts system direkt så blir det i princip ingen kabeldragning alls.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Visst är det att gå över ån efter vatten att ha en inverter för att ladda batterierna i dammsugaren. Men för att kunna föreslå den bästa löningen behövs uppgiter om vad för typ, spänning och kapacitet det är på batteriet i dammsugaren. Nicd, Nimh eller bly ?
En konstantstömgenerator får man genom att koppla en spänningsstab (LM317) och några motstånd i sådan koppling. Eller bara ett motstånd i serie, då blir det en "någorlunda konstantsrömgenerator" om skillnaden mellan matningsspänning och batterispänning är stor, (därav 21,5v på orginalladdaren). Då gäller R= U-Ubatt/I.
// Göte J

Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Det är lite lurigt det här med laddare och märkning. Du bör mäta spänningen ut från orginalladdaren utan något anslutet och se vilken utspänning du får. Det kan mycket väl vara så att den ger betydligt högre spänning ut t.ex 20 volt men innehåller då ett motstånd (eller IC-krets) som begränsar laddströmmen till ca 200 mA (= konstant strömgenerator). Om du i sådant fall ansluter ditt andra aggregat till dammsugaren som kan ge 3,5 A, kommer batterierna må ganska illa efter ett tag!
// Göte J

Hei

Hvorfor skal man måle spenningen på ubelastet lader? Det riktige må vel være og måle spenningen på laderen når den er tilkoplet batteriet? For det er vel slik som det sies høyere opp i tråden at det er batteriet som bestemmer strøm og spenning? 3,5A lader kan kansje gi en høyere spenning enn 0,2A laderen, men det vet en ikke før en har målt det? 15x0,2=3W og 15x3,5=52,5W så det er helt klart forskjell på laderene og ofte står også effekten på laderen.

På bilgeneratoren står det ofte 14V 100A 20 og det betyr at generatoren skal gi 14V og 100A ved 2000 o/m, hva generatoren trenger å gi er det forbruket og turtallet som bestemmer.

Jeg ville satt i laderen du har i bobilen og målt spenningen er den for høy ville jeg satt inn en ledning med en motstand og målt igjen og på den måten kansje kunne brukt laderen som er i bobilen. Har du flaks så kan den brukes uten at en trenger å gjøre noe.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag vill nog fortfarande påstå att den enklaste lösningen är en 150W inverter. Den kan ju ladda mer prylar än dammsugaren. Mobiltelefon, kamerabatteri mm mm. Vi har t ex en liten bordslampa (220v 4watt) som invertern driver.

Klart att man kan bygga egna 12V laddare om man vill men personligen skulle jag inte lägga ner tid på det. En liten inverter kostar några hundralappar och man slipper krångla med hembyggen. Har man tillgång till 12V på platsen så kan man ju sätta invertern där (cig propp ansluten)

P

Patrick E

Guest

Börjar nog luta åt en inverter. Känns mer och mer som ett alternativ för en lekman.
Kanske också skulle lösa problemet med att min Dell dator inte laddar utan bara får ström från den DC-DC omvandlare jag har idag. Såg i ett annat inlägg att det beror på att Dell har ett tredje stift med 3V spänning som ger "signal" att laddning kan ske.
Ser att det finns inverters både med modifierad och ren sinusvåg. Något man bör tänka på när man väljer mellan modifierad och ren sinusvåg?

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Ska man driva enkla laster som t ex en dammsugarladdare så duger en modifierad sinusvåg inverter bra. Eller t ex en vanlig glödlampa. Jag har märkt att, även om det fungerar, så drar t ex ett primärswichat (LAPtop nätagg) mer ström än man teoretiskt skulle gissa med modifierad sinusvåg. Vet ej varför, borde inte ha någon betydelse eftersom man likriktar inspänningen.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag skulle sätta 27 ohm, minst 2 w i serie med sladden till 15v.
Då räknar jag såhär 9,6v batteriet har 8 celler och är det är urladdat 8v samt i slutet av laddning 10,8v.
Om originalladdaren ger 200 mA vid 9,6v är inre resistansen R=21,5-9,6/0,2=59,5 ohm. Laddströmmen kommer då att variera mellan I=21,5-8/59,5=227 mA och
I=21,5-10,8/59,5=180 mA.
Laddströmmen med 15v och 27 ohm kommer att variera mellan I=15-8/27=259 mA och I=15-10,8/27=156 mA.
Hoppas ni hängde med i min måttligt pedagogiska framställning. Jag utgår i mina beräkningar från att berränsningsmotståndet sitter i originalladdaren inte i dammsugaren.
// Göte J

Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest

Tusen tack Göte!
Både för motstånd:) och råd och dåd.

Tack också till alla er andra som engagerat er i mina problem.

Toppen