• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 forbruksbatteri

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Jeg prøver meg om det er noen Petter Smart her inne? Petter Smart er han luringen i Kalle Anka som finner opp ting, vet ikke hva han kalles på svensk.

Ønsker en innrettning som gjør at jeg kan veksle mellom 2 forbruksbatterier automatisk, slik at jeg ikke må gjøre det manuelt via en batterivekgebryter som man ofte bruker i båter.

Slik at et forbruksbatteri lades opp og når det er oppladet lades det andre forbruksbatteriet og forbindelsen med det oppladete batteriet brytes.

Når jeg så bruker forbruksbatteriet tappes først det ene ned og når det nesten er tomt koples det andre fulle batteriet inn og det tomme koples fra.

Har lett på nettet, men finner ikke noe som passer, Alle lader startbatteri også forbruksbatteri, dette styrer jo elektronikkblokken i bobilene våre.

Slik at jeg ønsker en inretning som først lader et forbruksbatteri og derretter det andre uten at batteriene blir paralllellkoplet.

Noen som har hørt om noe slikt?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 forbruksbatteri

PowerShop / Studer har en slik gismo, men det er ett stort problem - sulfatering. Denne skaden er progresiv, et batteri som er ladet ned 20% kan vente i 30 timer uten før det lades opp uten å skades. er det ladet ut 80% så trenger det lading innen et par timer. Venter en lengre så kan det oppstå sulfatbeligg på platene som ikke løses opp igjen under vanlig ladning, det trengs korte pulser med mye høyere spenning for å knekke belegget.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 2 forbruksbatteri

Hei takker for svar. Har studert den tidligere, men det er ikke helt det jeg er på jakt etter og nettopp av den grunn du nevner for det ene batteriet blir vel nesten aldri oppladet og ikke minst fordi batteriene blir parallellkoplet under lading.

Studers batteri-seperatorer er mikroprosessor-kontrollert og bipolare. De lader først det primære batteriet fra en batteri-lader eller dynamo, og så den andre batteribanken ved å parallell-kople dem. MBR12-80 har en nominell spenning på 12V og kan bryte en max strøm på 80A.

Inrettningen må være litt mer "intiligent" og faktisk velge det ene av forbruksbatteriene som primærbatteri vekselvis slik at man hindrer at sekundærbatteriet sulfaterer for fort.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 forbruksbatteri

Selv har jeg 2 bodelbatterier parallellkoblet hele tiden, på den gamle Flair 1999 så var det "bare" 2x 90 Ah, på den nye så er det 2x148Ah og forsterket lader og dynamo. Er det en Arto du har eller er det en Flair på Mercedes?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 2 forbruksbatteri

Ja det er en Arto og dessverre er det bare 15A lader og derfor kan jeg ikke ha større forbruksbatteri enn 110Ah. Har jeg 2 stk forbruksbatteri som ikke er koplet i parallell kan jeg likevel greie og lade 2 110Ah batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 forbruksbatteri

Jeg ville byttet ut laderen med en 25A eller 35A Waeco evt. en CTEK 25000 - tror kostnaden på en slik blir omtrent som for en elektronisk vender, venderen skal jo klare 20 - 25 A og ha endel ekstra inteligens. Det fine med CBE elektronikken som N+B bruker er at den klarer andre og større ladere enn orginalt, min Flair i dag er utstyrt med en 45 A lader fra fabrikken.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 2 forbruksbatteri

Har kjøpt CTEK 25000, men dessverre virker da ikke ladingen av startbatteriet gjennom ladeblokken i bobilen uten at laderene paralellkoples.

Derfor har jeg bestemt meg for bare og bruke orginalladeren. Klart den kan byttes, men da går mye av vinninga opp i spinninga. Desutten vil generatoren slite fælt for å lade opp ca 350Ah og bør også skiftes og dermed ytteligere "unødvendige" kostnader.

Ser nok ut til at det ender på en manuell vender om jeg velger å øke batterbanken.

Grunnen til utvidelse av batteribanken er at nå kommer det inn parabol, tuner og TV og det vil trekke snaue 100W under drift og det vil tære på batterikapasiteten på kjølige/kalde dager.

Litt iriterende og tenke på i disse vektider at med batteri vil også vekten på bobilen økes med snaue 40 kg. Blir det ikke nytt batteri snakker en "bare" om drøye 10 kg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 forbruksbatteri

På orginalladeren så går det to ledninger inn på blokken, der inne foretas det en prioritering. Når bobatteriene er nesten fulladet og spenningen på motorbatteri er under et bestemt nivå kobles begge settene sammen slik at motorbatteriet lades fra bobatteri og laderen. Hvis CTEK kobles inn i stedet for orginallader skulle denne automatikken fortsette som før, ladningen av bobatteriene fra motoren skjer ved at blokken kobler bobatteriene inn mot motorens krets. Det finnes en strømbegrensning på denne koblingen i blokken, for ikke å overbelaste dynamo og lader. Ser at på min nye med den store laderen så er ladestrømmen til motorbatteriet nede i ca. 6 A som maks. Den andre veien er begrensningen i den nye ca. 25 A. På den gamle 99 modellen så var ladingen av bobatteriene fra dynamo maks 15 A som oftest under 10 A. Orginalladeren på den gamle var omtrent som på din, det tok flere dager å lade fullt opp fra 10% ladning. Hvilken årgang er Artoen?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 2 forbruksbatteri

Ja du beskriver det slik det virker på min også, men lader ligger inne elektronikkboksen og derfor er det problemer bare å få den til med CTEKen. Virker som det er noe på 230V som gjør noe inni blokken slik at starbatteriet får begrenset strøm.

Siden det er så vanskelig å lade batteriene de siste 20% vil jeg heller ha 2 "små" batterier i stedet for et stort og samme problemet er det jo når generatoren lader.

Har nå landet på at 110Ah er det største batteriet jeg kan ha for å få det ladet greit. Hadde større bodelsbatteri tidligere, men det fikk jo "kort" levetid p.g.a. dårlig lading orginalbatteriet er jo bare på 75Ah.

Har også et "lite" solcellepanel slik at på sommerstid regner jeg ikke med problemer, men det er vinteren med Alden og minspenningen en må ha på batteriet for å kunne starte den.
 
Toppen