• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

220 v

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Är det lämpligt eller olämpligt och ha nätström under hela vinterförvaringen?
Eller ska man sätta i 220 V kabeln typ två , tre dygn i månaden

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: 220 v

vi har aldrig haft elen på ell inkopplad under avställning ! laddar batterierna fullt plockar av polerna så är det klart ! aldrig haft några problem ! plus att jag vet det kan inte börja brinna ell hända nåt annat konstigt med laddare ell batterier !:)

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2025

Har för min del kopplat in 220V varannan månad ett par dygn för laddning av start och bodelsbatterier, det har fungerat bra tidigare år. Undviker konstant anlutning till 220V då jag känner en otrygghet i detta då bilen ej står direkt hemmavid. (elektronik kan som bekant om man har otur failera) Kanske överdrivet förfarande men har valt att göra så, känns tryggare .. Möjligen att man sparar batteriernas livslängd om man laddar upp totalt och sedan kopplar från polerna helt och så att säga låter dom gå i dvala, det låter jag dock vara osagt ..

F

F.d. 17667

Guest

Vi har kontinuerligt 230V och en driftsatt hygrostat pro som i sin tur initierar en värmefläkt då RF överstiger 60% inne i husbilen. Nu...då luftfuktigheten är närmare 100% utomhus..behöver fläkten arbeta ca 10 min/h för att hålla RF under 60% inne i husbilen. När det blir kallare...behöver inte fläkten jobba så ofta.

F

F.d. 29910

Guest

Vi har kontinuerligt 230V och en driftsatt hygrostat pro som i sin tur initierar en värmefläkt då RF överstiger 60% inne i husbilen. Nu...då luftfuktigheten är närmare 100% utomhus..behöver fläkten arbeta ca 10 min/h för att hålla RF under 60% inne i husbilen. När det blir kallare...behöver inte fläkten jobba så ofta.

Hur får du ut fukten?
Att bara värma upp luften gör ju inte att fukten försvinner!?

/Malbeck

F

F.d. 17667

Guest

Hur får du ut fukten?
Att bara värma upp luften gör ju inte att fukten försvinner!?

/Malbeck

Ventileras ut mha fläkt o något öppna luckor. Resultatet direkt avläsbart på hygrostaten. Aldrig över RF 63%. Husbilen står i wirehus.

För intresserad så googla på hygrostat pro så finner ni ett pdf dokument på Ljungby Fuktkontrolls hemsida.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest

Med samme mengde vattn i luften så synker RF når luften varmes opp.

Ventilation är viktig i sammanhanget.
Läs gärna på Ljungby fuktkontroll- och sanering hemsida. De är proffesionella inom området. Det gäller att hålla sig under mögelindex precis som i källaren eller vinden på ett hus.

Jag har ett torrt o fint klimat i min husbil vilket jag är nöjd med.

Toppen