• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

200 husbilar och husvagnar i vinterförvaring förstörda

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Du får ha en P11 på balkongen om den inte är inglasad. Är den inglasad får du inte ha någon gasol där alls.
Förvaring i flerbostadshus I flerbostadshus får endast gasolbehållare med volym som är mindre än 5 liter hanteras (blå campingbehållare). Behovet av gasol avgör antal flaskor, vilket vanligtvis innebär två stycken, en för drift och en i reserv. Förvaring av behållare med brandfarlig gas på vind, i källarförråd och garage i flerbostadshus eller för flera hushåll är förbjudet. Det lämpligaste stället att förvara gasolbehållare i flerbostadshus är på en balkong, under förutsättning att den inte är inglasad. På en öppen balkong får behållarstorleken P11 (max 30 liter) förvaras. Om man vill kan behållarna förvaras i ett ventilerat plåtskåp för att skydda dem mot väder och vind. För en inglasad balkong gäller samma förvaringsregler som inomhus. Det innebär att gasolbehållare med volymen högst 5 liter får förvaras där.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En tragedi för många...

Här är en intervju med en förtvivlad ägare och några videos från branden.


Trist om det visar sig vara ”skadegörelse genom brand”, som polisen just nu kallar branden. Det är i slutänden du, jag, vi i husbilskollektivet som få betala kostnaderna på husbilarna.

Tommy
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kopierat detta "Jag tycker att det är förjävligt. Jag hade behövt husbilen, säger han" det brinner cirka 1500 bilar varje år som är anlagda. Där finns en ägare till varje bil som också är i behov av den. År ut och år in, vad gör man åt det?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En tragedi för många...

Här är en intervju med en förtvivlad ägare och några videos från branden.


Trist om det visar sig vara ”skadegörelse genom brand”, som polisen just nu kallar branden. Det är i slutänden du, jag, vi i husbilskollektivet som få betala kostnaderna på husbilarna.

Tommy

En mycket tråkig händelse, våra vänner i norr hade också sin husbil i ovan nämnda fabriksbyggnad. Deras planerade längre resa med start om ett par månader gick nu bokstavligt talat upp i rök.

Det har varit mycket diskussion om gasoltuber i tråden men med en stängd gasoltub uppstår knappast någon brand. Då är det betydligt större risk med el-inkoppling för batteriladdning.
 

Keksab

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
28344
Medlemskap
2021
200 fordon, låt säga 3000 kr per förvaring. Det blir 600 000 kr. Då har man råd att också kolla så där inte är några gasolflaskor kvar.

Dessutom är det väl nån som öppnar och tar emot fordonet, så det är ren lathet att inte kolla varje fordon.

Man får hoppas att ägarna har försäkring bara och att de får ut pengar.

Denna branden kan bli en lärdom till alla er andra som hyr plats under vintern att kolla upp alla försäkringar och regler.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Men det blir problem för brandmännen, de fick ju bara vänta ut att gasolflaskorna hade poppat färdigt.
Hej
Självklart vållar en gasolflaska problem då branden redan uppstått men är flaskan försedd med tryckavlastare eller smältsäkring eller ibland båda (som fungerar) så exploderar inte flaskan vid brand men det blir en rejäl eldkvast liksom det blir vid en exploderande bränsletank.
Problemet är dock att inte alla gasflaskor är utrustade med vare sig tryckavlastare eller sältsäkring och vet man inte vilket så måste alla behandlas som de var utan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
7 minuter senare finns 4042 husvagnar på Blocket, vilket är ca 1400 färre än igår.

7 minuter senare finns 3408 husbilar på Blocket, vilket är ca 50 fler än igår.

Historiskt sett, är båda siffrorna mycket låga.

Pålle
 
Toppen