• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2a på hjullager, Fiat Hymer C544

Sallessss

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30083
Medlemskap
2021
Jag fick 2a på hjullager höger fram på vår Hymer 1996. Jag tänkte kolla på byte på egen hand, jag har tillgång till hydraulpress om det behövs.

Vad ska jag tänka på? Jag har demonterat lagerhuset från husbilen, jag tänkte att det borde vara löst om lagren ska tas ur?

Bilen är en Hymer C544

FIAT DUCATO (II) FLAK/CHASSI (230_) (03.94-04.02) 2.5 TD 1994-06-01-1998-04-30

Visa bilaga IMG_20201017_160157_01.jpg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har du klarat dej så långt tror jag inte du får några fortsatta problem, börja med att pressa ur navet resten löser sej sen, var bara noga med att pressa på rätt ställe vid återmontering av lager, Lycka till. Bengt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har du klarat dej så långt tror jag inte du får några fortsatta problem, börja med att pressa ur navet resten löser sej sen, var bara noga med att pressa på rätt ställe vid återmontering av lager, Lycka till. Bengt.

På Ducato 230 är inte lagerkonstruktionen lika som på de senare bilarna, 230 har dubbla koniska rullager med en distans emellan som det är viktigt att hålla reda på, den avgör lagerspelet och nya sådana finns inte att köpa. Inre lagerringen sitter pressad på hjulspindeln och är inte särskilt enkel att få bort.
 
F

Fd.16159

Guest
Ett tips för att få bort den inre lagerringen är att med en elsvets lägga ett par korta strängar 1/4-1/3 av omkretsen på rullbanan. Lagret kommer vid upphettningen att lossna.
Tekniken används på större fartygsmaskiner för att lossa inpressade ventilsäte i topplock som är mycket snarlikt det här.
Ventilsätena lossnar ganska enkelt de då de inte kan värmeutvidga sig utåt utan det måste ske inåt
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som en vän efter vägen gjorde med ett trasig bakhjulslager på motorcykeln.
Han lade ett plattjärn rakt över i kulbanan. Svetsade fast det och värmde.
Sedan spolade han vatten på järnet och tog släggan och dorn och slog ut det.
Avvägningen värme och vatten skall man nog vara noga med så att inte fel del delar(spricker) på sig.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
På Ducato 230 är inte lagerkonstruktionen lika som på de senare bilarna, 230 har dubbla koniska rullager med en distans emellan som det är viktigt att hålla reda på, den avgör lagerspelet och nya sådana finns inte att köpa. Inre lagerringen sitter pressad på hjulspindeln och är inte särskilt enkel att få bort.
Består lagret av två delar som pressas från två håll ??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Består lagret av två delar som pressas från två håll ??

Ja, två koniska rullager, stabil och bra konstruktion, håller mycket bättre än senare tvåradiga kullager, men lite besvärligare att jobba med när det väl behövs.
Som en vän efter vägen gjorde med ett trasig bakhjulslager på motorcykeln.
Han lade ett plattjärn rakt över i kulbanan. Svetsade fast det och värmde.
Sedan spolade han vatten på järnet och tog släggan och dorn och slog ut det.
Avvägningen värme och vatten skall man nog vara noga med så att inte fel del delar(spricker) på sig.

Men här sitter den kvarvarande lagerbanan längst in på hjulspindeln, inte så lätt att komma åt varken med plattjärn eller slägga, kanske inte så lämpligt heller? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett tips för att få bort den inre lagerringen är att med en elsvets lägga ett par korta strängar 1/4-1/3 av omkretsen på rullbanan. Lagret kommer vid upphettningen att lossna.
Tekniken används på större fartygsmaskiner för att lossa inpressade ventilsäte i topplock som är mycket snarlikt det här.
Ventilsätena lossnar ganska enkelt de då de inte kan värmeutvidga sig utåt utan det måste ske inåt

En annan metod är att slipa ett spår i lagerbanan och sedan spräcka den med en skarp mejsel och hammare.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Men här sitter den kvarvarande lagerbanan längst in på hjulspindeln, inte så lätt att komma åt varken med plattjärn eller slägga, kanske inte så lämpligt heller? :)
Pratar vi om samma del nu? :)
Jag pratar om spindeln.
Den som spindelleden och styrleden och stötdämparen sitter i och i den sitter det lagerbana/or som jag trodde var svår att få ur.:)
På navet sitter lagerbanan kvar och den tar man bort genom att ta rondellen och försiktigt snedkapar och spräcker
med huggmejsel o slägga.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dremel med kappskive pluss meisel og hammer er ofte i bruk ved bytte av lagerskål på aksel. Ett godt spor langsmed akselen og et par kjappe slag på meiselen satt i sporet og skålen ramler av. Bruker det ofte på mine landbruksmaskiner :D Ytre skål mer problematisk om det ikke er mulig å finne en kant for å drive den ut, men å slipe et hakk i skålen så en får noe å drive mot er ofte løsningen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pratar vi om samma del nu? :)
Jag pratar om spindeln.
Den som spindelleden och styrleden och stötdämparen sitter i och i den sitter det lagerbana/or som jag trodde var svår att få ur.:)
På navet sitter lagerbanan kvar och den tar man bort genom att ta rondellen och försiktigt snedkapar och spräcker
med huggmejsel o slägga.

Rätt, det är ju faktiskt navet lagerbanan blir kvar på, det var ett litet tag sedan jag gjorde det, metoden är väl samma som jag beskrev..? :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan ju också innan byte prova att dra åt centrummuttern 1 hack eller 2, Det gjorde en liten bilverkstad i Tyskland åt mig när jag var där & upptäckte att lagret glappade. Vad man också skall vara uppmärksam på är att koniska hjullager faktiskt skall ha ett litet glapp som är en kompensation när lagret blir varmt & sväller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man kan ju också innan byte prova att dra åt centrummuttern 1 hack eller 2, Det gjorde en liten bilverkstad i Tyskland åt mig när jag var där & upptäckte att lagret glappade. Vad man också skall vara uppmärksam på är att koniska hjullager faktiskt skall ha ett litet glapp som är en kompensation när lagret blir varmt & sväller.

Momentet på maxichassiet fram är 50Kgm/500Nm det är riktigt mycket, skulle man dra det ett par hack är det nog ganska stor risk att man strippar gängorna, lagren är väldigt stabila, om dom börjar glappa mer än vad som är föreskrivet är det något allvarligt fel som man inte skall köra vidare med.
Lagret jag bytte var helt perfekt vid 23.000mil. Det verkliga skälet till ökat glapp var en bilverkstad som hade slarvat vid ett byte av drivaxeldamasken
och därför hade skadat distansen mellan lagren, men det upptäckte jag först efter att ha bytt lagret tyvärr. :(
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det fungerade bra för mig i alla fall. Det verkstadskillen gjorde var att dra tills det började ta emot & backade sedan muttern så den kom i ett läge där saxpinnen passade. Jag skulle tro att man kan göra samma om man låser med en vikbricka isället.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Koniska hjullager med kronmutter och saxpinne är ju en annan typ som alltid justeras så som du säger Bennsann. Dra åt tills det går lite trögt och backa ett hack innan saxpinnen monteras.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Koniska hjullager med kronmutter och saxpinne är ju en annan typ som alltid justeras så som du säger Bennsann. Dra åt tills det går lite trögt och backa ett hack innan saxpinnen monteras.
Finns ingen saxpinne på 230 Maxi fram, och konstruktionen är inte sådan där man justerar lagerspelet med muttern, utan med distanshylsan mellan lagren, som fanns att köpa med olika längder med mycket små längdskillnader typ 0,1mm. Blanda inte ihop detta med konstruktioner där lagerspelet justeras med muttern, det gör man inte här.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ahaa det är en distanshylsa som sitter emellan navet och "klumpen" som bestämmer spelet, vad är det som håller kvar lagren är det som vanligt med spårringar ??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ahaa det är en distanshylsa som sitter emellan navet och "klumpen" som bestämmer spelet, vad är det som håller kvar lagren är det som vanligt med spårringar ??

Nej, inga låsringar, bara muttern på drivaxeln. Distanshylsans längd bestämmer avståndet/lagerspelet mellan lagrens innerringar.
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Jag fick 2a på hjullager höger fram på vår Hymer 1996. Jag tänkte kolla på byte på egen hand, jag har tillgång till hydraulpress om det behövs.

Vad ska jag tänka på? Jag har demonterat lagerhuset från husbilen, jag tänkte att det borde vara löst om lagren ska tas ur?

Bilen är en Hymer C544

FIAT DUCATO (II) FLAK/CHASSI (230_) (03.94-04.02) 2.5 TD 1994-06-01-1998-04-30

Visa bilaga 201487

Var rädd om distanshylsan!
Hade en incident med vår första husbil på Fiat chassie från 1986 där verkstan bytte hjullager och slarvade bort distanshylsan.
Man använde ändå det åtdragningsmoment som skulle vara med distanshylsan på plats.
Det gick inte många mil innan lagret började "yla".

Hälsar
Bettan och Einar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var rädd om distanshylsan!
Hade en incident med vår första husbil på Fiat chassie från 1986 där verkstan bytte hjullager och slarvade bort distanshylsan.
Man använde ändå det åtdragningsmoment som skulle vara med distanshylsan på plats.
Det gick inte många mil innan lagret började "yla".

Hälsar
Bettan och Einar

Det får man väl kalla klåpare?! :)
 
Senast ändrad:
Toppen