• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230v vill inte starta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Hej!
Vår 230v vill inte starta i husbilen Pilote 740 2015, vi satte i kabeln och startade upp kyl och 2kw värme, och gick över till grannen. När vi kom tillbaka hade dioden för 230v slocknat. Har ström fram till kopplingen på bilen, och automat säkringarna står i rätt läge. Ebl271 från schaudt. Vad kan det vara för fel.
M.v.h BeGe & Tina
 

Bilagor

  • 20230313_123141.jpg
    20230313_123141.jpg
    3,3 MB · Visningar: 13

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej!
Vår 230v vill inte starta i husbilen Pilote 740 2015, vi satte i kabeln och startade upp kyl och 2kw värme, och gick över till grannen. När vi kom tillbaka hade dioden för 230v slocknat. Har ström fram till kopplingen på bilen, och automat säkringarna står i rätt läge. Ebl271 från schaudt. Vad kan det vara för fel.
M.v.h BeGe & Tina
Hej.
Vi hade ett skumt fel för någon månad sen i vår Pilote Diamond G742 från 2015.
Efter felsökning konstaterade vi att jordfelsbrytaren inte släppte igenom 230V fast den inte löst ut.
(Med inte löst ut menar jag att den lilla spaken stod i uppfällt läge).
Löste ut jordfelsbrytaren manuellt ett antal gånger med testknappen och sen dess har det funkat.
Såg en text på jordfelsbrytaren där det stod att man ska trycka på testknappen 1 gång per månad.
Vi har inte noterat texten förut och alltså aldrig tryckt in testknappen tidigare.
Trots att det nu fungerar funderar vi ändå på att byta jordfelsbrytaren.
Kan tillägga att då vi trycker på testknappen löser brytaren ut och strömmen bryts.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Det är riktigt att jordfelsbrytarna skall ”motioneras” enligt tillverkarnas anvisningar Men hur många vet det?
Och även om man vet det så görs det inte, själv jobbade jag som elektriker på ett sjukhus där det fanns ett hundratals av dom, inte populärt på avdelningarna när man kom och skulle prova dom med avbrott som följd. Vi provade på ett bättre sätt än att trycka på knappen ,skickade på en felström och fick svar på utlösningsström och frånslagstider.
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Är det knappen längst upp till vänster så vill den inte utlösa brytarn! Kan det var det som är felet, händer ingenting när man trycker på den. Ska plocka av kåpan och kolla om den släpper igenom ström.20230420_092230.jpg
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Det är riktigt att jordfelsbrytarna skall ”motioneras” enligt tillverkarnas anvisningar Men hur många vet det?
Och även om man vet det så görs det inte, själv jobbade jag som elektriker på ett sjukhus där det fanns ett hundratals av dom, inte populärt på avdelningarna när man kom och skulle prova dom med avbrott som följd. Vi provade på ett bättre sätt än att trycka på knappen ,skickade på en felström och fick svar på utlösningsström och frånslagstider.
Det händer inget när man trycker på test knappen, den utlöser inte brytarn. E de de som är felet? Ska kolla om det går ström igenom.
M.v.h BeGe & Tina
 

Tina & BeGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33197
Medlemskap
2026
Har kommit hem nu och kollade strömen här hemma, jag har 230v på uttagen, och ström till elvärmen alde. Dock lyser inte 230v indikeringslampan på panelen över dörren. Och thetford n3000 kyl och frys har slutat fungera på 230v (fekod 10), och även 12v (felkod 6). Precis när kylen startas får vi felkod 18, sen går den över till gas, och den fungerar på gas.
Vet inte vad som hänt,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen