• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

200 husbilar och husvagnar i vinterförvaring förstörda

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i Aftonbladet den här trista notisen:

Stor brand i garagebyggnad – 200 fordon förstörda​

En stor brand har härjat i en garagebyggnad i ett industriområde i Morjärv i Kalix kommun under morgonen. Larmet kom in till räddningstjänsten strax efter 05.

– Vi har problem med gasol som exploderar, säger Conny Qvardfordt, inre befäl vid räddningstjänsten vid 05.45.

Vid 08-tiden meddelar räddningstjänsten att byggnaden brunnit ner till grunden. Det bedöms inte längre finnas någon spridningsrisk till andra byggnader.

– Det kommer att brinna och glöda i flera dagar, säger Conny Qvardfordt.

Det handlar om en större garagebyggnad där 200 husbilar och husvagnar förvarats av privatpersoner över vintern.

– Det är mycket pengar som gått upp i rök.

Räddningstjänsten har som mest haft 14 enheter på plats från Råneå, Töre, Kalix, Boden och Överkalix. Vid 08-tiden fanns fem enheter kvar för att arbeta med eftersläckning.

Det finns inga rapporter om personskador.

Vid 06-tiden utfärdades ett VMA. Räddningstjänsten uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Räddningstjänsten bedömer att varningen kommer att tas bort under morgonen.

——————-
Bara att hoppas att våra HBK’are i Kalix inte har sina bilar vinterförvarade i den aktuella lokalen i Morjärv. Tråkigt för alla drabbade.

Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Något liknande – dock inte med så många fordon inblandade – inträffade nyligen i närheten av Östersund, när ett stort f. d. växthus rasade ihop under snön.

Tyvärr saknade många fordon fullt försäkringsskydd, och senast jag hörde något var det tveksamt om växthusets ägare hade försäkring som täckte det inträffade.

Pålle
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag hade min där men hämtade ut den för ett par veckor sedan.
Men otroligt tråkigt för de som inte har hunnit hämta ut sin bil/båt/vagn ännu och förmodligen får krångla med försäkringsbolag hela sommaren istället för att njuta.
Det är ett par byggnader på området och som jag förstod det så stod min i en av byggnaderna som inte brinner.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Något liknande – dock inte med så många fordon inblandade – inträffade nyligen i närheten av Östersund, när ett stort f. d. växthus rasade ihop under snön.

Tyvärr saknade många fordon fullt försäkringsskydd, och senast jag hörde något var det tveksamt om växthusets ägare hade försäkring som täckte det inträffade.

Pålle

Intressant fråga avseende växthusets eller ladans ägare och eventuell försäkring.
När vi för många år sedan lyckades få plats med vår första husbil i en lada över vintern, så ringde jag till Trygg Hansa och frågade om det finns krav på att ägaren av ladan har den försäkrad eller om det räcker med vår avställningsförsäkring och svaret var att husbilens försäkring räcker - alltså inget krav på ladans ägare då husbilens avställningsförsäkring täcker skador vid t.ex. brand, skadegörelse och om taket på ladan skulle rasa in.
Undrar just om detta gäller samtliga försäkringsbolag ?
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har min husbil i en lada som ägs av en försäkringstjänsteman. Både han och ladans förre ägare har varit mycket tydliga med att gasoltuber får inte finnas kvar. Där får inte heller förvaras bensindrivna fordon. Detta är försäkringsvilkor. Den här händelsen riskerar att bli en rysare ersättningsmässigt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Intressant fråga avseende växthusets eller ladans ägare och eventuell försäkring.
När vi för många år sedan lyckades få plats med vår första husbil i en lada över vintern, så ringde jag till Trygg Hansa och frågade om det finns krav på att ägaren av ladan har den försäkrad eller om det räcker med vår avställningsförsäkring och svaret var att husbilens försäkring räcker - alltså inget krav på ladans ägare då husbilens avställningsförsäkring täcker skador vid t.ex. brand, skadegörelse och om taket på ladan skulle rasa in.
Undrar just om detta gäller samtliga försäkringsbolag ?
Det känns ju spontant som orimligt att ägaren till byggnaden skulle fullvärdesförsäkra alla 200 husbilar/husvagnar som förvarades där. Eller?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hur jobbigt kan det vara att påpeka att gasolen inte får vara kvar? kanske t.o.m. kolla innanför gasolluckan.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
På Svaneholms elkrafts vinterförvaring i gamal gummifabriken är de mycket noga med att gasolflaskorna inte får vara kvar i bilen. Erbjuder säker förvaring på plats för ringa kostnad.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har alltid vinterförvarat husbilen inomhus i varmgarage, totalt på 3 olika ställen och INGEN har kontrollerat om vi har tuberna kvar.

Vi tar alltid ur tuberna innan vinterförvaringen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Folk klarar ju inte ens av att gå på en offentlig toalett och lämna den så som det såg ut innan dom gjorde besöket, nä jag tror många är lata och orkar inte ta ur gasoltuberna så det behövs nog en kontroll.

Vi förvarar tuberna hemma i garaget.

Fast egentligen borde kanske dieseltanken också plockas ner innan förvaringen, det fanns nog tusentals liter diesel i byggnaden som brann ner.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ja här är tankar och tankflaskor med utvändig tankning som ska va fast monterade av kunnig personal ett problem.
Och som är provtryckt.

De plockar man ej av i en handvändning efter varje tur.
Det blir kanske till att parkera utomhus.

I en del länder, som Portugal till exempel, får du inte parkera i vissa parkeringshus, om din bil drivs med gas.

Krister.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skaplig förvaring. 200st hb. Mycket tråkigt för alla drabbade.

Våran hb står utan bodelsbatteri men med bilbatteriet och det är urkopplat.
Dock så har den full tank diesel. Men de andra hyresgästerna har nog ännu mer bränsle i sina tankar
då det är flera stora båtar. Ingen får ha gasol i förvaringen och detta kollas noggrant på inställningsdagen.
Gasoltuberna står i garaget innanför garageporten för att lättare komma åt dom om
något händer.
Bilen får inte plats där så brandrisken är mindre men inte helt borta.
Grannen har ingen bil i sitt garage och ingen gasol så det är ganska lugnt hoppas jag.
Garaget är också en egen byggnad men "bara" 3-4meter från vårat hus.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Att ägaren av en lokal för förvaring av saker har en ansvarsförsäkring för skador som byggnaden kan åstadkomma på det som förvaras är nog ingen orimlig begäran.

MVH
Hans
Det är inte helt lätt att ordna med en försäkring som täcker fullvärdet på annans egendom. Det tillhör kategorin special och kommer med en riktigt rejäl prislapp. Ofta finns det ett maxbelopp vad en vanlig ansvarsförsäkring täcker också och det är förmodligen(?) bara en bråkdel av husbilarnas värde i detta fall.

Jag kommer i kontakt med denna frågeställning hyffsat ofta i jobbet både när det gäller transporter och lagring. Kunder tror ofta att allt är automatiskt fullvärdesförsäkrat av den som levererar tjänsterna men så är sällan fallet.
Vi får hoppas alla hade egna garageförsäkringar på sina bilar.
 
Toppen