• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230V LED taklampa som går att bygga om till 12V?

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Gotland
Hej!

Jag har en riktigt ful taklampa i min husbil som jag vill byta ut till en LED taklampa. Svårt att hitta LED-plafonder som går på 12V.

Är det någon som vet en specifik "vanlig" 230V LED taklampa som går att bygga om att fungera på 12V? Skruvade isär en av Julas billiga LED-plafonder och kopplade bort den inbyggda transformatorn men när jag strömsatte med 12V så fick jag inget ljus. Antar att LED-dioderna är speccade för någon annan spänning (står inte på transformatorn).

Gärna på Jula, Clas Ohlson, Biltema el.dyl.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.312
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du kan kanske ta den redan isärskruvade plafonden från Jula och demontera allt elekttriskt inklusive diodhållare och annat. Därefter monterar du exepmelvis E14 eller G4 lamphållare och sätter i vanliga 12V LED-lampor. En annan möjlighet är att fixa en ring av lämplig diameter och höjd och sedan sätta en LED-list på in och utsidan av ringen, något som jag själv gjort och som finns beskrivet för länge sedan i någon tråd (här). Reservation: Detta är skrivet utan att ha sett den aktuella plafonden så det är kanske inte genomförbart.

//Michael, medlem
 
Toppen